دانشگاه آزاد

اشتباه محاسباتی دانشگاه آزادی ها درباره آزمون جامع

اشتباه محاسباتی دانشگاه آزادی ها درباره آزمون جامع
کدخبر : 545329

برگزاری آزمون جامع دانشگاه آزاد در هفته های پیش رو در حالی رقم می خورد که کرونای دلتا فروکش نکرده و به نظر می رسد وعده ها بر سر برگزاری با تعداد کم دانشجو در محیطهای ایزوله نیز محقق نمی شود.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از مهر، بعد از گذشت حدود دو ماه از ورود سویه جدید کرونا به کشور و شیوع دلتا، همچنان آمار مبتلایان و فوتی‌ها بحرانی و نگران کننده است؛ در همین حال اما خودنمایی ویروس جهش یافته لامبدا و خیز جدید کرونا در کشورهای اطراف، نگرانی‌های مسولان و مدیران را برای مدیریت این ویروس چندین برابر کرده است.

با در نظر گرفتن چنین شرایطی که کادردرمان روزهای بحرانی را سپری می‌کنند و هر روز شاهد داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها هستیم اما قرار است تا چند روز دیگر آزمون‌های حضوری در برخی دانشگاه‌ها برگزار شود! در همین زمینه دبیران شورای صنفی مرکزی دانشجویان علوم پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تعویق یا لغو آزمون‌های جامع شهریور ماه ۱۴۰۰ شدند.

در دانشگاه آزاد نیز براساس زمان بندی جدید اعلامی، امتحان جامع (کتبی) دانشجویان دکتری هفته سوم و چهارم شهریور برگزار خواهد شد، اما دانشجویان معتقدند از یک سو خلف وعده وزارت بهداشت در واکسیناسیون دانشجویان و از سوی دیگر خطر انتقال سویه دلتا در محیط‌های بسته حتی در فضای باز، درصد ابتلای دانشجویان به این ویروس را افزایش می‌دهد.

گلایه دانشجویان دکتری از برگزاری حضوری این آزمون از هفته‌ها قبل تاکنون همچنان ادامه دارد و حتی هفته گذشته رئیس کمیسیون آموزش مجلس در نامه‌ای به رئیس دانشگاه آزاد از او خواست تا با توجه به اینکه آزمون جامع امتحانی از دروس گذرانده شده و تحقیقی بر سنجش علمی دانشجویان نیست و برخی از دانشگاه‌های دولتی نیز بدین منظور اقدام به جایگزینی شرط معدل کرده اند، موضوع را مجدداً بررسی و نتیجه به این کمیسیون اعلام کنند.

نامه دانشجویان به وزیر جدید بهداشت

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد امروز در نامه‌ای خطاب به بهرام عین اللهی وزیر بهداشت بار دیگر خواستار حذف این آزمون شدند.

در متن این نامه چنین آمده است:

«جناب آقای دکتر عین اللهی، مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ودبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

با سلام و احترام

ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش، تبریک اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در دولت مردمی و قوی با عنایت به شرایط بحرانی و وضعیت قرمز کرونا در بیشتر نقاط کشور، اینجانبان دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در خصوص برگزاری امتحان حضوری جامع دوره دکتری آن دانشگاه که ضرورت و اهمیت ویژه نداشته و در دانشگاه‌های دولتی با حذف آزمون مذکور از روش‌های منطقی‌تر و جایگزینی شرط معدل سه ترم یا معدل مجموعه چند درس استفاده نمودند.

لذا ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی اصرار بر برگزاری آزمون در این شرایط پر مخاطره دارند، لذا در راستای پیشگیری از ایجاد بحران جدید در ابتلای دانشجویان مقطع دکتری به کرونا، خواهشمند است دستورات لازم جهت در دستور کار قرار گرفتن حذف آزمون جامع دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از موضوعات ستاد ملی کرونا و مساعدت حضرتعالی در مصوب نمودن موضوع مطروحه مورد تقاضا و امتنان اکثریت دانشجویان مقطع دکتری می‌باشد.»

اشتباه محاسباتی دانشگاه آزادی ها درباره آزمون جامع

وقتی تناقض در آمارها اوج می‌گیرد

سخنگوی دانشگاه آزاد اما در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: «برگزاری آزمون اختیاری نیست که بخواهیم حذف کنیم، ضمن اینکه در آئین‌نامه آمده که باید به صورت کتبی برگزار شود، بر همین اساس اینکه درخواست می‌شود آزمون جامع برگزار نشود یا تستی شود، امکان‌پذیر نیست.»

حیدری همچنین به این نکته نیز تاکید کرد که «تعداد دانشجویان دکتری محدود است و همه هم در یک زمان، آزمون جامع نمی‌دهند؛ چرا که همه افراد باید همه دروس را پاس کرده باشند. به عبارت دیگر در یک واحد دانشگاهی، نهایتاً بین ۲۰ تا ۵۰ دانشجو برای آزمون جامع داریم که با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌ها، امکان برگزاری آزمون وجود دارد.»

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن در رد صحبت‌های سخنگوی دانشگاه آزاد درباره آمار داوطلبان در هر واحد می‌گوید: «اینکه گفته شده در هر واحد نهایتاً ۲۰ تا ۵۰ دانشجو برای امتحان جامع داریم سخن درستی نیست؛ چرا که به طور مثال دانشگاه رودهن ۲۵ رشته دکترا دارد و اگر برای هر رشته حداقل ۱۰ دانشجو در نظر بگیریم، ۲۵۰ نفر می‌شود. حتی اگر این آزمون در دو روز متوالی برگزار شود، رفت و آمد این ۲۵۰ دانشجو در شرایط پیک کرونا منطقی است؟»

یکی از مسئولان دانشگاه آزاد در تهران نیز درباره تعداد داوطلبان امتحان جامع دکتری در واحدهای استان تهران و همچنین نحوه برگزاری آن به خبرنگار مهر می‌گوید: تعداد داوطلبان این آزمون در واحدهای استان تهران متفاوت است؛ اما کمترین تعداد داوطلبان آزمون در این واحدها از ۳ نفر هست تا بیشترین تعداد که حدود ۲۰۰ نفر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ۲۰۰ نفر مربوط به واحد تهران مرکز می‌شود که بالاترین آمار داوطلبان آزمون جامع را دارد، افزود: آزمون جامع در واحدهای استان تهران در روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریورماه برگزار می‌شود و تاکید کرده ایم در واحدهایی که تعداد داوطلبان زیاد است، داوطلبان در چندین ساختمان پراکنده شوند.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد ضمن اعلام اینکه بخش شفاهی آزمون جامع در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، تاکید کرد: اگر از سوی ستاد کرونا یا سازمان مرکزی بخشنامه جدیدی صادر شود، برای تغییرات احتمالی، آمادگی لازم را داریم.

خبری از یک دانشجو در یک کلاس نیست

یکی دیگر از معاونان واحدهای این دانشگاه درباره جزئیات برگزاری این آزمون به مهر می‌گوید: دانشکده‌ها را به سه دسته تقسیم کرده ایم؛ امتحان جامع دکتری در ۵ دانشکده روز ۲۲ و ۲۳ شهریورماه، ۲ دانشکده روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریورماه و مابقی دانشکده‌ها در روزهای ۲۷ و ۲۸ برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: به منظور رعایت پروتکل‌ها در هر سالن ۵۰ متری ۱۰ دانشجو حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه کل دانشجویان دکتری که در این نیمسال امتحان جامع دارند، حدود هزار و ۴۰۰ نفر هستند، گفت: از این میان روزانه ۲۵۰ دانشجو برای شرکت در آزمون در واحد علوم تحقیقات حضور پیدا خواهند کرد.

تناقض میان اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد درباره تعداد داوطلبانی که قرار است در هر واحد در این امتحان شرکت کنند، کاملاً آشکار است به طوری که رئیس سابق مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد پیش از این گفته بود، آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در نیمسال دوم در حدود ۲۹۰ واحد و در هر واحد حدوداً برای ۲۰ نفر برگزار خواهد شد. پس از آن سخنگوی دانشگاه آزاد این تعداد را افزایش داد و گفت این آزمون در هر واحد برای ۲۰ تا ۵۰ نفر برگزار می‌شود و در نهایت وقتی به سراغ واحدها رفتیم مشخص شد این آزمون در بعضی واحدها برای ۲۰۰ نفر در یک روز برگزار می‌شود!

از سوی دیگر پیش از این گفته شده بود به منظور رعایت دقیق پروتکل‌ها، برای هر نفر یک اتاق و یا کلاس جداگانه ای در نظر گرفته خواهد شد اما آیا این موضوع برای واحدهای دانشگاه آزاد قابلیت اجرایی شدن دارد؟ آنطور که مسولان واحدهای دانشگاه اذعان داشتند دانشجویان در چندین مجتمع پراکنده خواهند شد ولی خبری از «یک دانشجو، یک کلاس» نیست به گونه‌ای که در یکی از واحدها قرار است ۱۰ دانشجو همزمان در یک سالن ۵۰ متری بیش از ۴ ساعت حضور یابند.

اصرار دانشگاه آزاد بر برگزاری حضوری این آزمون در حالی است که وزارت علوم با یک تصمیم منطقی و درست، نحوه برگزاری امتحان جامع در دانشگاه‌های سراسری را به خود آنها واگذار کرد و معاون آموزشی وزارت علوم نیز پیش از این اعلام کرده بود که در شرایط حاد کرونایی آزمون جامع حضوری نداریم مگر اینکه تنها یک نفر در یک کلاس حضور داشته باشد.

او تاکید کرده بود که امتحان جامعی که حضوری بوده و چند نفر بخواهند با هم در یک اتاق آزمون برگزار کنند نداریم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: