گزارش اختصاصی شمانیوز از قیمت خودروهای مونتاژی

افزایش قیمت خودروهای وارداتی تخلف است | مونتاژکاران بالاخره با شورای رقابت کنار آمدند + لیست قیمت جدید خودروها

افزایش قیمت خودروهای وارداتی تخلف است | مونتاژکاران بالاخره با شورای رقابت کنار آمدند + لیست قیمت جدید خودروها
کدخبر : 579381

افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حالی از طرف مونتاژکاران انجام می‌گیرد که شورای رقابت، سازمان تعزیرات، وزارت صمت و قوه قضاییه آن را تخلف و مصداق گرانفروشی تلقی می‌کنند. به نظر می‌رسد که داستان قیمت خودروهای مونتاژکاران با شورای رقابت و وزارت صمت با توافق بر سر قیمت‌های جدید بالاخره به پایان رسید.

قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی می‌بایست با نرخ آخرین مصوبه شورای رقابت اعمال و عرضه شود. این آخرین خبر از قیمت خودروهای وارداتی است که شرکت‌های خودروساز مونتاژکننده و واردکننده را ملزم به رعایت قوانین و اعمال آن می‌کند. اما برخی کاربران اعلام کرده‌اند که علیرغم پذیرش مقررات و واریز وجه درج شده در سامانه، شرکت خودرویی اقدام به الزام پرداخت مابه‌التفاوت بیشتر نسبت به قیمت مصوب کرده و در صورت عدم پذیرش آن تقاضا را لغو خواهد کرد.

این در حالی است که شورای رقابت، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه این امر را تخلف محسوب کرده و اعلام نمودند متقاضیان و شورای رقابت می‌توانند شکایت کنند. به نظر جدال بر سر قیمت خودروهای مونتاژی بالاخره با توافق وزارت صمت، شرکت‌های مونتاژکننده خودرو و شورای رقابت به ایستگاه پایانی رسیده است.جدالی که خود تولیدکننده‌های خودروهای خارجی برایشان با این قیمت‌های نجومی تعجب‌آور خواهد بود و به قول معروف دعوا بر سر لحاف ملانصرالدین است.

علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز، افزایش قیمت خودروهای مونتاژی و دل به خواهی عمل کردن برخی شرکت‌های خودروساز، این روزها سبب سردرگمی متقاضیان خودروهای وارداتی شده است. در حالی که قیمت خودروهای مونتاژی در مصوبه شورای رقابت تعیین و این خودروها برای عرضه در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو وزارت صمت اعلام شد، خبرها حاکی از مقاومت برخی شرکت‌های خودروساز از عرضه خودرو با قیمت مصوب است. 

ماشین‌هایی که گران فروخته شد

با اینکه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از بهمن پارسال ممنوع بود و قیمت‌های آخرین مصوبۀ شورای رقابت باید مبنای قیمت‌گذاری مونتاژکاران قرار می‌گرفت اما رسید خریدهای مخاطبان نشان می‌دهد این خودروسازان تخلف کرده‌اند و ماشین‌ها را گران‌تر به‌فروش رسانده‌اند.

قیمت MVM X۲۲ PRO طبق نظر شورا ۶۴۵ میلیون تومان است اما مدیران‌خودرو آن را ۸۷۰ میلیون به‌فروش رسانده است. کرمان‌موتور هم خودروی JAC S۳  را ۹۵۵ میلیون تومان فروخته درصورتی‌که شورا قیمت آن را ۶۳۲ میلیون اعلام کرده است.

افزایش سرخود قیمت خودرو توسط مونتاژکاران

 

رئیس شورای رقابت: افزایش قیمت خودروها گرانفروشی است

حدود دو هفته پیش شورای رقابت قیمت 17 خودروی مونتاژی را برای اولین بار مصوب کرد و نکته قابل توجه در قیمت های مصوب این بود که قیمت این خودروها بین 100 تا 800 میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه ای خودروها تعیین شده بود. 

متقاضیان دریافت خودروهای مونتاژی و وارداتی با اطمینان خاطر از قیمت مصوب شورای رقابت که در سامانه یکپارچه هم اعلامم شد؛ نسبت به خرید محصولات اقدام کرده اند، اما برخلاف انتظار، این شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را به شدت افزایش داده و اکنون که موعد تکمیل وجه رسیده مشتریان با مشکل مواجه شده اند. 

خودروسازان که معتقد بودند باید قیمت‌ها بازنگری شود در جلسه‌ای با وزارت صمت با حضور مدیران عامل خودروسازی‌ها برگزار شد که پس از آن جلسه مدیران شرکت‌های خودروساز مونتاژی همچون شرکت‌های بهمن، مدیران خودرو، کرمان موتور، فردا موتور و ایلیا خودرو بر اجرای مصوبه شورای رقابت درباره قیمت‌های جدید تاکید کردند و به عبارتی این خودروسازان قیمت های جدید مصوب شده توسط شورای رقابت را پذیرفتند. 

سازمان حمایت نیز در نامه‌ای به خودروسازان بر ضرورت رعایت همه الزامات قانونی در عرضه خودرو تاکید کرد که براساس نامه مذکور عدم اجرای مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی شورای رقابت توسط آنها مصداق گران‌فروشی خواهد بود.

برای گران‌فروشی خودروهای مونتاژی، شکایت کنید

در دو روز گذشته خبری مبنی بر اینکه شورای رقابت، شکایات مردمی زیادی درباره اجرانشدن مصوبه قیمتی خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران را ‌دریافت کرده است، قرار شد تا با استفاده از ظرفیت‌ قانونی جهت اجرای مصوبه قانونی قیمت خودروهای مونتاژی را خواستار شده است. شورای رقابت این امر را تخلف و مصداق بارز گران‌فروشی عنوان کرده که در قانون برای آن جرم‌انگاری شده است. 

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌باشد، این است که کسانی که قیمت افزایشی قبل را پرداخت کرده‌اند؛ تکلیفشان چیست؟

قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی این امر را تخلف دانسته و اعلام کرده‌اند که شورای رقابت یا متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی می‌توانند در صورتی که با درخواست افزایش قیمت از طرف شرکت‌های خودروساز مواجه شدند، نسبت به ثبت شکایت جهت بررسی و صدور رای به ابطال قیمت‌هایی غیر از قیمت مصوب اقدام نمایند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز می‌گوید: «چنانچه شرکت‌های تولید کننده خودروهای مونتاژی رقم‌های بیشتر از مصوبات شورای رقابت درخواست کنند مردم می‌توانند شکایت کنند.»

لیست قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی 

فروش خودروهای مونتاژی که بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت قیمت گذاری شده‌اند، فقط در سامانه یکپارچه خودرو انجام می‌شود و هیچ کدام از شرکت‌های مونتاژکار و خصوصی اجازه ندارند تا محصولات خود را در نمایندگی‌ها و در قالب طرح‌های پیش فروش، قسطی یا فروش فوری عرضه کنند.

برخی اخبار حاکی از آن است که مدیران‌ شرکت‌های خودروسازی مونتاژکار مثل بهمن موتور، مدیران خودرو، کرمان موتور، فردا موتور و ایلیا خودرو که اکثرا محصولات چینی را در خط تولید مونتاژ خود دارند، اعلام کرده‌اند که مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت جدید خودروهای مونتاژی را رعایت خواهند کرد و به نظر می‌رسد که شاهد افت قیمت این محصولات خواهیم بود.

در حال حاضر هیچ خبری از سوی شرکت‌های مونتاژ خودروها در مورد قیمت جدید محصولات آن‌ها منتشر نشده اما آخرین خبری که از قیمت خودروهای مونتاژی که در سایت گجت نیوز آمده را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این قیمت‌ها ممکن است در آینده تغییر کنند یا همچنان دست نخورده باقی بمانند؛ چرا که گفته می‌شود قیمت خودروها تا یک سال آینده، کوچکترین تغییری نخواهد کرد.

در جدول زیر می‌توانید آخرین قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت و قیمت فعلی خودروهای مونتاژی در کارخانه را مشاهده و مقایسه کنید اما گفته می‌شود که این قیمت‌ها هم شاید اصلاح شوند:

لیست قیمت جدید خودروهای مونتاژی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: