دو امر اجتناب ناپذیر در افزایش بهره وری صنعت پتروشیمی:

بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریتی و استفاده از استانداردهای روز دنیا

  بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریتی و استفاده از استانداردهای روز دنیا
کدخبر : 538832

به گزارش شما و اقتصاد: محمد حمیدی با اشاره به نقش راهبردی حوزه برنامه‌ریزی و توسعه و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین مدیریتی روز دنیا گفت: حوزه برنامه‌ریزی و توسعه در صنعت پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که نیازمند توجه خاص مدیران ارشد در جهت بهره‌گیری از رویکردهای مدرن، بهره‌مندی از تفکر استراتژیک و ایجاد یکپارچگی در کلیه سطوح سازمانی در پیاده‌سازی این سیستم‌ها است.

به گزارش شما و اقتصاد:  این شرکت به‌عنوان مدافع لقب «برترین و بیشترین دارنده ایزوهای جهانی در صنایع پتروشیمی کشور» موفق شد تا بازهم در انجام فرآیند ممیزی خارجی IMQ سربلند خارج‌شده و با پیاده‌سازی آخرین ورژن استانداردها در این شرکت و در فرآیند ممیزی مراقبتی همانند سال‌های اخیر با سربلندی به‌عنوان دارنده مجموعه ایزوها رخ‌نمایی کند.

محمد حمیدی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پتروشیمی کارون و نماینده مدیریت از استانداردهای ISO ۵۰۰۰۱:۲۰۰۸ مدیریت انرژی، ISO ۴۵۰۰۱, ISO ۱۴۰۰۱, ISO ۹۰۰۱: سیستم مدیریت یکپارچه، ISO ۲۹۰۰۱ مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ISO ۲۶۰۰۰: مسئولیت‌های اجتماعی، ISO ۱۰۰۰۴, ISO ۱۰۰۰۳, ISO ۱۰۰۰۲, ISO ۱۰۰۰۱: مدیریت ارتباط با مشتریان، ISO ۲۰۰۰۰: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و ISO۱۷۰۲۵: تجهیزات آزمایشگاهی به‌عنوان برخی از ایزوهای جاری‌سازی شده در پتروشیمی کارون نام برد و از برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت در راستای بهبود مستمر فرایندهای سازمانی با اصلاح و بازمهندسی فرآیندهای کلیدی این پتروشیمی خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت و لزوم بهره‌گیری از استانداردهای جهانی در پتروشیمی کارون خاطرنشان کرد: در مبحث مدیریت کیفیت استاندارد ISO ۹۰۰۱ به‌عنوان مشهورترین و محبوب‌ترین استاندارد جهانی شناخته می‌شود که تا چندی پیش نسخه سال ۲۰۰۸ آن در شرکت پیاده‌سازی شده بود و در حال حاضر در مجموعه پتروشیمی کارون از نسخه ۲۰۱۵ که آخرین ورژن آن و مبتنی بر ریسک است استفاده می‌شود. همچنین، استاندارد ISO ۲۹۰۰۱ به‌عنوان استاندارد تخصصی مدیریت کیفیت در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این شرکت استقرار داده‌شده تا نگاه تخصصی به موضوع کیفیت در سازمان بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پتروشیمی کارون با اعلام اینکه یکی از اهداف مهم این شرکت کاهش هزینه‌های انرژی و به‌تبع آن کاهش بهای تمام‌شده محصولات شرکت است، اعلام کرد: استانداردهای دیگری که موفق به پیاده‌سازی آن در پتروشیمی کارون شده‌ایم استاندارد ISO ۵۰۰۰۱ است. این استاندارد دربرگیرنده الزامات اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی است و تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و قیمت محصول نهایی دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: رویکرد جدی پتروشیمی کارون مبتنی بر کسب اعتماد و توجه مشتریان است. در همین راستا، با تصمیم‌گیری در مجموعه مدیریتی پتروشیمی کارون، ضمن ایجاد واحد مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) اقدام به استفاده از استانداردهای جهانی سری ۱۰ هزار کرده‌ایم که شامل استانداردهای ISO ۱۰۰۰۱, ISO ۱۰۰۰۲, ISO ۱۰۰۰۳, ISO ۱۰۰۰۴ است.

به گفته وی، هدف غایی این استانداردها توسعه فرهنگ مشتری مداری در سطح شرکت و اثبات این موضوع برای مشتریان است که برآورده کردن نیازهای ایشان دغدغه اصلی مدیران و کارکنان پتروشیمی کارون است.

حمیدی بابیان اینکه استانداردهای تخصصی فوق باعث جلب رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایت آن شده، گفت: به کمک همکاران واحد CRM در تلاش هستیم که با تحویل به‌موقع محصول و خدمات پس از فروش تعهد خود را به مشتریان اثبات کرده و مشتریانی وفادار داشته باشیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پتروشیمی کارون با تشریح اینکه کیفیت مطلوب یکی از دغدغه‌های اصلی این شرکت در حوزه صادرات محصولات به بازارهای جهانی و اروپایی بوده، ادامه داد: به همین منظور، فرآیندهای آزمایشگاهی و تجهیزات مربوطه با استانداردهای جهانی و گواهینامه‌های بین‌المللی برای سنجش کیفیت محصولات نیاز است.

وی افزود: به همین دلیل اقدام به اصلاح فرآیندهای آزمایشگاهی و تقویت تجهیزات تست و آزمایش مطابق با استانداردهای ISO ۱۷۰۲۵ کرده و از مرجع معتبر بین‌المللی آنالیتیکا روسیه توانستیم گواهینامه مربوطه را دریافت کرده و این موفقیت بزرگ را به پتروشیمی کارون هدیه دهیم.

حمیدی با اجتناب‌ناپذیر خواندن بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در موفقیت یک سازمان افزود: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در پتروشیمی کارون زیرمجموعه مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه است و با تلاش‌های مستمر در سال‌های گذشته توانستیم که ضمن توسعه بسترهای IT در شرکت و بهینه‌سازی آن‌ها سیستم مدیریت فناوری اطلاعات مبتنی بر استاندارد جهانی ISO ۲۰۰۰۰ را پیاده‌سازی کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، در راستای ارتقای امنیت اطلاعات سازمان و جلوگیری از خطرات احتمالی سایبری در حال پیاده‌سازی استاندارد ISO ۲۷۰۰۱ با همراهی و همکاری نهادهای نظارتی ذی‌ربط هستیم و ان‌شاءالله این سیستم در آینده‌ای نزدیک به تائید مراجع ثبت و صدور گواهینامه و مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مسائل ایمنی بهداشت و محیط‌زیست (HSE) یکی از مباحث مهم در همه سازمان‌های عملیاتی و بالأخص سازمان‌هایی با فرآیندهای شیمیایی است، تصریح کرد: در حوزه ایمنی بهداشت سلامت کارکنان در سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت گواهینامه OHSAS ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷ شده و در سال ۱۳۹۸ با انتشار استاندارد ISO ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ ضمن پیاده‌سازی اثربخش آن موفق شدیم گواهینامه مذکور را دریافت کنیم.

به گفته وی، هدف اصلی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کارکنان اطمینان از حفظ سلامت کارکنان است چراکه معتقدیم کارکنان، مهم‌ترین سرمایه‌های پتروشیمی کارون هستند.

علاوه بر این محمد حمیدی تأکید کرد که حفاظت مدام از محیط‌زیست جزو دغدغه‌های همیشگی مدیران ارشد پتروشیمی کارون است و برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل‌های لازم در این خصوص صورت می‌پذیرد. در همین راستا استاندارد ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ به‌عنوان الگوی مدیریت محیط‌زیست در شرکت مورداستفاده قرارگرفته و بر اساس آن ممیزی‌های مختلف توسط ذینفعان شرکت ازجمله IMQ ایتالیا و سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌شود.

حمیدی بر اهمیت مسئولیت اجتماعی در سازمان نیز اشاره کرد و افزود: شرکت پتروشیمی کارون خود را به‌عنوان یک عضو متعهد در جامعه می­داند و بر ضرورت اجرای مسئولیت‌ها و نقش‌های خود اشراف دارد.

وی ادامه داد: ازاین‌رو در سال ۱۳۹۷ این شرکت برای اولین بار در سطح شرکت‌های پتروشیمی منطقه اقدام به پیاده‌سازی ISO ۲۶۰۰۰ کرد که استاندارد الگوی مدیریت مسئولیت اجتماعی است و تعداد گواهینامه‌های صادرشده در این خصوص در ایران به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.

حمیدی در پایان‌بر وجود تفکر استراتژیک در پتروشیمی کارون تأکید کرد و گفت: این تفکر همچون چتری بر کلیه فعالیت‌های سازمان سایه افکنده و برای رسیدن به مأموریت و چشم‌انداز شرکت نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت هستیم و باید بتوانیم با برنامه‌ریزی اصولی و درست به سمت اجرایی شدن این استراتژی‌ها حرکت کرده و توسعه را به‌عنوان هدف اصلی شرکت دنبال کنیم.

گفتنی است؛ هدف اصلی شرکت پتروشیمی کارون به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و کسب‌وکار این است که با افزایش ظرفیت تولید و کیفی سازی محصولات بتواند در راستای سیاست‌های شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان یک بنگاه موفق در سطح کشور تبدیل شود. ازاین‌رو، این شرکت برای رسیدن به این هدف از الگوهای موفق جهانی بهره برده و از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کند

روابط عمومی شرکت پتروشیمی کارون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: