در سال ۱۴۰۰ رخ می‌دهد:

افزایش ذخیره مجتمع طلای موته

 افزایش ذخیره مجتمع طلای موته
کدخبر : 541055

به گزارش شما و اقتصاد: با بهره‌برداری از معدن طلای دره‌اشکی در سال جاری تعداد معادن فعال مجتمع به ۳ معدن خواهد رسید.

به گزارش شما و اقتصاد: علیرضا طالاری؛ مدیر مجتمع طلای موته با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد دو معدن در مجتمع فعال است، گفت: از سال ۹۴ به دنبال اخذ مجوز زیست‌محیطی برای دریافت پروانه معدن دره‌اشکی بودیم که سرانجام بعد از گذشت ۵ سال موفق به دریافت این مجوز شدیم.

وی تصریح کرد: با دریافت مجوز زیست‌محیطی برای معدن دره اشکی تا اوایل سال ۱۴۰۰ پروانه بهره‌برداری نیز اخذ خواهیم کرد. به گفته طالاری، با بهره‌برداری از معدن طلای دره اشکی علاوه بر اینکه ذخیره طلای مجتمع از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون تن افزایش خواهد یافت، بر طول عمر مجتمع نیز اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اکتشافات تکمیلی از معدن یادشده ۵۰۰ هزار تن به ذخایر معدنی مجتمع اضافه می‌شود. بهره‌برداری از معدن طلای سنجده ازجمله طرح‌های در حال اجرای مجتمع است که اکنون پیمانکار آن انتخاب و قرارداد سه‌ساله امضا شده است و از ابتدای دی‌ماه عملیات بهره‌برداری از معدن کلید خورد.

وی همچنین طرح مدار آبگیری و استحصال طلا از سد باطله قدیمی را از جمله طرح‌های توسعه‌ای مجتمع طلای موته برشمرد و گفت: طی سال آینده مناقصه پروژه یادشده به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برگزار خواهد شد. اجرای این طرح موجب می‌شود علاوه بر اهداف زیست‌محیطی، حدود ٨٥ درصد آب موردمصرف در کارخانه بازگشت داشته باشد و سالیانه حدود ٤٠ کیلوگرم از سد باطله‌های قدیمی استحصال شود.

مدیر مجتمع طلای موته در مورد میزان تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته در سال ۹۹ افزود: میزان تولید مجتمع در سال‌جاری درمجموع ۳۲۱ کیلو شمش طلا است که نسبت به برنامه از رشد ۷ درصدی برخوردار است. در سال‌جاری به علت افت عیار خاک اما ۳ درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم. وی برنامه تولید مجتمع طلای موته را برای سال آینده ۳۰۰ کیلو شمش طلا اعلام کرد و گفت: چنانچه بتوانیم ماده معدنی پرعیار تامین کنیم به‌طورقطع بیشتر از برنامه تولید خواهیم کرد. طالاری در مورد تولید شمش‌های ۵۰۰ گرمی و یک کیلویی افزود: در سال‌جاری با خرید کوره‌های ذوب مجهز توانستیم شمش طلای ۵۰۰ گرمی و یک کیلویی مطابق با استانداردهای جهانی تولید کنیم.

مدیر مجتمع طلای موته با بیان اینکه تولید شمش طلا در این مجتمع، هم‌تراز استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: این مجتمع با اقدامات انجام‌شده در زمینه استانداردسازی شمش طلا، توانسته است شمش تولیدی خود را ازنظر کیفی و عیار به سطح جهانی برساند. مدیر مجتمع طلای موته افزود: سیستم‌های ذوب و ریخته‌گری این کارخانه را برای تولید شمش‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی ارتقا داده‌ایم و با استفاده از کوره‌های مخصوص القایی، ذوب انجام می‌دهیم. همچنین برای استانداردسازی تولید شمش، مجتمع مذکور به آزمایشگاهی با استاندارد ۱۷۰۲۵ مجهز شده که در سطح کشور منحصربه‌فرد است.

وی در خصوص چشم‌انداز تولید طلا در کشور خاطرنشان کرد: ذخیره طلای کشور در حد مطلوب و ظرفیت تولید آن حدود ۴۴۰ تن است. برای افزایش این ظرفیت، معادن بسیاری برای تولید طلا، پروانه اکتشاف گرفته‌اند و درصدد احداث کارخانه فرآوری هستند. به جرات می‌توان گفت چشم‌انداز طلا در ایران روشن است و در یک الی دو سال آینده، به تولید بالای ۱۲ الی ۱۳ تن خواهیم رسید.

طالاری در خصوص چالش‌های موجود در استخراج و اکتشاف طلا در کشور تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی طلا در کشور بومی‌سازی شده است. تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، تهیه مواد اولیه است که یکی از مواد مصرفی آن، سیانورسدیم ۹۸ درصد است که با توجه به تحریم‌ها، واردکردن آن‌ به کشور بسیار سخت است.

مدیر مجتمع طلای موته خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یک سری قرارداد منعقد کرده تا تولید سیانور ۹۸ درصد را در سطح کشور انجام دهد. در حال حاضر تنها دو کارخانه آن ‌هم در سطح بسیار کوچک، سیانور ۴۰ درصد تولید می‌کنند. این سیانور، در فرآیندهای مجتمع طلای موته صفرتا صد مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما خیلی از معادن طلا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در مورد قیمت‌های جهانی طلا در سال آینده افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نرخ جهانی طلا در سال ۱۴۰۰ باید به ۳ هزار دلار در هر اونس برسد اما با توجه اخبار ناشی از واکسیناسیون کرونا هم‌اکنون شاهد افت ۲۰۰ دلاری قیمت این فلز زرد هستیم به‌گونه‌ای که قیمت جهانی طلا از ۱۹۳۰ دلار در هر اونس به ۱۷۳۰ دلار رسیده است.

طالاری در مورد قیمت داخلی طلا در سال آینده نیز افزود: پیش‌بینی نرخ طلا در بازار داخلی تابعی از مسائل و محدودیت‌های بین‌المللی است و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها شاهد کاهش قیمت طلای زرد در کشور خواهیم بود.

روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: