پذیرش ۳۰۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن سنگان در بورس کالا

پذیرش ۳۰۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن سنگان در بورس کالا
کدخبر : 541319

به گزارش شما و اقتصاد: مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش ۳۰۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن مجتمع سنگ آهن سنگان در بازار فرعی این بورس خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد: براساس این اطلاعیه، پذیرش کلوخه سنگ آهن مجتمع سنگ اهن سنگان که عرضه کننده آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است، پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتاد و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۸ فروردین ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

گفتنی است، قدیر قیافه عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیش از این گفته بود، عرضه سنگ آهن در بورس کالا از حدود پنج سال پیش مطرح بود و مذاکره های متعددی نیز صورت گرفت که در آن ضرورت ورود معدنی ها به ویژه نهادهای تولیدی از جمله سنگ آهن در زنجیره ارزش فولاد مطرح شد و اقدامات مثبتی با همکاری بورس کالا و انجمن سنگ آهن انجام شد اما به دلیل برخی مسائل این اقدامات در سال های گذشته نافرجام ماند. این در حالی است که عرضه بورسی هر کالای تولیدی موجب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی خواهد شد و سنگ آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. ورود سنگ آهن به بورس کالا هم به سود تمام ذی نفعان این بخش در بالادست شامل معدن کاران، تولیدکنندگان سنگ آهن کنسانتره و هم به نفع صنایع پایین دستی است زیرا می توانند به موقع و بدون تاخیر نیاز خود را از بورس کالا و در شرایط کاملا رقابتی و شفاف تامین کنند که خوشبختانه هم اکنون بر لزوم عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس تاکید می شود.

وی افزود: ما اصرار داریم که سنگ آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت و شفاف سازی شود تا سنگ آهن با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست حلقه های بعدی برسد.

در همین راستا و در تاریخ ۱۷ اسفند ماه انجام معاملات سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالای ایران به صورت رسمی آغاز شد تا فصل جدیدی در معاملات زنجیره فولاد در بورس رقم بخورد.

همچنین امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در جدیدترین مصاحبه خود با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگ آهن در بورس کالا و با تاکید بر اینکه قطعا به سمت گسترش این روش عرضه پیش خواهیم رفت گفته بود: ایمیدرو در تلاش است استفاده از سازوکار بورس کالا را نسبت به مزایده های موجود، افزایش دهد و سنگ آهن بیشتری را از این طریق کشف قیمت کند و در همین راستا تاکنون ۳ محموله سنگ آهن دانه بندی از طریق این مکانیزم و از سوی ایمیدرو فروخته شده و نخستین محموله کلوخه سازمان نیز از طریق همین سیستم به فروش رسیده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد این فرآیند را در سال ۱۴۰۰ تقویت کند.

دنیای معدن

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: