نخلک در سال ۹۹ خوش درخشید

احداث کارخانه جدید فرآوری با سرمایه ۷۰ میلیارد ریال

احداث کارخانه جدید فرآوری با سرمایه ۷۰ میلیارد ریال
کدخبر : 539610

به گزارش شما و اقتصاد: با احداث کارخانه فرآوری ۱۸۰۰ تن و توسعه اکتشافات، اشتغال و رونق تولید بار دیگر به منطقه نخلک بازگشت.

به گزارش شما و اقتصاد: مجتمع معدنی سرب نخلک یکی از کهن ترین معادن زیرزمینی ایران با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، از سال ۱۳۹۵ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و لزوم حفظ اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته، با استفاده از توان و سرمایه های بخش خصوصی تحولات چشمگیری در بخش اکتشاف، استخراج، تولید و فروش را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش اجرای حدود ۲۰ هزار متر حفاری مغزه‌گیری، تهیه انواع نقشه‌های توپوگرافی، تکتونیکی و انجام حدود ۱۶ هزار نمونه‌برداری، ذخیره ماده معدنی این مجموعه را که تا چندی پیش کمتر از ۱۵۰ هزار تن برآورد می‌شد اکنون به بیش از ۵ میلیون تن رسانده است.

در زمینه فرآوری، کارخانه جدیدی با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریال در سال ۹۷ احداث گردید. با ورود کارخانه جدید به خط تولید ظرفیت تولید کنسانتره از ۲۰۰۰ تن در سال با عیار ۴۸ درصد به ۱۲۰۰۰ تن با عیار ۵۵ درصد در سال افزایش یافت. علاوه بر احداث کارخانه قبلی کارخانه فرآوری قدیمی مجتمع با توجه به قدمت، فرسودگی، مستهلک بودن سازه و دستگاه های خط تولید، راندمان پایین و هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری تخریب شد و به جای آن کارخانه دیگری با ظرفیت تولید ۱۸۰۰ تن در سال با عیار ۵۵ درصد در سال۹۹ در حالی که بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و دانش فنی ساخت کارخانه، از تکنولوژی داخلی کشور بود،  با هزینه ۷۰ میلیارد ریالی احداث و به بهره برداری رسید.

این گزارش حاکیست فعالیت استخراجی در معدن زیرزمینی نخلک در گذشته به صورت غیرمکانیزه و با استفاده از تجهیزات اولیه و ماشین‌آلات کوچک‌ مقیاس صورت می‌گرفت، اما با توجه به بهره‌برداری از کارخانه‌های تولید کنسانتره و نیاز به تامین خوراک کافی و مناسب این واحدها، لازم بود تا عملیات معدن‌کاری به صورت مکانیزه و با ظرفیت بالا انجام شود. به همین منظور و برای توسعه ظرفیت استخراج حداکثر تا ۱۵۰۰ تن خاک معدنی در روز، پروژه مکانیزاسیون استخراج از معدن و اجرای طرح اسپیرال برای اولین بار در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران آغاز و فاز نخست آن در سال ۹۹ به بهره برداری رسید.

از برنامه های پیش روی این مجتمع  می توان به احداث کارخانه فرآوری جدید با ظرفیت تولید کنسانتره ۲۰۰۰۰تن در سال با عیار ۵۵ درصد و با پیش بینی سرمایه مورد نیاز هشتصد و پنجاه میلیارد ریال و پروژه آسفالت جاده اختصاصی این مجتمع به طول ۱۰ کیلومتر با سرمایه گذاری حدودا دویست میلیارد ریال اشاره نمود همچنین  این مجتمع به موازات پیشبرد اهداف تعیین شده اصلی، موضوع بوم گردی و گردشگری را در دستور کار خود قرار داده تا با استفاده از ظرفیت های موجود موضوع ژئوتوریسم را در این منطقه تحقق بخشد.

آن چه حائز اهمیت است این که با اجرای سیاست واگذاری و حمایت های  شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نه تنها اشتغال ۱۶۰ نفر نیروی کار موجود در این مجتمع تضمین شد بلکه حدود۳۰۰ نفر دیگر تا کنون توسط بخش خصوصی به صورت مستقیم به استخدام درآمدند که پیش بینی می گردد با شروع و به سرانجام رسیدن فاز سوم پروژه کارخانه ظرفیت تولید و اشتغال مجددا افزایش یابد.

روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: