رئیس سازمان بورس:

سود سهام عدالت شنبه یا یکشنبه هفته آینده واریز می‌شود

سود سهام عدالت شنبه یا یکشنبه هفته آینده واریز می‌شود
کدخبر : 577008

رئیس سازمان بورس گفت: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی است و همواره رعایت حقوق سهامداران اقلیت از جمله اهداف ماست.

در چهارمین نشست خبری سازمان بورس با حضور آقای مجید عشقی رئیس سازمان بورس، آقای ناصر یکی از مدیران سازمان بورس و آقای عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس نکاتی ارائه شد.

آقای عشقی گفت: در سال ۱۴۰۱ چند مرحله فراز و فرو‌دهای داشته ایم، اما در نهایت روند بازار نسبتا منطقی بود. یکی از بحث‌ها شکست انحصار در صدور مجوز‌های مالی بود که این روند ادامه داشت و در حوزه شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، مشاوران سرمایه گذاری اقداماتی انجام شد و توانستیم شرکت‌های خدمت دهنده بازار سرمایه را افزایش دهیم.

او افزود: یکی از اهداف ما توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم بود که صندوق‌های زیادی در این بخش تاسیس و عملیاتی شد در سال آینده نیز توسعه صندوق‌ها را در دستور کار داریم. اکنون طیف وسیعی از صندوق‌ها را در بازار سرمایه داریم که می‌تواند پاسخگوی نیاز اشخاص با میزان ریسک پذیری متفاوت باشند. صندوق اهرمی بزرگ‌ترین صندوق سهامی بازار در کمتر از یک سال از فعالیت اش شده است.

عشقی گفت: اصلاح ساختار بازار سرمایه را داشته ایم. به طور مثال تغییر دامنه نوسان که باعث شد نقدشوندگی افزایش پیدا کند این موضوع در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. مورد بعدی نمایش عمق مظنه بازار بود که دسترسی را برای همه یکسان کرد.

او افزود: بسته بودن نماد‌ها کاهش یافت و نماد‌هایی که ماه‌ها و سال‌ها بسته بودند، بررسی شدند و دیگر به این شکل نداریم برخی هم نماد‌ها که بسته بودند و هستند به سبب ابهامات جدی است که در حال بررسی هستند. ابزار‌های جدید در بخش بورس کالا و انرژی را داشته ایم.

به گفته عشقی، بحث گواهی سپره فروش نفت را داشته ایم تنوع در فروش نفت که می‌تواند افراد خرد را هم درگیر کند بیش از هزار همت ارزش معاملات در بازار‌های کالایی بوده است که این فروش‌ها عمدتا توسط همین شرکت‌های بورسی انجام می‌شود. قطعا سال آینده نیز با این سیاست پیش خواهیم رفت تا کالا دیگر هم که قابلیت ورود به بازار دارند را به بورس کالایی بیاوریم.

رئیس سازمان بورس گفت: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی است، در حاکمیت شرکتی موارد جدی وجود دارد که سال آینده حتما برای رعایت حقوق سهامداران اقلیت از جمله اهداف ما است. فردی بود ۱۰۰ میلیارد تومان سود رسوبی از شرکت‌ها طلب داشت. بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی داشته ایم و گام مهمی در خصوص سود رسوبی برداشته ایم.

او افزود: امسال بیش از پرونده وارده به هیئت داوری پرونده‌های مختومه داشته ایم حدود ۳۲۰ پرونده وارده به هیئت داوری داشته ایم‌میانگین رسیدگی پرونده از زمان رسیدن به هیئت داوری تا انتها به کمتر از ۱۰۰ روز رسیده است.

او گفت: در خصوص خوراک تصمیماتی گرفته شد اما با پیشنهادات به شکلی اصلاح شد که در دست دولت باشد بحث انباشت سرمایه را داشته ایم که معاف از مالیات شد.

عشقی در پاسخ به سوال چگونگی عملکرد صندوق های تثبیت بازار سرمایه گفت:  صندوق تثبیت یک دستورالعمل معاملات دارد و بر آن نظارت هم می شود یعنی عملکرد صندوق تثبیت و نحوه ورود، خریدهای آن و ... دستورالعمل دارند اما این صندوق نمی تواند جزئیات اقدامات خود را اعلام کند چرا که نوسان گیران بازار می توانند به شکلی رفتار کنند که اقدامات این صندوق بی نتیجه بماند.

برای تغیر دامنه نوسان زمان مشخص نشده است

او گفت: برای تغییر دامنه نوسان زمان مشخص نشده و در تصمیم گیری عجله نمی کنیم این موضوعی است که برای بازار اهمیت دارد و دستکاری مدام ریز ساختارهای بازار خیلی خوب نیست تفاوت بورس و بازار فرابورس باید معنا دار و قابل تفکیک باشد به سمت ۱۰ درصد خواهیم رفت، اما تصمیم گیری نشده است.

او گفت: در بحث انتقال سهام به متوفیان مجبور شدیدم این پروسه را دوبار طی کنیم یکبار زیر ساخت‌های ایجاد و وقفه در دفتر قضایی ایجاد شد که مجدد بررسی شد  و بهداین نتیجه رسیدیم می‌توانیم با شعب کارگزاری ها نیز این اقدام را انجام دهیم مصوبات آن را گرفته ایم لازم بود در سیستم سپرده گذاری تغییرات ایجاد کنیم در سامانه کارا در خواست‌ها ثبت شود این روند دوباره سبب شد زمان طولانی شود امید در ماه‌های ابتدای سال سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار گیرد.

او در خصوص دارایکم گفت: دارایکم اصلاح اساسنامه آن انجام شده و در پروسه انتخاب بازارگردان است.

عشقی  در خصوص عدم اجرایی شدن تعهدات ایران خودرو برای عرضه در بورس کالا می گوید: قطعا با توجه به صحبت ها باید ایران‌خودرو به سازمان بیاید و پاسخ دهند که چرا به تعهد خود عمل نکردند ولی هنوز رای صادر نشده است.

سود سهام عدالت شنبه یا یکشنبه هفته آینده واریز می‌شود

او گفت: سود سهام عدالت از ۳۶ شرکت‌ بورسی ۶ الی ۷ شرکت سود خود را ناقص واریز کردند و قرار است تا انتهای سه شنبه بخش قابل قبولی سود خود را واریز کنند اگر واریز شود می توانیم تا قبل از پایان سال مراحل را تکمیل کنیم امید از روز شنبه و یکشنبه واریز را داشته باشیم فردا مشخص می شود.

او در خصوص نماد های متوقف سهام عدالتی گفت: در خصوص نماد ها باید حتما برگزاری مجامع شرکت ها را داشته باشیم اما هنوز جمع بندی نشده است به دنبال این هستیم مجامع با بیشترین مشارکت کننده برگزار شود بعد از برگزاری مجامع نماد آنها بازگشایی می شود.

عشقی می گوید: یکی از برنامه های جدی سال آینده دو طرفه کردن بازار است برنامه زیر ساخت فنی آن هم خوب پیش رفته است.

او در خصوص شرکت های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال گفت: باید سهم بازار سرمایه از این شرکت ها افزایش کند اولین شرکت را با ملاحظات زیاد آوردیم و رفته رفته شرایط مطلوب شد.

در ادامه آقای عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس گفت: بعد از سال ۹۹ اکنون شاهد هستیم شاخص هم وزن به عدد های بالای سال ۹۹ رسیده در حالی که عدد شاخص کل نرسیده است و این‌نشان می دهد شرکت های که منطق اقتصادی داشتند با سرعت بهتری رشد کرده و این شائبه که صندوق ها از شاخص کل بورس تنها حمایت می کنند رد شده است.

او افزود: سیاست های ما در بازار های اصلی این است که مدت زمان توقف ها به حداکثر زمان خود برسد. حتی در بازار پایه نیز به این سمت رفتیم که حداقل نماد های متوقف را داشته باشیم.

او گفت: در حوزه معاملات الگوریتمی مطالعه ای شد بر این اساس ۶ هشدار اعلام شد حدود ۳۹۰ مورد تذکر موردی داده شده است تعدادی دسترسی مسدود شد ۵ گزارش تخلف ثبت شده سه تذکر اداری داده شده است.

او در خصوص دیده بان بازار هم گفت: یکی از شاخص های حمایت از سهامداران اقلیت وجود مجاری است که بشود آنها ناهنجاری ها را گزارش دهند در سال ۱۴۰۲ حدود هزار و ۸۹ مورد گزارش در این سامانه ارائه شده است ۳۲۳ مورد دارای شرایط ناهنجار بود ۲۸۹ مورد با اقدامات اصلاحی بر طرف و ۳۴ گزارش هم به گزارش تخلف ارائه شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: