رپرتاژ اگهی

مقایسه بازارهای مالی در ایران

مقایسه بازارهای مالی در ایران
کدخبر : 555772

به هر بازاری که در آن گونه‌ای از اوراق بهادار دادوستد می‌شود، بازار مالی می‌گویند. بازار سهام یا بورس، بازار اوراق قرضه، فارکس و بازار ارز دیجیتال از جمله بنام‌ترین بازارهای مالی هستند. بازارهای مالی، قلب تپنده اقتصاد هستند و از تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری گرفته تا تسهیل مراودات مالی، نقشی حیاتی در نظام‌ اقتصادی دارند.

 به هر بازاری که در آن گونه‌ای از اوراق بهادار دادوستد می‌شود، بازار مالی می‌گویند. بازار سهام یا بورس، بازار اوراق قرضه، فارکس و بازار ارز دیجیتال از جمله بنام‌ترین بازارهای مالی هستند. بازارهای مالی، قلب تپنده اقتصاد هستند و از تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری گرفته تا تسهیل مراودات مالی، نقشی حیاتی در نظام‌ اقتصادی دارند.

بازارهای مالی با تخصیص بهینه منابع و فراهم کردن نقدینگی موردنیاز بنگاه‌ها و شرکت‌ها، چرخ‌های اقتصادی یک کشور را به حرکت درمی‌آورند. افزون بر این، این بازارها دادوستد و مراوده مالی را میان خریداران و فروشندگان، تسهیل می‌کنند. کارکرد اصلی بازارهای مالی، ایجاد و توسعه اوراق بهاداری است تا بتوان از طریق آن، منابع مازاد را از سرمایه‌گذاران یا وام‌دهندگان جمع‌اوری کرد و به دست کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری رساند.

بازار مالی، محلی برای دادوستد ابزارها و محصولات مالی از جمله سهام، اوراق قرضه، ارز و اوراق مشتقه است. آنچه بازار مالی را از دیگر بازارهای رایج، متمایز می‌کند، برخورداری از سف‌وسخت‌ترین چارچوب‌های نظارتی است. شفافیت اطلاعاتی، رکن اساسی تمامی بازارهای مالی است و بدون‌ آن، تضمین صحت قیمت‌ها و کارایی سازوکارهای عرضه و تقاضا در این بازارها ناممکن می‌شود.

بازارهای مالی، ابعاد و گستره‌های متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها بسیار خرد هستند و برخی دیگر همچون فارکس، هزاران میلیارد دلار معامله را پردازش می‌کنند. در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به انواع و اقسام بازارهای مالی و هر یک را به‌طور مختصر، شرح می‌دهیم.

 

انواع بازارهای مالی ایران

 

بازار سهام

بازار سهام، فراگیرترین و نام‌آشناترین بازار مالی است. در این بازار، شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری، دست به عرضه سهام خود می‌زنند و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نیز به سودای کسب سود، این سهام را خرید و فروش می‌کنند. بازار سهام که از آن با عناوین دیگری همچون بازار بورس و اوراق بهادار یا بازار سرمایه نیز یاد می‌شود، محملی برای تأمین مالی شرکت‌ها است. هر شرکت سهامی خاص می‌تواند با طی فرایند پذیرش در بازار بورس و برگزاری رویداد عرضه اولیه، به یک شرکت سهام عام تبدیل شود.

افزون بر بازار بورس، سهام شرکت‌ها را می‌توان به‌صورت بیرون از بورس یا فرابورس هم دادوستد کرد. اما بیشتر معاملات سهم از طریق کارگزاری‌های مجوزدار انجام می‌شود. شاخص‌های حاکم بر بازار بورس می‌توانند در حکم سنجه‌‌هایی قابل اتکا برای ارزیابی وضعیت کلی یک اقتصاد باشند.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دانه‌درشت و خرده‌پا، بازارسازان و کارگزاری‌ها فعالان بازار بورس را تشکیل می‌دهند. گفتنی است که کارگزاران، نهادهایی هستند که معامله میان خریداران و فروشندگان را تسهیل می‌کنند و با دریافت کارمزد از طرفین معامله، درآمد به دست می‌آورند.

2222

بازار بیرون از بورس یا فرابورس

فرابورس، بازار بیرون از بورس یا OTC یک بازار غیرمتمرکز و فاقد محل فیزیکی است که معاملات آن به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در این بازار، خریدار و فروشنده به‌طور مستقیم با هم سروکار دارند و دیگر خبری از کارگزاری‌ها نیست. سهام شرکت‌های نوپا و پرریسک، پیش از راهیابی به بازارهای سرمایه، در بازارهای پایه فرابورس، عرضه می‌شوند تا صاحبان این شرکت‌ها بتوانند بی‌نیاز از طی مراحل دشوار و زمان‌بر پذیرش در بازار اصلی، از مزایای بازار بهره‌مند شوند.

افزون بر این، برخی از معاملات ابزارهای مالی مشتقه به‌طور انحصاری در فرابورس انجام می‌شود؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که فرابورس، رکنی اساسی از بازار مالی است. به بیان ساده و خلاصه، بازار فرابورس و معاملات آن در مقایسه با بازار بورس، سخت‌گیری‌های نظارتی، نقدشوندگی و شفافیت کمتری دارد.

فرابورس ایران متشکل از ۹ خرده‌بازار به نام‌های بازار اول، بازار دوم، بازار سوم، بازار ابزارهای نوین مالی، بازار پایه زرد، بازار پایه قرمز، بازار مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط است.

 

بازار اوراق قرضه

اوراق قرضه یا اوراق مشارکت، اوراق بهاداری است که فرد یا نهادی به نام ناشر با هدف تأمین مالی، اقدام به عرضه آن می‌کند. می‌توان اوراق قرضه را همانند توافق‌نامه‌ای میان وام‌دهنده و وام‌گیرنده دانست که در آن طرف دوم، متعهد می‌شود وام را در سررسیدهای مشخصی با نرخ بهره معینی با طرف اول، باز پس دهد. دولت، شرکت‌ها و شهرداری‌ها برای تأمین بودجه برنامه‌ها و پروژه‌های خود دست به انتشار اوراق قرضه می‌زنند.

 

بازار پول

بازار پول، گونه دیگری از بازارهای مالی و با همان تعاریف اولیه است؛ با این تفاوت که محصولات مورد معامله در این بازار، سررسیدهای کوتاه‌مدت‌تر و نقدشوندگی بیشتری دارند. فعالان و گردانندگان اصلی بازار پول، بانک‌ها و نهادهای مالی دانه‌درشت هستند. وقتی شما اقدام به افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری می‌کنید، قدم به بازار پول گذاشته‌اید. بانک‌ها با منابع حاصل از تجمیع سپرده‌های مشتریان خرد، دست به سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌زنند و از این طریق، سود به دست می‌آورند.

 

بازار فارکس

بازار تبادل ارزهای خارجی یا فارکس، بازاری است که در آن معامله‌گران می‌توانند جفت‌ارزهای دلخواه خود را خریدوفروش کنند و از این رهگذر، ریسک مبادلات ارزی خود را پوشش دهند. بازار فارکس، نقدشونده‌ترین بازار جهان است؛ زیرا آنچه در آن معامله می‌شود، ارزهای رایج و پول نقد است.

حجم معاملات روزانه در بازار فارکس، فراتر از ۶ هزار میلیارد دلار است که از مجموع تمامی بازارهای بورس و فرابورس جهان بیشتر است. همانند فرابورس، بازار فارکس نیز ماهیتی غیرمتمرکز دارد و در بستر شبکه‌ای سرتاسری از رایانه‌ها و کارگزاران در چهارگوشه دنیا بنا شده است. بانک‌های تجاری و مرکزی، شرکت‌های مدیریت سرمایه، صندوق‌های تأمین آتیه و معامله‌گران خرده‌پا از جمله فعالان بازار فارکس هستند.

 

بازار ارز دیجیتال

طی چند سال اخیر، شاهد ظهور پدیده‌ای تازه موسوم به ارزهای دیجیتال در گستره بازارهای مالی جهان بوده‌ایم. بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزهای مبتنی بر بلاک چین، آنقدر طرفدار پیدا کرده‌اند که دیگر باید آن‌ها را در قالب یک گونه جدید دارایی، دسته‌بندی کنیم.

امروزه هزاران توکن و کوین دیجیتال در چرخه معاملات بازار قرار دارند و در صدها صرافی و کارگزاری آنلاین، میان کاربران، دادوستد می‌شوند.

بسیاری از این صرافی‌ها ماهیتی متمرکز دارند و امکان پرداخت با پول ملی را در اختیار کاربران خود می‌گذارند. افزون بر این، صرافی‌های غیرمتمرکز نیز پدید آمده‌اند که تنها امکان دادوستد مستقیم و فردبه‌فرد را در اختیار افراد قرار می‌دهند و مسئولیتی در قبال نگه‌داری رمزارزهای کاربران ندارند.

مطابق با یکی از تخمین‌های آماری، ارزش معاملات رمزارز به ریال در داخل کشور، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات رمزارز به رمزارز هم بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان است. افزون بر این، برآورد می‌شود که بیش از ۱۲ میلیون ایرانی، دارای یک یا چند رمزارز در کیف پول‌های شخصی خود یا حساب‌هایشان در صرافی‌های رمزارزی باشند.

33

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، نوپاترین بازار مالی جهان است. بیت کوین، نخستین ارز دیجیتال، اندکی بیش از یک دهه پیش، ابداع شده است. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در این مدت کوتاه، چندصد برابر شده و از هیچ به حوالی ۲ هزار میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است.

برای آنکه، متر و معیاری از میزان رشد این بازار نوظهور در دست داشته باشید، بد نیست بدانید که طی پنج سال اخیر، معادل ریالی بهای بیت کوین، دست‌کم ۳۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ بازدهی حیرت‌آوری که هیچ‌گاه نمی‌توان در دیگر بازارها به آن دست یافت.

قیمت ارز اتریوم، ملکه بازار ارزهای دیجیتال نیز طی پنج سال اخیر، بیش از ۴ هزار درصد رشد کرده است. تمامی این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار ارزهای دیجیتال به‌رغم تمامی ریسک‌ها و مخاطرات احتمالی، می‌تواند بازدهی شگفت‌آوری داشته باشد و سرمایه‌گذاران خود را به ثروت هنگفتی برساند.

 

خریدوفروش ارز دیجیتال در صرافی ارزپایا

آسان‌ترین راه‌ برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، خرید آن‌ها از یک صرافی معتبر ایرانی است. ارزپایا یک صرافی دانش‌بنیان است که به‌عنوان یکی از نخستین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با ثبت‌نام در سایت ارزپایا، رمزارزهای خود را خرید و فروش کنید. افزون بر این، می‌توانید رمزارزهایی را که پیش‌تر استخراج یا از بایننس و سایر صرافی‌ها خریداری کرده‌اید، به ارزپایا منتقل و معادل آن تتر یا تومان دریافت کنید. صرافی ارزپایا با کمترین نرخ کارمزد، یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید ارز دیجیتال و بررسی قیمت روز تتر و ترون در ایران است.

برای خریداری رمزارزهای دلخواه خود از صرافی ارزپایا کافی است وارد وب‌سایت آن به آدرس arzpaya.com بشوید، سپس گزینه ثبت‌نام را انتخاب و مراحل افتتاح حساب کاربری را گام‌به‌گام طی کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت، می‌توانید وارد حساب خود بشوید و کیف پولتان را شارژ کنید.

شارژ کیف‌پول به راحتی و با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، امکان‌پذیر است. افزون بر این، می‌توانید با انتقال تتر به کیف‌پول خود نسبت به خرید ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

گفتنی است که صرافی ارزپایا مانند هر صرافی رمزارزی دیگری، بخش بسیار ناچیزی از ارزش معامله را در قالب کارمزد از حساب شما کسر می‌کند. این کارمزد در صرافی ارزپایا تنها ۰.۲ درصد است که در مقایسه با دیگر صرافی‌ها بسیار ناچیز به شمار می‌آید. پس از خریداری رمزارزهای دلخواه خود، هم می‌توانید آن‌ها را در کیف‌پول اختصاصی‌تان در صرافی ارزپایا نگه‌داری کنید.

*مطلب فوق رپرتآژ اگهی می باشد و سایت خبری شماواقتصاد مسئولیتی بابت آن ندارد . 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: