سارا سازوار:

برون رفت از رکود اقتصادی با اتکا بر قابلیت‌های موجود در داخل کشور /کاهش هزینه ها و گشایش‌های اقتصادی با برنامه محوری

برون رفت از رکود اقتصادی با اتکا بر قابلیت‌های موجود در داخل کشور /کاهش هزینه ها و گشایش‌های اقتصادی با برنامه محوری
کدخبر : 546584

نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری الویت اقتصادی و به طور خاص موضوع بهبود وضعیت تولید را شعار سال قرار می‌دهند و با توجه به وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در داخل کشور و رونق داخلی سازی برای تبدیل شدن به یک کشور خود اتکا با رفع موانع در رشد شاخص های اقتصادی در منطقه و دنیا را یک اصل میدانند.

به گزارش شما و اقتصاد:  بر همین اساس و با توجه به سابقه و شدت بخشی به تحریم‌های ظالمانه و تحولات رو به رشد اقتصادی در دنیا؛ بی شک از الزامات خروج از رکورد و توسعه اقتصادی همه‌ جانبه  و حضوری قدرتمند در عرصه جهانی، نیازمند توانمند سازی ظرفیت ها و منابع مستعد و بهره گیری از منابع انسانی ارزشمند و دانش فنی با نگاهی به صادرات و بازارهای هدف همسایگان برای برون رفت از وضعیت موجود می باشد.
برنامه جامع توسعه صادرات محور برای رونق اقتصادی راهگشا و موثری را می طلبد که وظایف تمامی نخبگان ،متخصصان و دغدغه مندان تفکر توسعه ای در این زمینه بیشتر و بستر ساز تحول لازم و ضروری است. برای پیشرفت و توسعه چاره‌ای جز نگاه درون گرا و بسط گسترش تولیدات باکیفیت تر نداریم. ذکر این نکته مهم حایز اهمیت است که برای تولید در کشور هم موانع زیادی وجود دارد که باید بصورت علمی ، فنی و تخصصی برطرف و هموار تر گردد .که عزم جدی تر و همدلی و جدیت همه ارکان نظام در برداشتن موانع تولید، میتوان به گشایش‌های امیدوار کننده اقتصادی با برنامه محوری کاهش هزینه ها امیدوار شد.

 برای کشوری هماند ایران که تراز تجاری بالای ندارد و کسری خود را از طریق فروش اقتصاد متکی بر تک محصولی نفت دارد. توجه ویژه به توسعه اقتصادی بدون نفت می تواند مجموع اقداماتی ثمربخش به شمار آید. افزایش صادرات غیر نفتی و به دنبال دیگر منابع هماند، صنعت توریسم و  گردشگری که ( سومین صنعت سودآور در جهان ) شناخته میشود به طور خیلی خاص می‌توانند به روند رو به رشد و وضعیت تیره اقتصاد ایران کمک شایانی نماید که همه دلسوزان و کارشناسان بر آن اذعان دارند.

برای نمونه کشور همسایه ترکیه با رونق و جذابیت بخشی، تبلیغات هدفمند موثر با اهمیت دادن به منابع داخلی طبیعی و غیر طبیعی توسعه صنعت گردشگری توانست خودش را از رکود اقتصادی نجات بدهد و در آمدی نزدیک به ۷ برابر بیشتر از درآمد نفتی ایران داشته باشد.

آنچه گفته شد و اینکه کشور ایران با رنگین کمانی از همه زیبایی ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ همه جاذبه‌های کم نظیر گردشگری محسوب میشود، و همچین شرایط اقلیمی و تنوع زیست بوم متفاوت تر ، آثار کهن و ماندگار تاریخی، و وجود ریشه دار تولیدات خلاقانه صنایع دستی و مهمتر از همه وجود مناطق بسیار بکر و زیبای گردشگری می‌تواند به یکی از کشورهای مهم در عرصه  صنعت توریسم وگردشگری تبدیل شود.

 لازمه توسعه صنعت توریسم وگردشگری نیازمند عزم جدی مدیران و وجود زیرساخت ‌های لازم مخصوصا راه‌های مناسب ارتباطی است. این صنعت پر تنوع درآمد زا می‌تواند باعث ارزآوری، اشتغالزایی ورونق کسب و کار و استارت آپ ها برای همه مردم ایران بخصوص مناطق خاص گردشگری؛ هتلدارها، تورگردان‌ها، رستوران‌دارها، راننده‌ها و...  شود

اقتصاد مبتنی بر گردشگری علاوه بر مزایایی مانند اشتغالزایی و ارزآوری، و جلوگیری از خام فروشی و فروش نفت با مشکلات مثل تحریم و سو استفاده دشمنان و استهلاک و آلودگی صنایع کمتر آسیب پذیر است .

و در پایان ذکر این نکته ضروری است که ایم مهم می‌تواند تجلی توسعه پایدار باشد.
 

#سارا_سازوار

#دانشجوی دکتری مدیریت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: