مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»:

نوآوری؛ اکسیر و کیمیایی است که در فولاد مبارکه ارزش آفرینی می کند

نوآوری؛ اکسیر و کیمیایی است که در فولاد مبارکه ارزش آفرینی می کند
کدخبر : 575939

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ادعای ما این است که آرزوی علم کیمیا در فولاد مبارکه محقق شد چرا امروز تبدیل سنگ آهن به محصولات ویژه ازجمله ورق زنگ‌نزن و محصولات ظریف پزشکی ازجمله پیچ‌های ایمپلنت با ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳۴ هزار برابری به‌عنوان یکی از آرزوهای بزرگ بشر در فولاد مبارکه محقق شده و این چیزی نیست جز کیمیاگری و اکسیری به نام نوآوری که ارزش‌آفرینی می‌کند.

محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» اظهار کرد: باید نگاه ما در کشور نگاهی متفاوت شود و در همه عرصه‌ها نظیر تولید، خرید، فروش و حتی مدیریت و حکمرانی سازمانی، نوآوری را جاری کنیم. همچنین مدیران صنعتی باید به دنبال نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان بروند. علاوه براین صنایع باید به سمت شرکت‌هایی بروند که نیروهای دانشی و دانش، ارزش اصلی آن‌ها هستند. نکته دیگر این است که باید نگاه از بنچ‌مارک‌ها و گام نهادن در مسیر آن‌ها به سمت تولید با محوریت نوآوری باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» به منظور تولید با محوریت نوآوری برگزار می شود تا با افزایش همکاری‌ها و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، این اتفاقات مهم در فولاد مبارکه، استان اصفهان و کشور رقم بخورد تا بتوانیم به قطب نوآوری در منطقه تبدیل شویم.

طیب نیا گفت: بشر از گذشته آرزوی‌های زیادی داشته و با تلاش مداوم، بسیاری از آن‌ها را محقق کرده است ولی یکی از این آرزوها دسترسی به علم کیمیا بود که هنوز کسی به آن دست پیدا نکرده است. دانشمندان بزرگی مثل جابربن حیان، ابوریحان بیرونی که از دانشمندان بزرگ به شمار می آیند از جمله افرادی بودند که به این مهم دست پیدا نکردند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: ادعای ما این است که آرزوی علم کیمیا در فولاد مبارکه محقق شد چرا امروز تبدیل سنگ آهن به محصولات ویژه ازجمله ورق زنگ‌نزن و محصولات ظریف پزشکی ازجمله پیچ‌های ایمپلنت با ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳۴ هزار برابری به‌عنوان یکی از آرزوهای بزرگ بشر در فولاد مبارکه محقق شده و این چیزی نیست جز کیمیاگری و اکسیری به نام نوآوری که ارزش‌آفرینی می‌کند.

طیب نیا اظهار کرد: فولاد مبارکه امروز به خودکفایی بالای ۹۰ درصد در تامین داخلی تجهیزات رسیده‌ و درصدد توسعه نوآوری است؛ تداوم این روند تضمین‌کننده رشد و پیشرفت این شرکت خواهد بود؛ صنعت فولاد کشوردر سال‌های آینده از بسیاری از مزایای کنونی برای تولید فولاد بهره‌مند نخواهد بود، بنابراین فولاد مبارکه در گام دوم خود برای تغییر نگاه و تغییر رویکرد برنامه دارد.

وی در ادامه گفت: در فولاد مبارکه به دنبال تحول در نگاه‌ها و رویکردها هستیم که در حوزه توسعه کمی، فولاد مبارکه سال‌ها تلاش کرد تا به ظرفیت نامی خود برسد تا به امروز که این شرکت به بیش از ۱۰میلیون تن تولید فولاد در کشور رسیده است. فولادمبارکه به دستاوردهای خوبی رسیده ولی سوال این است که آیا با توجه به رقابت‌های موجود فولاد مبارکه با ادامه این روند می‌تواند همواره پیشتاز بماند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در کشور ما بیش از ۱۰۰میلیون تن مجوز ایجاد کارخانه وجود دارد که البته تا ۱۳ یا ۱۴ سال آینده چالش‌هایی نظیر مواد اولیه گریبان‌گیر صنعت فولاد می‌شود همچنین محدودیت‌های دیگر نظیر انرژی از جمله گاز و افزایش قیمت آن‌ها نیز مزید بر علت می‌شود. علاوه بر این موضوع حمل‌ونقل نیز به عنوان پاشنه آشیل صنعت فولاد موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طیب نیا خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی چهارم، تحول دیجیتال، الزامات محیط زیستی، نیروی انسانی و... از جمله مسائل دیگری است که به عنوان چالش‌های صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه از تولید ۲۵ میلیون تن فولاد به درآمدزایی ۱۵ میلیارد دلار در چشم‌انداز آینده تغییر پیدا کرده که شامل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید است. امروزه تجهیزات یک صنعت شاخصی نیست که آن صنعت را با دیگر صنایع متمایز کند بلکه تخصص و دانش نیروی انسانی، آن صنعت را متمایز می‌کند، بنابراین باید به سمت نوآوری باز و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانشی برویم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: اگر می‌خواهیم موتور محرکه صنعت بمانیم باید در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان نیز پیشرو و پیشران باشیم و به همین خاطر فولاد مبارکه باید به شرکتی دانشی تبدیل شود. تولید فولاد زنگ‌نزن نزدیک شدن به یک شرکت دانشی است که با توجه به محدودیت‌های شدید و با استفاده از ظرفیت‌های موجود محقق شد.

طیب نیا تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دنیا تجهیزاتی دارند که در صنعت کشور ما نیز چنین امکاناتی وجود دارد و اما باید با استفاده از نیروهای دانشی، موضوع دانش بطور ویژه ای در این شرکت ها فعال شود به همین خاطر ما باید با رویکرد تحقیق و توسعه زمینه‌ را برای توسعه زیست‌بوم فناورانه در کشور مهیا کنیم. امروز دیگر ماشین‌آلات کار نمی‌کنند که به همین خاطر با روی‌اوردن به نوآوری باز باید در این زمینه فعال باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی دانشی یکی از شاخصه‌هایی است که در این سازمان‌ها با رویکردهای متفاوت به‌کار گرفته می‌شود. به همین خاطر فولاد مبارکه به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه است که البته این موضوع با تغییر افراد، مدیران و ساختارها انجام نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: خصوصی‌سازی مساله ای مورد توجه در کشور است که رهبر انقلاب در مورد درک نشدن صحیح آن در دیدار اخیر با صنعتگران انتقاداتی را بیان کردند.

طیب نیا افرود: نگاه‌ها، امروز همان نگاه‌های دولتی است و این در حالی است که در بسیاری از شرکت‌ها در کشورهایی نظیر چین دولت در پایان عملکردها را سنجیده و در صورت رشد، مدیران را ابقا می کند و در صورت ضرر مدیران برکنار می‌شوند که این موضوع نشان از نگاهی نو به موضوع خصوصی‌سازی است.

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: