مجید عشقی:

فرصت‌سوزی سال ۹۹ در تامین مالی تولید تکرار نمی‌شود

فرصت‌سوزی سال ۹۹ در تامین مالی تولید تکرار نمی‌شود
کدخبر : 578376

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: اگر سال ۹۹ نصف منابعی که در آن فاصله ۵ تا ۶ ماه وارد بازار سرمایه شد را می‌توانستیم به بازار اولیه منتقل کنیم، یعنی وارد شرکت‌ها می‌شد و به طرح‌های تولیدی تبدیل می‌شد، می‌توانستیم بعد از دو سال و نیم که الان در آن هستیم، شاهد به ثمر نشستن آن سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و رشد اقتصادی خوبی هم داشتیم.

رادیو اقتصاد در برنامه «روزی نو» با آقای مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌وگویی انجام داده است که به این شرح است.

سوال: چشم‌انداز بورس را حرفه‌ای و فنی و مطمئن می‌بینید یا دوباره وارد دوره‌ای شدیم که ممکن است خطرناک باشد؟

مجید عشقی: قطعا فضایی که در حال حاضر وجود دارد فضای التهابات سال ۱۳۹۹ نیست، این را با قاطعیت عرض می‌کنم؛ ولی ببینید بازار سرمایه یک بازار پرریسک است، کلا سهام جزو دارایی‌های پرریسک تلقی می‌شود که ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند دانش حرفه‌ای است؛ لذا ما همواره توصیه می‌کنیم افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید نکات متعددی را در نظر داشته باشند و با چشم باز انتخاب کنند. قطعا شرایط تمام شرکت‌ها یکسان نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم که تمام سهام‌های موجود در بازار به یک شکل هستند و در یک شرایط مساوی قرار دارند. از نظر سودآوری، ارزندگی و سابقه‌ای که داشتند و ریسک‌هایی که در آینده دارند.

هر صنعت ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ لذا نیازمند بررسی و دقت بسیار زیادی است. به همین خاطر از سال گذشته یک تاکید زیادی روی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داشتیم. می‌توانم بگویم انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سال گذشته در بازار راه افتاد پاسخگوی هر نوع سلیقه و هر نوع سطح ریسک است که سهامداران می توانند و مایل هستند انتخاب کنند؛ لذا توصیه ما این بود کسانی که یا فرصت این را ندارند که دقیق سهم‌ها و صنایع مختلف را بررسی کنند یا آشنایی ندارند و خیلی نمی‌توانند با توجه به این گستردگی اطلاعات و پیچیدگی صنایع، اطمینان کنند و دانش لازم را ندارند، حتما وارد صندوق سرمایه‌گذاری شوند.

در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از صندوق‌های بدون ریسک شروع می‌شود تا صندوق‌هایی که ریسک بالایی دارند. همه نوع صندوق وجود دارد؛ توصیه ما این است که سرمایه‌گذاران وارد این صندوق‌ها شوند. این صندوق‌ها توسط تیم‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شود و ورود و خروج به این صندوق‌ها راحت‌تر است و نقدشوندگی بالاتری دارند. در این صورت می توانیم یک بازار سرمایه آرام‌تری را داشته باشیم، قطعا ایجاد هیجان در بازار می‌تواند برای آینده بازار خطرناک باشد.

سوال: راهی وجود دارد که با توجه به اینکه اقتصاد ما بانک محور است، به سمت اقتصاد بازار سرمایه محور حرکت کنیم و مردم از محل اطمینان بیشتر و کمی آرام‌تر ولی دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر سود بیشتری کنند؟

مجید عشقی: اتفاقی که در سال ۹۹ افتاد در حقیقت بر عکس چیزی بود که شما اشاره کردید، یعنی ما بتوانیم این استقبالی که از بازار سرمایه در مقاطعی می‌شود و منابعی که وارد بازار سرمایه می‌شود این‌ها را به سمت فعالیت‌های تولیدی سوق دهیم. مبلغی که وارد بازار سرمایه می‌شود در بازار ثانویه بین افراد مختلف، سهم‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد، اگر صرفا به معامله سهم‌ها قناعت کنیم و حتی قیمتش بالا برود، فایده‌ای برای اقتصاد ندارد. مثلاً شرکت الف که کار تولیدی می‌کند هرچه قیمت سهامش بالاتر برود، فایده‌ای برای آن شرکت نخواهد داشت، مگر اینکه ما بخشی از این پول‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شود را بتوانیم با ابزارهای مختلف به سمت خود شرکت‌ها سوق بدهیم.

اگر سال ۹۹ نصف منابعی که در آن فاصله ۵ تا ۶ ماه وارد بازار سرمایه شد را می‌توانستیم به بازار اولیه منتقل کنیم، یعنی وارد شرکت‌ها می‌شد و به طرح‌های تولیدی تبدیل می‌شد، می‌توانستیم بعد از دو سال و نیم که الان در آن هستیم، شاهد به ثمر نشستن آن سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و رشد اقتصادی خوبی هم داشتیم؛ ولی متاسفانه آن منابع خیلی وارد شرکت‌ها نشد. امیدواریم در سال جاری با برنامه‌هایی که داریم هم به افزایش سرمایه شرکت‌ها کمک کنیم و هم تامین مالی شرکت‌ها را از طریق ابزارهای بدهی را افزایش دهیم که این منابع وارد چرخه تولید شود، تا وقتی که ما این منابع را وارد چرخه تولید نکردیم و به شرکت‌ها تزریق نکردیم، خیلی نمی‌توانیم انتظار افزایش سودآوری را داشته باشیم، این راه ثبات سودآوری شرکت‌ها خواهد بود.

سوال: به نظر شما خیلی طول می‌کشد؟

مجید عشقی: خیر ما از ابتدای سال شروع کردیم. ان‌شاالله تمامی شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای دارند و نیاز به سرمایه بیشتری دارند به روش‌های مختلف هم افزایش سرمایه و هم از محل‌های مختلف، چه سود انباشته و چه آورده نقدی و چه انتشار اوراق بدهی بتوانیم منابع را منتقل کنیم که این کار شروع شده و ان‌شاالله شرکت‌ها از این فرصت بتوانند استفاده کنند.

سوال: ما به طور پیوسته با همکاران شما در سازمان بورس اوراق بهادار ارتباط داریم و مردم را آگاه می‌کنیم. در نوبت‌های مختلف و در عین حال برنامه ویژه شبانگاهی داریم که برای هم برای کودکان و هم آحاد جامعه این کار را کردیم تا ارزش سرمایه‌گذاری و پس انداز را برای آن‌ها تبیین کنیم. فکر می‌کنم شما شاید بتوانید در یک تعامل سازنده بیشتری با مردم از طریق رادیو اقتصاد موفقیت‌های بزرگی را هم رقم بزنید به خصوص برای رشد تولید.

مجید عشقی: حتما بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری بلند مدت را در دستور کار قرار دادیم که نقطه شروعش و بهترین نقطه شروع آن همین موضوع سرمایه‌گذاری در بخش کودکان به عنوان یک فرهنگ عمومی و سواد مالی، مهمترین نکته در بحث سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که می‌تواند در بلند مدت بازدهی‌های خوبی داشته باشد، سابقه هم نشان داده که سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار سرمایه بالاترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی داشته است. ان‌شاالله با کمک شما و تلاشی که می‌کنید می‌توانیم در این زمینه آگاهی‌های لازم را بدهیم.

خبرگزاری صدا و سیما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: