در گفت و گو با مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطرح شد :

ساز و کار فولادی وزارت صمت در سال ۱۴۰۰

ساز و کار فولادی وزارت صمت در سال 1400
کدخبر : 541173

به گزارش شما و اقتصاد: سیف الله امیری در خصوص وضعیت زنجیره فولاد در سال جاری گفت : با تهمیداتی که اندیشیده شده و با توجه به مازاد تولید در اغلب نقاط زنجیره فولاد امیدواریم در سال جاری بدون مشکل از این شرایط عبور کنیم.

به گزارش شما و اقتصاد: مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : در سال های اخیر هیچ مجوزی به واحد های نوردی اعطا نشده ولی محدودیتی هم در این حوزه نیست اگر شخصی تعهد تامین خوراک بدهد به او مجوز احداث واحد اعطا میشود .

وی ادامه داد : در این راستا در معاونت طرح و برنامه وزارت خانه اقداماتی در دست اجرا است که مجوز احداث های فولادی و نوردی در صورت تامین خوراک و زیر ساخت اعطا شود و در پروانه های احداث این واحد ها نیز قید خواهد شد که وزارت صنعت ، معدن و تجارت تعهدی در قبال تامین خوراک واحد ها ندارد .

سیف الله امیری اظهار داشت : با توجه به منابعی که در کشور وجود دارد در خصوص مواد اولیه و منابع انرژی به واحد ها مجوز اعطا شده و بنابراین نمیتوان با اعطای مجوز جدید حق واحد هایی که تاکنون ایجاد شده اند را تضییع کرد اما اگر کسی می تواند برای تامین خوراک و انرژی خودش اقدام کند هم نمیتوان مانع فعالیتش شد.

وی همچنین با اشاره به شرایط اعطای مجوز و تیک های صادراتی در سال گذشته گفت : در نظر داریم تا با توجه به بررسی سوابق شرکت ها و روند عرضه محصولاتشان در بورس مجوز های صادراتی شرکت ها را به صورت سه ماهه اعطا کنیم و در صورتی که مشکلی نباشد آن را مجدد تمدید کنیم و یا از تمدید آن ممانعت شود.

امیری همچنین در خصوص وضعیت قیمت فولاد در بورس کالا گفت : وزارت صنعت نقشی در تعیین قیمت های فولاد در بورس کالا ندارد و در زمینه قیمت گذاری دخالتی نمیکند اما شرکت ها موظف به عرضه در بورس کالا هستند و اگر عرضه انجام نشود برای صادرات به مشکل بر می خورند .

وی تصریح کرد : واحد های تولی دکننده شمش القائی نیز که آهن اسفنجی دریافت میکنند موظف به عرضه در بورس کالا هستند در غیر این صورت به آنها آهن اسفنجی تعلق نمیگیرد.

وی همچنین تاکید کرد : اغلب واحد های فولادی به رغم گله ای که داشتند و اظهار نا رضایتی از اقدامات وزارت صنعت در خصوص صادرات ، از شواهد و آمار ها پیداست که صادرات داشتند و اغلب سود واحد های فولادی نیز حدود صد درصد بوده است.

امیری در خصوص تامین شمش واحد های نوردی عنوان کرد : در پایان سال گذشته شمش فولاد به وفور در دسترس بود و نورد کاران مشکلی در تامین شمش نداشند و اغلب شمش های عرضه شده در بورس کالا بدون خریدار ماند و خوشبختانه در زنجیره فولاد کم و کسری در زمینه تولید وجود ندارد و طرفین اگر به سود خود راضی بوده و منصف باشند همه زنجیره میتواند به صورت متوازن سود آور باشد

شرکت ملی فولاد ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: