مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس تأکید کرد:

بیدبلند خلیج‌فارس؛ ریه‌های جدید خوزستان

بیدبلند خلیج‌فارس؛ ریه‌های جدید خوزستان
کدخبر : 538430

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از این پروژه به‌عنوان ریه‌های جدید تنفسی استان خوزستان یاد کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد پیشرفت این مگاپروژه در سه سال محقق شد.

به گزارش شما و اقتصاد:  محمود امین‌نژاد در آستانه بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، شامگاه سه‌شنبه (۳۰ دی‌ماه) در برنامه تلویزیونی «جهش تولید» شبکه استانی خوزستان در تشریح اجرا و تکمیل این مگاپروژه در شرایط سخت تحریم اظهار کرد: این پروژه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت، کاهش آلایندگی زیست محیطی و تولید محصولات باارزش به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی اجرا شده است. افزون بر این متان تولیدی این مجتمع هم به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

وی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان ریه‌های جدید تنفسی برای خوزستان یاد کرد و افزود: این پروژه در سال ۷۹ ازسوی وزارت نفت در شورای اقتصاد تعریف شد و اجرای آن از طریق مناقصه به کنسرسیومی متشکل از سه شرکت خارجی و دو پیمانکار ایرانی سپرده شد که در سال ۸۴ به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های خارجی از این پروژه خارج شدند و در این سال‌ها پروژه پیشرفت لازم را نکرد.

۶۳ میلیون نفرساعت کارکرد بدون حادثه منجر به فوت

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اشاره به اینکه پس از آن این پروژه به شرکت انرژی سپهر واگذار شد، اما باز هم به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی پروژه متوقف ماند، ادامه داد: این پروژه با پیشرفت ۱۸ درصد در سال ۹۴، با تدبیر مهندس زنگنه به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

امین‌نژاد با بیان اینکه تأمین منابع مالی این طرح در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی با حمایت صندوق توسعه ملی و بانک‌های داخلی انجام شد، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد پیشرفت پروژه بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت در سه سال محقق شد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت کارکنان، خط قرمز ما در شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس است، گفت: این شرکت موفق به ثبت ۶۳ میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه منجر به فوت تا آغاز مرحله پیش‌راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اشاره به اینکه خوراک این پروژه از گازهای همراه نفت گستره استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تأمین می‌شود، اظهار کرد: برای جمع‌آوری این گازها، هزار کیلومتر خط لوله احداث شده است و محصولات تولیدی این مجتمع به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر برای مصرف پتروشیمی‌ها و صادرات ارسال می‌شود.

۸۵ درصد نیروهای شاغل؛ بومی منطقه

امین‌نژاد به سهم ۶۵ درصدی ساخت داخل در اجرا و تأمین تجهیزات پروژه بیدبلند خلیج فارس اشاره کرد و افزود: در طول اجرای این پروژه برای ۱۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و در دوران بهره‌برداری برای حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است و بیش از ۸۵ درصد نیروهای شاغل در این پروژه از افراد بومی خوزستان و شهر بهبهان هستند.

وی، حجم سرمایه‌گذاری در پروژه بیدبلند خلیج فارس را ۳.۴ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت تأمین کامل خوراک، این پالایشگاه ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: این پالایشگاه هم‌اکنون و در حالی که به ظرفیت کامل نرسیده است، به اندازه ظرفیت یک فاز پارس‌جنوبی به شبکه گاز سراسری کشور متان و به سه پتروشیمی ماهشهر خوراک اتان می‌دهد و محصول دیگری از این مجتمع نیز صادر می‌شود.

امین‌نژاد با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه و غرب آسیاست، ادامه داد: حوضچه‌های تبخیری در این مجتمع ساخته شده است که پساب‌ها در آن تبخیر می‌شود و افزون بر آن به‌منظور صیانت از کمبود آب در کشور، روزانه حدود یک میلیون لیتر آبی که باید به حوضچه‌های تبخیر وارد شود با استفاده از سیستم‌های جدید بازیابی ZDL دوباره فرآوری و استفاده می‌شود که مصرف آب مجموعه کاهش می‌یابد.

 

 

 

شانا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: