رپرتاژ اگهی

لنگرتکلیف کارفرما بابت ایجاد خسارت توسط کارگر چیست؟

کدخبر : 557529

کارگر می تواند از کارفرمای خود شکایت کند و همچنین مشابه آن کارفرما از کارگر خود شکایت کند.

مسائلی که بین کارفرما، کارگر و کار وجود دارد یکی از مهم ترین مسائلی است که همه ی کسانی که شاغل هستند برای رشد اقتصادی خود باید اطلاعات لازم را داشته باشند. کسانی که در ازای انجام دادن هرکاری از جمله حمل بار، کار با دستگاه، بنایی و کارهای تاسیساتی دستمزد دریافت می کنند کارگر نام دارند.

به کسانی که مکانی را برای کارمندان و کارگران مشخص کرده که در آن فعالیت کنند و مشغول کار شوند که به ازای آن مبلغی دریافت می کنند، کارفرما می گویند.

محل کارگاه

به محلی که کارفرما مشخص می کند تا کارگران در آن مشغول به کار باشند کارگاه می گویند. نوع کارگاه میتواند صنعتی، خدماتی و … باشد. بستگی به حرفه ی کارگر دارد که در چه زمینه ای می تواند فعالیت کند.

قرارداد فی مابین چیست؟

به این معناست که وقتی کارفرما با کارگر بین خودشان توافقاتی انجان می دهند، کار، حقوق، ساعت ورود، ساعت خروج و تعطیلات را تعیین می کنند باید یک قرارداد کتبی و یا شفاهی بین خودشون انجام بدهند. تا هر دو طرف آسوده خاطر باشند.

شکایت کارفرما از کارگر در چه صورت رخ می دهد؟

هنگامی که در محل کار بین کارگر و کارفرما اختلاف می افتد در هر صورت کارفرما یا کارگر مقصر باشند باید با آرامش صحبت کرده و خیلی دوستانه مشکل را حل کنند. حتی می توانند با مشاوره گرفتن از یک وکیل با تجربه اختلاف را از بین ببرند. مشاور حقوقی کمک می کند تا همه ی موارد ابهام آور حل شود. در غیر این صورت می توانند بر اساس حقوق خود شکایت خود را ثبت نمایند. برای ثبت شکایت باید به سامانه روابط کار مراجعه کنند. مراجعه و انجام فرایند احراز هویت در سامانه وزارت کار با همکاری یوآیدی و به صورت غیرحضوری صورت می پذیرد.

متداول ترین اختلاف بین کارگر و کارفرما

رایج ترین اختلاف در قراردادی که بین آن ها نوشته شده است. با گذشت زمان برای مثال حقوق کارگر افزایش یافته و کارفرما با مشورت و صلاح خود می تواند دستمزد کارگر را بیشتر کند، یا مثلا کارفرما مسئله ای را در قرارداد مطرح کرده که کارگر با آن مخالف است، این گونه اختلافات در بین آن ها بسیار است.

مراجع حل اختلاف چگونه عمل می کنند؟

پیشگیری و حل و فصل اختلافات کاری، نارضایتی ها و درگیری ها بخشی اجتناب ناپذیر از روابط کاری هستند. هدف سیاست عمومی مدیریت تعارض و ارتقای روابط کار سالم با ایجاد سیستمی برای پیشگیری و حل و فصل موثر اختلافات کارگری است. ادارات کار و مراجع حل اختلاف معمولاً رویه های اختلاف کار را در قوانین ملی ایجاد می کنند. یکی از اهداف کلیدی سیستم‌های کارآمد این است که اطمینان حاصل شود که هر کجا ممکن است، طرفین اختلاف آن را از طریق یک فرآیند مبتنی بر اجماع مانند سازش و میانجی‌گری، قبل از بازگشت به داوری و یا قضاوت از طریق دادگاه حل و فصل کنند.

هرگاه کارگر بعد از تذکرات کتبی و یا شفاهی به مقرراتی که باید رعایت کند عمل نکند و وظایف خود را انجام ندهد، کارفرما می تواند شکایت کند و بعد از آنکه درخواست آن توسط شورای اسلامی تایید شد، بدهی های عقب افتاده به کارگر، حقوق و دستمزد نپرداخته رو هر ماه به صورت سنوات پردخته کرده و قرارداد فی ما بین را از بین ببرد.

توضیحات کامل هیئت حل اختلاف

اول، باید توجه داشته باشیم که هیئت حل اختلاف درمان مطلق برای همه اختلافات در صنعت ساخت و ساز و... نیست. در حال حاضر، هیئت حل اختلاف معمولا فقط برای پروژه های عظیم استفاده می شوند. آن ها به ویژه برای بزرگراه‌ها و پروژه‌های زیرساختی بزرگ و همچنین پروژه‌هایی که منابع عمومی و خصوصی را ترکیب می‌کنند مفید بوده‌اند. اما آن ها دید کلی خوبی از موضوع ها دارند و می توانند نام های مختلفی داشته باشند: هیئت های حل اختلاف، هیئت های بررسی اختلاف، هیئت های داوری اختلاف یا به سادگی هیئت های اختلاف. آن ها در هر زمینه ای جلسه می گذارند و توضیحات را بررسی می کنند و حق را پیدا کرده و نتیجه را اعلام می کنند.

هیئت تشخیص

تشکیل شده از:

  1. نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
  2. نماینده کارگران
  3. نماینده مدیران صنایع

در هیئت تشخیص حضور هر دو طرف لازم است، اما اگر یک طرف نمی تواند خود را به هیئت برساند و حضور داشته باشد، می تواند یک نماینده ای که مورد تایید است را بفرستد. پس لازم به ذکر است که حضور دو نفر در هیئت الزامی است.

کار اداره کل کار و امور اجتماعی بعد از دریافت دادخواست ابلاغیه را کامل به صورتی که موضوع، ساعت و روز اختلاف را که بین کارفرما و کارگر رخ داده بیان می کند.

حکم اعلام می شود اگر هر کدام از طرفین کارگر یا کارفرما مخالف حکم باشند و آن را نپذیرند، تا ۱۵ روز بعد از وقت دارند تا اعتراض خود را به شورا و هیئت های حل اختلاف بگویند.

شکایت کارفرما از حسابدار

حسابدار کسی است که حساب و امور مالی حتی اموال کل شرکت زیر نظر آن است. اگر بخواهد می تواند شرکت را ورشکسته کند و یا همه ی اموال را بالا بکشد، به همین دلیل شکایت کارفرما از حسابدار هم یکی از شایع ترین شکایت هاست.

شکایت کارفرما از ناظر

شکایت کارفرما از ناظر هم خیلی اعلام شده، که معمولا کارفرما این مشکل را با صحبت کردن حل و فصل می کند و بدون شکایت کردن حل می شود. اما در صورت ناچار بودن شکایت می کند که حتما باید با یک مشاوره شکایت کارفرما از ناظر مشورت کرده تا با خیال راحت و بدون عجله کردن در بهترین حالت ممکن شکایت آن پیش برود.

شکایت کارفرما از کارگر به علت ضرر زدن

در بعضی موارد ممکن است کارگر خساراتی بر شرکت، کارگاه و یا کارخانه بزند که در آن صورت کارفرما می تواند از آن شکایت کند. برای مثال کارگر کاری که به عهده دارد و وظیفه ی آن است که در ساعت مشخصی انجام دهد اگر کار را انجام ندهد به شرکت ضرر می رساند در این صورت کارفرما حق شکایت دارد.

شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار

اگر کارگر طبق قراردادی که نوشته شده و بین خودش و کارفرما است پیش نرود و زودتر از روزی که در قرارداد نوشته شده کارش را ترک کند، کارفرما می تواند از وی شکایت کرده و سفته ای که متعلق به کارگر است و هنگام نوشتن قرارداد به او داده به اجرا بگذارد که برای کارگر دردسر بزرگی است.

چگونه از این سناریوها اجتناب کنیم

امیدواریم کسب و کار شما پس از استعفا با هیچ شکایتی از جانب کارفرما روبرو نشود.

کارفرمای من چه کسرهایی می تواند از حقوق من بگیرد؟

 کارفرمای شما مجاز است در موارد زیر از دستمزد شما کسر کند:

طبق قانون به عنوان مثال، مالیات و بیمه اجتماعی الزامی است.

برای مثال بیمه بازنشستگی و بیمه تکمیلی از حقوق شما کسر می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: