سازمان منطقه آزاد انزلی

کارکردهای جدید در مناطق آزاد، توسعه کشور را تسریع می‌کند

کدخبر : 593808

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی، یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد را تسهیل ترانزیت و صادرات کالا بین کشورهای مختلف و به خصوص همسایه دانست که می‌تواند در آینده نزدیک توسعه کشور را سرعت ببخشد.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی، یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد را تسهیل ترانزیت و صادرات کالا بین کشورهای مختلف و به خصوص همسایه دانست که می‌تواند در آینده نزدیک توسعه کشور را سرعت ببخشد.

 وحید طالب‌پور گفت: در ایام الله دهه مبارک فجر افتتاح ۴۸ پروژه در ۵ منطقه آزاد کشور به ارزش بیش از ۱۰ همت با اشتغالزایی بیش از ۲۵۰۰ نفر برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز نکات ارزشمندی در این آیین بیان کرد.

طالب‌پور افزود: در این مراسم مدیران عالی اقدام به ارایه گزارش‌های تخصصی کردند. یکی از مسایل مطروحه آن بود که از مهمترین اهداف توسعه در این مناطق، تسهیلگری در فرایند مناطق آزاد و رفع بروکراسی بوده ولی در دولت های مختلف یک سری قوانین و مقررات تصویب شده که شرایط را سخت‌تر کرده است.

وی یادآورشد: از سی سال گذشته ۱۸۲ تصویب نامه و بخش نامه‌های مختلف تصویب شده که با وجود اینکه قرار بود بروکراسی موجود به حداقل برسد ولی این بخش نامه‌ها عملا بروکراسی را بیشتر کردند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد: امروز با دستور رئیس جمهور مقرر شد لایحه ای نوشته شود که تمام این قوانین متعارض بررسی و تصحیح شود و به نوعی عملا شرایط برای رفع این مشکلات با مشارکت اندیشمندان و فرهیختگان ارایه و انجام شود.

طالب‌پور بیان کرد: بیش از ۹۰۰ بسته سرمایه گذاری در یک سال گذشته در این مناطق عرضه شده که امیدوارم با این تسهیلی که صورت می گیرد روند رو به رشد مناطق آزاد ادامه یابد.

وی گفت: یکی از کارکردها و ماموریت‌های مناطق آزاد، ارتباط با کشورهای همسایه و پیگیری پیمان‌های منطقه‌ای و راه‌اندازی کریدورهای ترانزیتی است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: به زودی پروژه اتصال دریا به دریا که طی آن شبکه ریلی سراسری از جنوب به شمال به دریای خزر وصل می‌شود و پس از انقلاب اولین اتصال بنادر سراسری به ریل شمال به جنوب به شمار می رود، گشایش جدیدی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

طالب‌پور یادآورشد: مناطق آزاد چابهار و اروند نیز در حال اتصال به شبکه ریلی هستند که می‌توانند مبادلات تجاری را در شرایط بهتری قرار دهند و درآمد ارزی بهتری از این مسیر نصیب کشور شود.

وی گفت: درحال حاضر در حال استفاده از پروژه‌های عظیمی هستیم که می‌تواند مکمل پیمان‌های مهمی چون ارواسیا و شانگهای و بریکس باشند. این مناطق آزاد می‌تواند عملکرد شرکت‌هایی که در حوزه تجارت و صادرات مجدد فعالیت دارند را تسهیل کنند. در واقع از این مسیر می‌توانیم کالاهای کشورهای همسایه را از طریق کشورهایی چون روسیه تامین و مسیرهای جدیدی در حوزه های متعدد دیگر ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی یادآورشد: در زمینه پروژه‌های تامین کالاهای اساسی و صادراتی در این مناطق امروز پروژه‌های مهمی در مناطق آزاد شکل گرفت وبیش از ۱۸ میلیارد دلار صادرات از طریق همین مناطق انجام می‌شود.

طالب‌پور گفت: یکی از کارکردهای مناطق آزاد در دنیا آن است که به هاب داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای همسایه مبدل می‌شوند. این مسیر به صورت ترانزیت در کشور فعال است که هم وزارت راه و هم گمرک و شورایعالی مناطق آزاد پیگیر این موضوع هستند.

وی با ذکر این مطلب که این ظرفیت امروز در منطقه آزاد انزلی فعال است، بیان کرد: اطمینان داریم که با توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها می‌توانیم شاهد توسعه گسترده‌ای در سطح ترانزیتی و صادراتی کشور باشیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: