روزهای تعطیلی عید فطر

۴ روز تعطیلی برای عید سعید فطر | روزهای تعطیلی عید فطر مشخص شد

۴ روز تعطیلی برای عید سعید فطر | روزهای تعطیلی عید فطر مشخص شد
کدخبر : 578108

مطابق آخرین اخبار، احتمال دیده شدن ماه شوال در روز پنج‌شنبه بسیار کم است و احتمالا عید سعید فطر روز شنبه خواهد بود. همچنین با توجه به مصوبات دولت در خصوص تعطیلات عید فطر روزهای تعطیلی عید سعید فطر ۱۴۰۲ مشخص شد.

به گزارش شمانیوز، تعداد روزهای تعطیل برای عید سعید فطر در ایران ۲ روز است. یک روز برای عید فطر و دیگری روز بعد عید فطر در ایران تعطیل است که امسال با روز جمعه و پنج شنبه تعطیلات در حال حاضر برای دانش آموزان و در صورت تصویب افزایش تعطیلی آخر هفته‌ها از جمعه‌ها به پنج‌شنبه‌و جمعه، ۴ روز می شود.

عید فطر روز اول ماه شوال، پایان یک ماه روزه‌داری ماه رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. با رسیدن به روزهای آخر ماه رمضان، به عید فطر نزدیک می شویم که تاریخ دقیق آن در تقویم میلادی و قمری مشخص شده است. عید فطر روز اول ماه شوال، پایان یک ماه روزه‌داری ماه رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. در روایات عید فطر برای کسانی که روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مقدس‌زاده، کارشناس رویت هلال ماه با بیان اینکه هلال ماه شوال در غروب جمعه در بیشتر مناطق زمین به راحتی با چشم غیرمسلح (عادی) و در بسیاری از مناطق زمین با ارتفاع و درخشندگی زیاد قابل رؤیت است، گفت: ارتفاع و روشنایی بالا و مطوق بودن هلال، ربطی به رؤیت‌پذیری یا عدم رؤیت‌پذیری آن در روز و شب قبل ندارد؛ زیرا بسیار پیش می‌آید که شرایط و مشخصات هلال از شبی تا شب دیگر بسیار متغیر باشد. 

وی افزود: همچنین ماه کامل (بدر) در بسیاری از ماه‌ها در شب ۱۳ یا ۱۵ مشاهده می‌شود. ضمنا در چند شب متوالی ممکن است روشنایی ماه به ماه کامل بسیار نزدیک باشد و چنین تصور شود که ماه، کامل شده است!

حجت الاسلام مقدس‌زاده بیان داشت: بنابراین با توجه به توضیحات فوق، عید فطر رسمی در ایران بر اساس نظر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و شیعیان عراق بر اساس نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه است. 

وی ادامه داد: در کشور عربستان هم با توجه به اینکه مبنای مشخصی برای اعلام اول ماه ندارند و گاهی با توجه به تقویم ام‌القری و گاهی با استناد به رؤیت هلال غیرقابل رؤیت و ... اول ماه را اعلام می‌کنند و همچنین با توجه به اینکه تقویم ام‌القری روز جمعه را به عنوان اول ماه شوال محاسبه کرده است، (رؤیت هلال در غروب پنجشنبه غیرممکن است) به احتمال زیاد عید فطر در این کشور و کشورهای تابعه روز جمعه اعلام خواهد شد.

در حکم رؤیت هلال ماه با چشم مسلح به فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌خوانیم: برای رؤیت هلال، فرقی بین چشم مسلح و غیر مسلح نیست. پس همان طور که اگر ماه با چشم عادی دیده شود، حکم به اول ماه می‌شود، اگر به وسیله عینک یا دوربین و تلسکوپ هم دیده شود، اول ماه ثابت می‌شود، ولی اثبات اول ماه با رؤیت تصویر هلال از طریق انعکاس به رایانه که صدق عنوان رؤیت در آن معلوم نیست، محل اشکال است.

احتمالا شنبه عید فطر است

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه پیش‌بینی کارشناسان این است که هلال روز پنجشنبه قابل رؤیت نیست، تاکید کرد: احتمالا شنبه عید فطر است.

حجت الاسلام موحدنژاد رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت وگویی تلویزیونی تاکید کرد: پیش بینی کارشناسان این است که هلال در روز پنجشنبه قابل رویت نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین انتظار داریم همانطور که در تقویم آمده روز جمعه روز آخر ماه مبارک و روز شنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: