رپرتاژ اگهی

ریزش ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

ریزش ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد؟
کدخبر : 554536

در چند سال اخیر بازار ارز‌های دیجیتال بسیار داغ بوده و تقریبا اکثر مردم جهان اگر در این حوزه سرمایه گذاری نکرده‌باشند حداقل اسم بیت کوین و رمزارز به گوششان خورده‌است. این موضوع به‌خاطر رشد چشمگیر قیمت این ارزها و سودهای نجومی بود که این بازار به سرمایه گذارانی داد که زودتر وارد این بازار شده‌بودند.

 

تحلیل کلی ارزهای دیجیتال

در صفحه خرید ارز دیجیتال تبدیل آمده‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

ارز

در روز‌‌‌های اخیر بازار‌های مالی عموما دچار نوسانات کاهشی شده‌اند. تعارض بوجود‌آمده بین اوکراین و روسیه موج عظیمی از ترس را در بین سرمایه گذاران بوجود آورده‌است و این باعث شده که ذهنیت سرمایه‌ گذاران به‌سمت دارایی‌های کم‌ریسک مانند طلا سوق داده شود. این ریزش بازار‌های جهانی گریبان‌گیر بازار ارز‌های دیجیتال هم شد.

جنگ روسیه و اکراین

با انتشار خبر شروع تعارض نظامی روسیه و اوکراین شاهد ریزش در بازار ارز‌های دیجیتال نیز بودیم. هرچند که موج نزولی بازار رمزارز‌ها مدت‌ها قبل از انتشار این اخبار شروع شده‌بود و حتی ریزش‌های شدیدتری نسبت‌به ریزش ناشی از این خبر داشته‌ایم ولی برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این رفتار می تواند نشانگر این باشد که هنوز سرمایه گذاران، بیت کوین را به عنوان جایگزین طلا یا طلای دیجیتال قبول نکرده اند. البته که تعارض پیش آمده بین اوکراین و روسیه باعث تحریم نظام اقتصادی روسیه از طرف غرب شده است و ممکن است این تحریم ها باعث شود دولت روسیه و سازمان های بزرگ روسی برای مبادلات اقتصادی خود به ارز های دیجیتال روی بیاورند و کسب و کار صرافی ارز دیجیتال در این کشور رونق بگیرد و البته که این حجم از تقاضا برای بازاری با حجم پولی پایین مانند ارزهای دیجیتال می تواند باعث بالا رفتن شدید میزان تقاضا شود و در پی آن شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شویم هرچند نباید این موضوع را نادیده گرفت که دولت های غربی نیز حتما استراتژی برای مقابله با این تصمیم سازمان‌های روسی و دولت روسیه دارند و در صورتی که روسیه به ارز‌های دیجیتال روی بیاورد دولت‌های غربی به این تصمیم پاسخ خواهندداد و این پاسخ میتواند باعث نزول قیمت ارز‌های دیجیتال شود.

تحلیل تکنیکال و زمان سیکل‌ها

اگر بخواهیم کمی از دید تحلیل تکنیکال نیز به بازار ارز‌های دیجیتال نگاه کنیم و از نظر زمانی نگاهی به سیکل‌های افزایش و کاهش قیمت بیندازیم خواهیم‌دید که همواره روند افزایشی در یک سیکل سرعت بیشتری داشته‌است و روند کاهش قیمت ابتدا بسیار سریع بوده و بعد مدت‌زمان بسیاری شاهد رنج قیمت در یک محدوده خاص با کران بالا و پایین تقریبا مشخص بوده‌ایم.

ارز

 

این روند در هر سه سیکل بزرگ بیت کوین از ابتدای عرضه این رمزارز تا به امروز مشاهده می‌شود که با این تفاسیر اگر سقف‌های تشکیل شده در محدوده قیمتی شصت و شش هزار دلار را سقف سیکل جدید در نظر بگیریم در این سناریو باید مدت‌زمان حدود دو تا سه سال را انتظار نزول قیمت و رنج قیمتی داشته‌باشیم. اما اگر بر این باور باشیم که سقف تشکیل‌شده در محدوده 66000 دلار یک سقف موقت بوده و روند صعود همچنان ادامه دارد می‌توان انتظار داشت که در مدت‌زمان کوتاهی شاهد رشد شدید قیمت بیت کوین باشیم و در طول تاریخ بازار رمزارز‌ها افزایش قیمت بیت کوین باعث افزایش قیمت آلت کوین ها شده است.

اگر بخواهیم کمی درباره‌ سیکل های قیمتی بیت کوین دقیق تر صحبت کنیم تا بتوانیم بررسی کنیم که بین دو سناریو مطرح شده در بالا احتمال وقوع کدام بیشتر است بررسی زمان سیکل‌های این رمزارز میتواند به ما کمک بسیاری کند تا آگاهانه در یک صرافی ایرانی، به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مشغول شویم.

بررسی قیمتی بیت کوین

قیمت بیت کوین فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۲۲ دلار بوده است و در دسامبر سال ۲۰۱۳ قیمت آن ۱۱۷۵ شد این روند حدود 330 روز به طول انجامید و بعد از آن وارد روند نزولی شدیم و زمان این روند نزولی حدود 700 روز تا شروع رالی صعودی بعدی به طول انجامید که 450 روز از آن روند نزولی بود و حدود 250 روز از آن روند رنج بود.

اما در سال ۲۰۱۵ بیت کوین رالی صعودی بعدی خود را شروع کرد. این بار رالی بیت کوین از زمان شروع حرکت تا سقف جدید که سقف قیمتی 19000 دلار بود حدود پانصد و هفتاد روز به طول انجامید و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ سقف اصلی بعدی بیت کوین تشکیل شد. اما این سقف مدت زیادی دوام نداشت و در مدت 60 روز قیمت نصف شد و بعد از آن تا رالی صعودی بعدی حدود 1000 روز زمان صرف شد که این 1000 روز خود نوسانات بسیار زیاد و وحشت آورید برای سرمایه گذاران به همراه داشت در بازه های از این دوره زمانی دارندگان بیت کوین به نصف شدن سرمایه شان و دوباره دو برابر شدن سرمایه شان در بازه زمانی کوتاه مدت عادت داشتند.

اما درباره رالی بعدی لازم است کمی مفصل تر بحث کنیم. در جولای سال ۲۰۲۰ رالی صعودی بعدی بیت کوین شروع شد و این رمز ارز در مدت ۲۷۰ روز به سقف قیمتی ۶۹ هزار دلار رسید و حدود دو ماه در آن محدوده قیمتی نوسان داشت. و در حالی که در شبکه های اجتماعی صحبت از بیت کوین با قیمت 200000 دلار و یک میلیون دلار بود. بیت کوین از نظر قیمتی شروع به ریزش کرد و قیمتش به نصف قیمت آخرین سقف تاریخی خود یعنی ۳۰ هزار دلار رسید. بعد از ریزش شدید بیت کوین تا 30000 دلار و دو ماه رنج قیمتی در آن محدوده صعود بعدی شروع شد و در مدت حدود ۱۱۰ روز یعنی در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۱ دوباره بیت کوین سقف تاریخی جدید با قیمت حدود ۶۶ هزار دلار ثبت کرد.

از نوامبر ۲۰۲۱ تا به امروز روند قیمتی بیت کوین کاهشی بوده است و اکنون قیمت بیت کوین در محدوده ۴۲000 دلار است.

سخن آخر

تئوری افزایش زمان سیکل‌ها بیانگر این پدیده است که هر سیکل نسبت به سیکل قبلی خود زمان بیشتری می‌خواهد با در نظر گرفتن این موضوع و بررسی زمانی سیکل‌های قبلی می‌توان نتیجه گرفت که احتمال ثبت سقف‌های قیمتی جدید برای بیت کوین بیشتر است. پس دور از ذهن نیست که اتفاقی هر چند قابل پیش بینی از نگاه تحلیلگران، بتواند روند قیمتی فعلی را شتابی دو چندان ببخشد. لازم به ذکر است که اگر به چارت قیمتی طلا رجوع شود و با چارت قیمتی بیت کوین همسان سازی شود، تقریبا می توان این برداشت را که سقف های قیمتی چارت طلا با کف قیمتی بیت کوین رابطه مستقیم دارد و اکنون که طلا مشغول ساخت سقف های جدید است، می توان انتظار داشت که در محدوده کف قیمتی بیت کوین باشیم. با بررسی داده های بالا، می توان نتیجه گرفت که سیکل صعودی بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال، هنوز به اتمام نرسیده است.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شماواقتصاد مسئولیتی بابت آن ندارد .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: