مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در مصاحبه با شما و اقتصاد خبر داد:

آغاز عملیات تولید ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان

آغاز عملیات تولید 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگان
کدخبر : 539686

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان به طرح های توسعه ای مجتمع فولاد خراسان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی طرح تولید 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگان است آغاز شده است و انتظار می رود طی 24 ماه آینده این امر به سرانجام برسد.

به گزارش شما و اقتصاد: کسری غفوری مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: تنها صنعت فولاد کشور که در فروردین ماه به دلیل بحران کرونا تعطیل شد فقط شرکت مجتمع فولاد خراسان بود چرا که ویروس کرونا خیلی سریع در شهر نیشابور شیوع یافت بر همین اساس در فروردین ماه سالجاری کارخانه فولاد خراسان به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدت ۲۳ روزتعطیل شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان افزود: بخش زیادی از مردم نیشابور در مجموعه فولاد خراسان به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل هستند و با تعطیلی این کارخانه در روزهای ابتدایی سالجاری می توان گفت که کل فروردین ماه را از دست دادیم.

وی به مشکلات و معضلات پیش روی تولید و فعالیت این مجموعه فولادسازی اشاره کرد و گفت: این کارخانه حدود ۲ ماه با مشکل قطعی گاز روبرو بود و در کنار این امر با معضل قطعی برق نیز روبرو بود به طوری که در تیرماه سالجاری نزدیک به ۲۰ روز برق این مجموعه قطع شد که فرآیند تولید را متوقف کرد.

غفوری یادآور شد: با توجه به اینکه امسال زمستان خیلی سردی را در مقایسه با سال های گذشته تجربه نکردیم اما نزدیک به ۵۰ روز گاز و ۲۰ روز برق مجتمع فولاد خراسان قطع شد؛ این درحالی است که فولادسازی خراسان مجتمع خاصی است به طوری که فرایند تولید را از ابتدا تا پایان مسیر دربرمی گیرد و چنانچه هریک از واحدهای تولیدی این مجتمع به هردلیلی دچار وقفه شوند سایر واحدهای در مسیر را نیز با مشکل روبرو می کند.

وی در این باره تصریح کرد: در فرآیند گندله سازی، آهن اسفنجی و احیا مستقیم نیاز به گاز بود که متاسفانه با قطعی گاز فرآیند تولید در این مجتمع با مشکل روبرو شد. بر همین اساس برای اینکه سایر واحد های تولیدی با مشکل روبرو نشوند و عده ای از کارکنان طی این بازه از فعالیت باز نمانند به هر ترتیبی که شده به سختی و با صرف هزینه های هنگفت این مواد اولیه تامین شد.

غفوری درباره طرح های توسعه ای این مجتمع صنعتی گفت: مجتمع فولاد خراسان نسبت به سایر مجتمع های فولادی کشور در سال های اخیر سردمدار توسعه بوده است، مهمترین طرح توسعه ای این شرکت فولادسازی که بسیار ارزنده است و زنجیره فولاد مجتمع فولاد خراسان را به لحاظ سوددهی در جایگاه ویژه ای قرار می دهد، طرح کنستانره سازی ۲.۵ میلیون تنی سنگان است، از ابتدای حضورم در فولاد خراسان وعده راه اندازی این خط تولید را داده بودم که خوشبختانه پس از گذشت هفت سال این مهم به سرانجام رسید. به طوری که مشکلات اداری و ساختاری این امر برطرف شد و عملیات اجرایی آغاز شده است و انتظار می رود طی ۲۴ ماه آینده این امر به سرانجام برسد و به برنامه تولید ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان برسیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به معضل همیشگی کشور در حوزه تامین آب، ادامه داد: من معتقدم که به منظور تولید فولاد در کشور نباید با توجه به شرایط سخت و بحرانی تامین آب، این مایه حیات و آب پاک را صرف تولید کنیم. خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته با شرکت آبفای کشور موفق شدیم، پساب شهر نیشابور را برای مدت ۲۵ سال به فولادسازی خراسان در اختیار بگیریم و مازاد آن را در صنعت نیشابور و شهرهای حومه و نیز موضوع کشاورزی در اختیار سایر صنایع قرار دهیم، به منظور تحقق این مهم در مجموع یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است، به زودی عملیات اجرایی این مهم آغاز خواهد شد.

به گفته وی، با اجرایی شدن این پروژه حدودا برای  ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد که این امر را می توان اتفاق ارزنده ای برای شهرهای نیشابور، فیروزه و زبرخان درنظر گرفت.

عفوری یادآور شد: آهک به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع است، درفصول سرد علی الخصوص در دی ماه و بهمن ماه که جاده ها بسته می شود این کارخانه فولاد سازی در تامین این ماده اولیه با مشکل روبرو می شود به طوری که خطوط تولیدی را با وقفه روبرو میکند. بر همین اساس ۶۰درصد کارخانه آهک سازی در شهرک صنعتی خیام خریداری شد. امید است پیرو این مهم ۱۴۰ نفر به اشتغال مشغول شوند و ازاین بابت موضوع اشتغالزایی این مجتمع به عنوان یکی از رسالت های پیش بینی شده آن توسعه یابد.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان ادامه داد: هم اکنون امور تحقیقاتی و مطالعاتی دو پروژه بزرگ در فولاد خراسان آغاز شده است، افزایش ظرفیت گندله سازی ۲.۵ میلیون تنی به ۳.۴ میلیون جزو برنامه های پیش بینی شده است که هم اکنون اقدمات مطالعاتی این مهم در حال انجام است این امر کمک شایانی را در تکمیل زنجیره تولید خواهد کرد.

غفوری اضافه کرد: بحث آهن اسفنجی در توازن زنجیره فولاد در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امروز به عنوان یک معضل بزرگ در این عرصه محسوب می شود، بر اساس قانون امروز آهن اسفنجی باید ۵۰درصد قیمت شمش باشد اما در ماه گذشته قیمت آهن اسفنجی تا ۸۵۰۰ تومان افزایش یافت. فولاد خراسان برای برطرف شدن این معضل اقداماتی را صورت داده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به معضل گاز و برق در فولاد خراسان، ادامه داد: از آنجایی که درصدد حرکت علمی به این سمت هستیم مکاتباتی را با با وزارت صمت انجام داده ایم تا چنانچه زیرساخت ها مسیر توسعه را در این زمینه طی کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت مجتمع فولاد خراسان دومحصول شمش و میل گرد را می تواند در بازار سرمایه عرضه کند ادامه داد: از آنجایی که من معتقد هستم که محصولات را در خارج از بازار بورس نیز باید به همان قیمت عرضه کرد بر همین اساس عرضه ۱۰۰درصدی را مدنظر دارم. هم اکنون بر اساس قانون باید ۶۰درصد میلگرد را در بازار بورس عرضه کنیم که بر اساس اختیارات ۹۰درصد این محصول را در بازار بورس عرضه کردیم و ۱۰درصد باقی مانده را در پیشبرد پروژه های عمرانی با مجموعه های خدمات رسان معاوضه می کنیم.

غفوری با بیان این که این شرکت به عنوان بزرگترین قطب تولید فولاد شرق کشور، در سال های اخیر به تشکیل دپارتمانی ویژه و اهتمام به امر بومی سازی اقدام کرده است، افزود: نهضت و شعار «ما می توانیم» تنها متاثر از فشارهای بیرونی که به قصد زمین گیر کردن صنعت این مرز و بوم اعمال می شود، نیست بلکه توانمندسازی اقتصاد کشور و کاهش ارزبری تولید، از نیازهای همواره کشور و از راهبردهایی است که بایستی برای توانمند کردن اقتصاد کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری، برای «قوی شدن» اقتصاد کشور کانون توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: گذشته از توانمندسازی قطعه سازان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات، مجتمع فولاد خراسان برای ورود بنیادین به حوزه بومی سازی و طراحی، ساخت و تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت های دانش‌بنیان و سازندگان دانش محور کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: