معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:

همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری و اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار هستند

همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری و اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار هستند
کدخبر : 540522

به گزارش شما و اقتصاد: معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه همه بخش‌های دولتی به معیشت مردم، همه دستگاه‌های دولتی را مکلف به همراهی و همکاری لازم با کارگروه تنظیم بازار دانست.

به گزارش شما و اقتصاد:  اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار که صبح امروز با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان و اعضا ستاد در وزارت صمت برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از همه دستگاه‌های و بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط در بخش تامین و توزیع و تنظیم کالا به حساسیت تامین کالاهای اساسی ایران عید و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: وظیفه ما این است که در کنار تامین همه اقلام مصرفی جامعه، کالاهای مورد نیاز مردم را با قیمت مناسب در بازار تامین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با استناد به سیاست دولت از سال ۹۷ و با شروع جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشور افزود: دولت‌ها وظایف مختلفی در خصوص توسعه کشور و اجرای طرح‌های بزرگ در راستای پیشرفت کشور دارند که با توجه به شرایط اولویت‌هایی را مشخص می‌کنند و برای ما معیشت مردم و حفاظت از زندگی مردم در دوران جنگ اقتصادی تبدیل به اولویت دولت شد.

ارز ترجیحی برای حفاظت از معیشت مردم بود

وی ارز ترجیحی را یکی از راهکارهای دولت در دوران جنگ اقتصادی و در راستای حفاظت از معیشت مردم اعلام کرد و گفت: این تصمیم در مجموع سیاست موفقی بوده است گر چه حواشی هم داشت اما در اصل آن که حفاظت از معیشت مردم بود، موفق عمل کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه شرایط در کشور رو به بهبود است، گفت: بنظر می‌رسد روزهای سخت در حال سپری شدن است؛ آمریکا اعتراف می‌کند که سیاست اشتباهی را انتخاب کرده بودند اما تا زمانی که از سیاست خودشان برنگردند وظیفه ماست که از معیشت مردم حفاظت کنیم و تا آن زمان از وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی میخواهم که تا با هماهنگی و همکاری شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنند که شرایط سخت‌تر نشود و نباید اجازه داد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها باعث افزایش فشار به زندگی مردم شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه کالاهای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و تولید می‌شوند اجازه صادرات به صورت رسمی و غیر رسمی ندارند، گفت : زمانی که کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود با توجه به اختلاف قیمت ارز با بازار، کشش در بازارِ قاچاق زیاد می‌شود ؛ صادرات مرغ، تخم مرغ ، روغن، گوشت و لبنیات که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، ممنوع است و باید استانداران باید به شدت با این موارد برخورد کنند؛ ارز ترجیحی تنها برای مردم ایران در نظر گرفته شده است و تعزیرات باید با متخلفان برخورد قاطع داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: در مورد تولید کالاها، طبق گزارشات ارائه شده در جلسه، وضعیت تولید در کشور بسیار خوب است و حتی در برخی از کالاها، نگرانی از بابت تولید مازاد است و ذخیره سیب در کشور آنقدر بالاست که از استان‌های تولیدکننده درخواست مجوز صادرات داریم.

وی با اشاره به توزیع میوه با قیمت مناسب در میادین گفت: مدیریت وزارت صمت باید به گونه‌ای باشد که قیمت میادین را به واحد‌های توزیع در سطح شهر برسانید.

گسترش شبکه توزیع با ایجاد شبکه عرضه سیار

جهانگیری با بیان اینکه باید در شرایط فعلی به تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها بی‌اعتنا بود گفت: تامین کالا به مقدار کافی است و برای توزیع، دولت همکاری لازم را خواهد داشت؛ در حال حاضر وظیفه اصلی ما ایجاد آرامش در جامعه است و همه مراکز دولتی مکلفند فضای کافی و مورد نیاز را برای توزیع کالا در اختیار وزارت صمت قرار دهند؛استفاده از شبکه‌های توزیع سیار نیز در گسترش شبکه کمک می‌کند؛ وزارت صمت سیاست خود را صمت در خصوص تنظیم بازار میوه با قاطعیت دنبال کنید و هر جا حمایت و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها بود انجام می‌شود.

لزوم تشدید نظارت بر کشتارگاه‌ها

وی بخشی از مشکلات بازار مرغ را مربوط به ناهماهنگی بین بخشی دانست و تاکید کرد: در این خصوص باید یک تیم نظارت مشترک بین وزارت صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری در همه استان‌ها برای نظارت بر کشتارگاه ها تشکیل شود و ارتباط مستمر برای ایجاد هماهنگی لازم بین دو وزارتخانه ادامه داشته باشد.

وی همچنین از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواست تا جزئیات قیمت‌گذاری نرخ مصوب مرغ را برای اطلاع عموم منتشر کند تا شبهات در مورد مبنای قیمت مصوب برطرف شود.

استفاده از سامانه جامع تجارت در سیستم مدیریتی کشور

جهانگیری در ادامه جلسه با تاکید بر ضرورت تکمیل سامانه جامع تجارت و ثبت تمامی فرایندهای زنجیره تجارت از سوی دستگاه های مختلف در این سامانه، خاطر نشان کرد: ایجاد و راه اندازی این گونه سامانه ها کمک بزرگی برای سیستم مدیریتی کشور است که موجب ایجاد شفافیت می‌شود.

معاون اول رییس جمهور در خصوص تصمیم دولت برای واردات،‌ بازارچه های مرزی و واردات برخی کالاهای اساسی و ضروری از کشورهای همسایه گفت: استانداران و دستگاه های اجرایی همه تلاش خود را برای اجرای این تصمیم به کار گیرند.

افزایش قیمت جهانی دلیل افزایش قیمت برخی کالاها

وی با استناد به گزارش های ارائه شده در جلسه و افزایش قیمت جهانی برخی مواد اولیه نظیر روغن خام پالم و روغن خام آفتابگردان تصریح کرد: گاهی افزایش قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید است که باید این موضوعات به شکل مناسب به اطلاع جامعه رسانده شود؛ برخی کشورهای تولید کننده محصولات اصلی کشاورزی و غذایی به دلیل شرایط کرونایی، صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر محدود و یا ممنوع کردند اما به فضل الهی با تلاش های انجام شده، میزان واردات در سال ۹۹ بیش از میزان مصوب بوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه گاهی نحوه نامناسب توزیع کالا باعث اجتماع مردم و صف های طولانی برای دریافت کالا شده است، از کارگروه تنظیم بازار و دستگاه های مسئول در امر تولید و توزیع کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم خواست تدابیر و راهکارهای لازم را بکار گیرند تا با نحوه صحیح توزیع کالاها، مردم برای دریافت اقلامی همچون مرغ و روغن در صف معطل نشوند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم توجه و حساسیت استانداران برای تنظیم بازار و توزیع گسترده و مناسب کالاها و اقلام ضروری مردم در میادین میوه و تره بار و سایر اماکن توزیع کالا گفت: ضروری است تا پایان ماه مبارک رمضان نظارت مستمر بر وضعیت بازار وجود داشته باشد و فعالیت بازرسین و سازمان تعزیرات تشدید شود.

الزام همه دستگاه‌های اجرایی به همکاری با ستاد تنظیم بازار

وی با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران باید هماهنگی لازم را از نظر تبادل اطلاعات با وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد، گفت: دولت آمادگی دارد مصوبات مورد نیاز کارگروه تنظیم بازار را در اختیار این کارگروه قرار دهد و همه دستگاه های اجرایی مکلف هستند همراهی و همکاری لازم را با کارگروه تنظیم بازار داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: