نشست مشترک وزیر اقتصاد و کارآفرینان عضو مجمع کارآفرینان ایران؛

پیشرانان از مشکلات خود گفتند/ تقسیم بندی فعالان اقتصادی به سه گروه

پیشرانان از مشکلات خود گفتند/ تقسیم بندی فعالان اقتصادی به سه گروه
کدخبر : 540225

به گزارش شما و اقتصاد: صبح امروز نشست مشترک وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان این وزارتخانه با تولید کنندگان و کارآفرینان عضو مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

به گزارش شما و اقتصاد: در این نشست پیشران های اقتصاد مولد بخش خصوصی کشور، مشکلات و موانع پیش روی و عدم حمایت مناسب از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی را تشریح کردند.

رضا رضایی، بنیان گذار گروه صنعتی آذین خودرو و عضو هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران نسبت به عدم اعطای تسهیلات از سوی شعبات بانک ها در استان ها، اظهار داشت: در حال حاضر شعب بانک ها در استان های مختلف به واحدهای تولیدی فعال در استان تسهیلات اعطا نمی کنند که این موضوع برای واحدهای تولیدی مشکلاتی ایجاد کرده است. همچنین در زمینه ضمانت گیری نیز سخت گیری های بسیاری بر سر واحدهای تولیدی وجود دارد.

غلامعلی سلیمانی، بنیان گذار گروه سولیکو - کاله از دیگر کارآفرینانی بود که در این نشست حضور داشت و نسبت به دوگانه بودن سیاست های بانک مرکزی و وزارت صمت نسبت به بخش خصوصی و تولیدکنندگان انتقاد داشت و در این باره گفت: ما در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که کیفیت محصولات و تولیدات در سطح بین المللی و صادراتی است اما در زمینه ارزآوری و بازگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلاتی مواجه هستیم.

این عضو مجمع کارآفرینان ایران در ادامه افزود: همچنین مشکلات مالیاتی نیز برای واحدهای تولیدی بزرگ مشکل آفرین شده و به معضلی در تولید کشور تبدیل شده است. زیرا در حال حاضر سیستم مالیات ستانی برای شرکت های دولتی، خصولتی، خصوصی و ... یکسان نیست و از هریک به شیوه و روشی متفاوت مالیات دریافت می شود.

حمیدرضا غرنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران نیز در ادامه نشست کارآفرینان و وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر آثار تحریم های ظالمانه آمریکا بر اقتصاد ایران، گفت: تحریم ها موجب شده تا شرایط ناامنی برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور ایجاد شود و شاهد منفی شدن روند خالص سرمایه گذاری پس از نیم قرن در کشور باشیم.

وی افزود: سرمایه گذاری موتور محرک تولید در کشور است که در حال حرکت رو به زوال است و از آنجایی که با اعمال تحریم ها، نفت آمریکا جایگزین نفت ایران شده است، لغو تحریم ها علیه ایران تاحدودی اجرایی نخواهد شد. زیرا کشور های غربی و خود آمریکا از وضع این تحریم ها به سود و منفعت رسیده اند.

 وی در ادامه  با تاکید بر اهمیت فعالیت تولیدکنندگان پیشران و کارآفرینان مولد بخش خصوصی در اقتصاد کشور، پیشنهاد داد: با توجه به عزم جدی وزارت اقتصاد و زیر مجموعه های آن برای حل مشکلات تولیدگنندگان، به نظر من کارگروهی متشکل از وزارتخانه و کارآفرینان برای بهبود مشکلات و حل و فصل موانع بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد شود تا محلی برای طرح موضوعات مرتبط با تولید و کارآفرینان در کشور باشد.

در ادامه نیز سایر اعضای مجمع کارآفرینان ایران مواردی از جمله اصلاح روند دریافت مالیات از خیرین، دخالت های دستوری در قیمت گذاری، عملکرد ضعیف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، چالش های پیش رو در اجرای قانون جدید چک و ... را مطرح کردند.

رشد شاخصه های اقتصادی در شرایط تحریم و کرونا

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت فعالیت تولیدکنندگان پیشران بخش خصوصی در اقتصاد کشور در شرایط تحریمی به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر یکی از موارد مورد انتقاد بحث تغییرات در قانون چک است که در صورتی که موجب آسیب به فضای کسب و کار در کشور شود درخواست تاخیر در اجرای آن را خواهیم داد.

وی افزود: همچنین در نظر داریم تا با تقسیم بندی فعالان اقتصادی به سه دسته طلایی، نقره ای و برنزی خدمات بهتری به تولید کنندگان ارائه و از بار مشکلات آن ها نیز بکاهیم. البته صنایع گروه "طلایی" لزوماً به معنای بزرگ مقیاس بودن آنها نیست بلکه شاخص‌هایی مثل صادرات، اهمیت صنعت و ... در این دسته بندی اهمیت خواهند داشت.

  به گفته دژپسند یکی از فواید اینگونه جلسات، اصلاح باورهاست، زیرا نامگذاری سال های اخیر از سوی مقام معطم رهبری نشان از اهمیت مباحث و موضوعات اقتصادی دارد و بی شک با این روند وضعیت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از موضوعات مهم در کشور هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: این باور زمانی اثربخش خواهد بود که موانع پیش روی فعالیت های اقتصادی برداشته شود. برهمین اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی باید ارتباط مستمری با فعالان اقتصادی در زمینه های گمرک، بیمه، تامین مالی، مالیات و ... خواهد داشت. زیرا این موارد با تعارف حل نمی شود بلکه باید با حضور موثر وزارت اقتصاد در حوزه اقتصادی اقداماتی صورت گیرد تا مواردی که یک سال پیش مطرح بود مجدد تکرار نشود و بتوانیم یک گام به جلو حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی موارد در حیطه وظیفه ما نیست اما می توان در روند حل آن گامی برداشت، اظهار داشت: اگر پایبند به تعهدات حکومت و دولت در مقابل بخش خصوصی نباشیم اقتصاد کشور گرفتار خواهد شد. تولیدکنندگان بزرگ برای تامین مالی نباید خود را گرفتار موارد مختلف کنند بلکه باید کمک شود تا این روند بهبود یابد.

به گفته دژپسند، پس از سه سال تحریم های ضالمانه آمریکا علی ایران، براساس اعلام مرکز آمار ایران، در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ رشد اقتصادی نفتی و غیرنفتی مثبت بود که این علامت مثبتی است و علاوه بر این در شرایط شیوع ویروس کرونا، در ۱۱ ماه امسال صادرات غیرنفتی به حدود ۳۲ میلیارد دلار رسیده یعنی ۱۸ درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این شرایط واردات نیز به حدود ۳۴ میلیارد دلار رسیده یعنی ۱۵ درصد کمتر از سال گذشته که این نشان می‌دهد در تمامی این شرایط متغیرها امیدوار کننده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تایید تلاش های مدیران گمرک جهت تسهیل شرایط تولید اظهار داشت: گمرک از تمام اختیارات خود استفاده کرد تا بتواند موانع را برای رونق تولید حذف نماید بصورتی که گاهی اوقات من از ریسک هایی که برخی از مدیران گمرک به نفع رونق تولید متحمل می شدند تعجب می کردم .

وی اراده و عزم بخش خصوصی در ابراز مشکلات و ارائه راه حل را نشان از پویایی بخش خصوصی عنوان کرد و تاکید کرد: دولت باید به دنبال تکثیر و تکمیل خدمات بخش خصوصی باشد. همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که سال گذشته این رقم ٩٧۵میلیارد تومان بوده است که موضوع دادن تسهیلات به واحد های تولیدی به معنای رانت نیست. سرمایه در گردش از ١٧درصد به ٧٧ درصد رسیده است.

در ادامه این نشست، معاونان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز مورادی را جهت بهبود روند فعالیت پیشران های اقتصاد مولد بخش خصوصی کشور مطرح کردند.

 

 

 

 

مجمع کارآفرینان ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: