با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری وزارت خارجه و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری:

تأسیس مرکز نوآوری- تجاری ایران در کنیا

تأسیس مرکز نوآوری- تجاری ایران در کنیا
کدخبر : 538834

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت امورخارجه و مجوز و مشورت سازمان توسعه تجارت ایران مرکز نوآوری- تجاری ایران در پایتخت کشور کنیا در شرق آفریقا را تأسیس کرد.

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت امورخارجه و مجوز و مشورت سازمان توسعه تجارت ایران مرکز نوآوری- تجاری ایران در پایتخت کشور کنیا در شرق آفریقا را تأسیس کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزدا پیلتن با اعلام این خبر اظهار داشت: قاره آفریقا به عنوان یکی از بازارهای بکر و بالقوه جهان در قرن بیست و یکم، با حجم تجارت یک تریلیون دلاری و جمعیت حدود یک میلیارد نفری است که سطح بالای نیازهای صنعتی در اغلب کشورهای آن فرصت‌هایی را برای حضور دیگر کشورها از سایر قاره‌ها در زمینه‌های اقتصادی و تجاری فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز طی سال‌های گذشته همواره در صدد فراهم کردن زمینه‌ها و شرایط ورود به بازارهای آفریقایی بوده است، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، ایجاد دفاتر کشاورزی، تاسیس مراکز تجاری، ایجاد مراکز درمانی و آموزشی، تبادل هیات‌های تجاری، برگزاری کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترک اقتصادی و بازرگانی، اعزام رایزنان بازرگانی و اعطای کمک‌های توسعه‌ای برخی از مهمترین اقدامات  کشورمان در این راستا به شمار می‌رود.

پیلتن بیان کرد: با این وجود، اقدامات فوق منجر به نتایج ملموس تجاری و افزایش سطح و تنوع آن متناسب با نیازها و توانمندی‌های متقابل نبود، همچنین تأسیس مراکز تجاری به منظور حضور مستقیم شرکت‌ها و کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی نیز به عنوان یک راهبرد، همواره مورد توجه سیاستگذاران حوزه تجارت خارجی از جمله در قاره آفریقا بوده که با وجود حمایت‌های نسبی دولت با مشکلات و موانعی مواجه بوده و در بیشتر موارد، به نتایج مورد انتظار دست نیافته است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: تحولات تکنولوژیکی و علمی، سطح و نوع انتظارات در بازارها از جمله کشورهای آفریقایی را دچار دگرگونی کرده و رویکرد اقتصاد مبتنی بر نوآوری را جایگزین رویکردهای سنتی و کلاسیک کرده است.

وی گفت:  در این راستا طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های وسیعی از نظر علمی و فناوری در کشورمان ایجاد شده و تغییر گفتمانی در اقتصاد ایران بر مبنای رویکرد گذار از اقتصاد سنتی و نفت‌محور به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

صعود فناوری و نوآوری ایران به جایگاه  نخست در منطقه و شانزدهم در دنیا

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی در خصوص جایگاه ایران به لحاظ نوآوری و فناوری اظهار داشت: در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در زمینه‌های فناوری و نوآوری در کشور صورت گرفته و رتبه ایران در تولید علم در سطح جهانی از رتبه سی و چهارم به جایگاه شانزدهم و رتبه اول در منطقه رسیده است.

 وی گفت: همچنین جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری نیز طی پنج سال گذشته پنجاه و پنج رتبه ارتقا یافته و در توسعه فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری نانو، فناوری زیستی، انرژی‌های تجدید‌پذیر، علوم شناختی، سلول‌های بنیادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

پیلتن در ادامه افزود: در همین ارتباط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیست بوم نوآوری و فناوری ایران را با هدف توسعه فضای جدید کسب و کار و کارآفرینی در دستور کار قرار و گسترش داده است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی در تشریح نتیجه اجرای سیاست‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: به ‌واسطه فعالیت حدود شش هزار شرکت دانش‌بنیان و بیش از هزار شرکت خلاق و نوآور در کشور، اندازه اقتصاد دانش‌بنیان ایران  به بیش از یازده میلیارد دلار رسیده است.  

 وی ادامه داد: بر این اساس در یک رویکرد جدید، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری صادرات محصولات دانش‌بنیان به دیگر کشورها و بین‌المللی کردن فعالیت‌های این شرکت‌ها را در دستورکار خود قرار داده و در یک اقدام شایسته با همکاری وزارت امورخارجه و مجوز و مشورت سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به تاسیس مرکز نوآوری- تجاری ایران در پایتخت کشور کنیا در شرق آفریقا کرده است.

پیلتن افزود: این مرکز  که با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد شده و در ساختمان سابق و بازسازی شده سفارت ایران در پایتخت کنیا (نایروبی) قرار دارد، به عنوان پایگاه دائمی ایران در شرق آفریقا به منظور تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی به بازار این منطقه فعالیت می‌کند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی گفت:  انتظار می‌رود در چارچوب این مرکز، ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بتوانند امکان توسعه صادرات، انتقال فناوری و توسعه تعاملات بین‌المللی خود را بیابند، از امکانات و ظرفیت‌های این مرکز به عنوان فرصتی برای اتصال به بازار شرق آفریقا و بین‌المللی کردن فعالیت خود استفاده کنند.

گفتنی است، علاوه بر شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان، در تفاهم میان سازمان توسعه تجارت ایران و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری این امکان برای شرکت‌ها و دیگر محصولات تجاری نیز فراهم شده تا با استفاده از ظرفیت و امکانات این مرکز و حضور مستقیم خود در بازار کنیا بتوانند در معرفی محصولات خود و بررسی بازارها و بازاریابی، نفوذ خود در بازار این کشور و دیگر کشورهای شرق آفریقا مانند اتیوپی، اوگاندا، تانزانیا و....را تقویت و توسعه داده و در نهایت موجب ارتقا و توسعه سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشور با شرق آفریقا و در ادامه در سایر مناطق و کشورهای آفریقایی شوند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: