قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور در تهران امضا شد

قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور در تهران امضا شد
کدخبر : 540521

به گزارش شما و اقتصاد: قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توربین ملی MGT-75 روز شنبه 23 اسفند ماه 1399 میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، امضا شد.

به گزارش شما و اقتصاد: توربین MGT-۷۵ که جدیدترین توربین گازی طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.

تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۳۰ مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه گردد.    

ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی، که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا هستند، استفاده خواهند شد.   

طراحی و توسعه توربین MGT-۷۵ و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی ۷ سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.

گروه مپنا پیش از این در اوایل سال ۱۳۹۶، در همین راستا، توربین MGT-۷۰(۳) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد که از آن طرح تاکنون ۴۲ واحد (۲۶ واحد در داخل و ۱۶ واحد در خارج کشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.

نیروگاه بعثت که در جنوب تهران و در محله خزانه بخارایی واقع شده است، شامل سه واحد بخار با ظرفیت نامی ۸۲.۵ مگاوات برای هر واحد است. این نیروگاه که بیش از نیم قرن از احداث آن می‌گذرد به دلیل نقش مهمی که در تنظیم ولتاژ پست‌های منطقه جنوب و جنوب شرق تهران و تأمین بار راهبردی زیرساخت‌هایی از قبیل متروی تهران دارد، در فهرست اولویت بازتوانی نیروگاه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است.

با بکارگیری توربین MGT-۷۵ مپنا در نیروگاه بعثت، علاوه بر بکارگیری فناوری روز تولید برق، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

مپنا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: