در دیدار عبدالملکی و وزیر تجارت سوریه مطرح شد؛

پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری اقتصادی مشترک ایران و سوریه

پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری اقتصادی مشترک ایران و سوریه
کدخبر : 581882

سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی دولت جمهوری عربی سوریه به همراه شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران و هیات همراه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه با حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیدار و گفتگو کردند.

حجت الله عبدالملکی در این دیدار ضمن بیان اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مباحث اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بیش از ۳۰ درصد صادرات غیر‌نفتی و ۷۰ درصد ترانزیت ایران از این مناطق صورت می‌گیرد.

عبدالملکی با بیان استقرار بیش از ۲۵۰۰ شرکت بزرگ و یکصد هزار واحد اقتصادی در این مناطق به تشریح رویکرد توسعه همکاری با کشورهای مختلف در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت مردمی سیزدهم پرداخت و از مذاکره با ۲۱ کشور برای ایجاد مناطق آزاد مشترک خبر داد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزرای اقتصاد دو کشور، منطقه آزاد ارس را که یکی از صنعتی‌ترین مناطق آزاد ایران است به عنوان مسئول پیگیری امور ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور سوریه معرفی کرد.

** ایجاد منطقه آزاد مشترک؛ یکی از اولویت‌های سوریه در همکاری با ایران است

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی دولت جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست ضمن بیان اهمیت این دیدار گفت: به طور قطع یکی از اولویت‌های ما در همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران ایجاد منطقه آزاد مشترک است.

سامر الخلیل ضمن دعوت هیأت اقتصادی از مناطق آزاد جهت بازدید از ظرفیت‌های کشور سوریه به استفاده از تجربه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد.

وی اظهارداشت: در خصوص تعیین منطقه آزاد مشترک جلسات متعددی برگزار شده و سه منطقه بندر لاذقیه، بوکمال و حسیا به عنوان مناطق پیشنهادی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ایران مطرح شده‌اند.

در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم به عنوان مسئول امور پیگیری ایجاد منطقه آزاد مشترک با سوریه ضمن معرفی قابلیت‌های منطقه آزاد ارس و تجربه موفق این منطقه در راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی، ابراز داشت که در این مأموریت جدید برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با همکاری طرف سوری تجربه موفق دیگری به ثبت خواهد رسید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: