در نشست گذار انرژی و اثر آن بر آینده صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم مطرح شد:

طرح کاشت ۱ میلیون درخت و تعهد کاهش ۲ میلیون تن آلایندگی از برنامه‌های شاخص زیست‌محیطی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است

کدخبر : 594137

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان با تأکید بر اینکه باید تهدیدها و فرصت‌های گذار انرژی و اثرات آن بر بازار پتروشیمی به‌خوبی شناسایی شود، گفت: کشورهای پیشرفته زیادی برنامه گذار انرژی را تهیه کرده‌اند و ضرورت دارد ایران هم این برنامه را تدوین کند.

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان با تأکید بر اینکه باید تهدیدها و فرصت‌های گذار انرژی و اثرات آن بر بازار پتروشیمی به‌خوبی شناسایی شود، گفت: کشورهای پیشرفته زیادی برنامه گذار انرژی را تهیه کرده‌اند و ضرورت دارد ایران هم این برنامه را تدوین کند.

در نشست تخصصی گذار انرژی و اثر آن بر آینده صنعت پتروشیمی که در روز سوم رویداد بین‌المللی ایران پتروکم برگزار شد، کاظم کاشفی با اشاره به تحولات فناورانه جهانی پتروشیمی، تأکید کرد: تغییرات اقلیمی تأثیر زیادی بر تحولات انرژی کشورها داشته است و پدیده‌هایی مثل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی و دسترسی به منابع انرژی در اولویت برنامه‌ریزی کشورها قرار دارد.

وی با اشاره به جدول آماری وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای ۱۹۸ کشور، گفت: در این بررسی ۱۰ کشور نزدیک به دو – سوم سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارند و در این جدول که چین و آمریکا و روسیه و ژاپن قرار دارند، ایران با ۲ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه ششم قرار دارد.

کاشفی با تأکید بر اینکه باید تحولات جدید دنیای انرژی و گذار انرژی را در دستور کار بگذاریم و خودمان تحولات جدید را رقم بزنیم، افزود: شرکت‌های بزرگ انرژی و صنعتی برنامه گذار انرژی را تهیه کرده‌اند که در این برنامه تمرکززدایی، خلق اکوسیستم‌های جدید و یکپارچه و توسعه مدل‌های کسب‌وکار جدید و در نهایت حرکت به سمت پایداری (کربن‌زدایی و بهینه‌سازی) و دیجیتال‌سازی در دستور کار قرار دارد.

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان ادامه داد: فناوری‌هایی که برای کربن‌زدایی در دستور کار است، شامل فناوری‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های جذب و تبدیل و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن، فناوری‌های هسته‌ای، فناوری‌های کاهش نشر متان، فناوری‌های زنجیره‌ای ارزش هیدروژن و فناوری‌های سوخت پاک می‌شود.

کاشفی با اشاره به توافقی که کشورهای شرکت‌کننده در کاپ ۲۸ در دبی داشته‌اند، گفت: ۴۰ کشور توافق کرده‌اند که به سمت کاهش ۴۰ درصدی کاهش فلرینگ حرکت کنند. همچنین توافق شده که تا ۲۰۵۰ تا ۹۵ درصد سوخت زغال‌سنگ، تا ۶۰ درصد نفت و تا ۶۵ درصد گاز کاهش مصرف داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه این شرایط را باید به چشم فرصت و تهدید نگاه کرد، افزود: در این برنامه گذار انرژی باید به سمت سه برابر شدن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و دوبرابر شدن فعالیت‌های مرتبط با بهره‌وری انرژی و حرکت به سمت نیروگاه اتمی پاک حرکت کنیم.

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان با تأکید بر اینکه گذار انرژی جدی است و دیریازود با آن مواجه می‌شویم، افزود: از حالا باید دید که صنعت پتروشیمی در کجای این گذار قرار دارد و باید چه کنیم و در این مسیر تهدیدها و فرصت‌ها شناسایی شود.

در ادامه این نشست، قضات لو، استاد دانشگاه در حوزه انرژی، به تشریح وضعیت انرژی در دنیای امروز و آینده پرداخت و گفت: تا ۲۰۲۳ صنعت پتروشیمی ۱۰ درصد برق، ۱۲ درصد نفت، ۹ درصد گاز، ۷ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و ۱/۲ درصد آب مصرفی جهان را مصرف می‌کند.

وی‌ با اشاره به شروع اقدامات مقابله با مصرف مواد پلاستیکی و نایلون در جهان که کشورهای زیادی به آن پیوسته‌اند و این رویکرد روی بازار مصرف پتروشیمی در بلندمدت اثرگذار است، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه دبی به‌عنوان الگویی اثرگذار در روندی چند ساله در این مسیر حرکت کرد و از ۲۰۲۵ قرار است ممنوعیت استفاده از نایلون در دبی اجرایی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم در ادامه این نشست تخصصی با اعلام اینکه این گروه، آلایندگی و هشدارها و شرکت‌های زیرمجموعه آن به سمت تغییر الگوهای قدیمی خود هستند و در مسیر گذار انرژی قرار دارند، افزود: مجموعه‌های بزرگی همچون پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و هویزه خلیج‌فارس اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند. بااین‌وجود شرکت‌های زیرمجموعه باید تذکرها را جدی بگیرند و روی موارد کار کنند.

مهندس حسن نشان زاده مقدم، با تأکید بر اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از منظر بهینه‌سازی، مسائل زیست‌محیطی و اقتصاد تولید، موضوع گذار انرژی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: طرح مشترک کاشت ۱ میلیون درخت با سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و تعهد کاهش ۲ میلیون تن آلایندگی در شرکت‌های زیرمجموعه در همین راستا بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: