توسعه کشاورزی با پروژه انتقال آب سنندج /امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه سنندج

توسعه کشاورزی با پروژه انتقال آب سنندج /امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه سنندج
کدخبر : 569837

مجری طرح آبرسانی به سنندج از پیشرفت بیش از 90 درصدی عملیات اجرایی سامانه انتقال آب به سنندج خبر داد و گفت: این طرح بزرگ آبرسانی به زودی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش شما و اقتصاد: "حبیب‌الله علی‌اصغری" در این خصوص گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای تحقق پروژ‌ه‌های حوضه آب استان کردستان، تأمین آب شرب سنندج با هدف پایان دادن به دغدغه کیفی و کمی آب شرب این شهر، به عنوان یکی از پروژه‌های ویژه در نظر گرفته شد.

وی افزود: علیرغم محدودیت‌های منابع مالی کشور تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت در توسعه پایدار استان کردستان با جدیت پیگیری شد و در این راستا بحث آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در وزارت نیرو قرار گرفت.

وی ادامه داد: عبور خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.

گفتنی است در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۲۷ به ۲ بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

 معاونت اجرایی طرح سد آزاد و انتقال آب گفت: در چندین سال گذشته به سبب رشد جمعیت و همچنین نواحی منفصل شهری و مهاجرت روستایی‌ها به شهر جمعیت افزایش یافته این موضوع سبب شد سد قشلاق که اصلی‌ترین منبع برای آب شرب شهر است از لحاظ کیفی دچار مشکل شود.

آقای محقق گفت: مشکل کیفی نیز به سبب ورود فاضلاب روستا‌ها که در حوزه آبریز این سد قرار داشته اند بوده است و سبب تغذیه گرا شدن این سد شده بود.

وی افزود: در خصوص پروژه انتقال آب و سامانه می‌توان گفت این سامانه برای رفع این مشکلات موجود طراحی شده است، کار کردش این گونه است که آب را با ظرفیت ۱۶۰ میلیون متر مکعب از سد آزاد که در غرب استان است به شرق منتقل کند وظیفه انتقال آب در سال گذشته به این شکل بود که سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب برای جبران کمی آب شهر از مسیر آب راه طبیعی به سد آزاد منتقل می‌شد.

او گفت: طمع و بوی آب شهر بد بود و مردم از چشمه اطراف برای آب شرب استفاده می‌کنند که این مشکلات با این پروژه حل خواهد شد.

او می‌گوید: علاوه بر بهبود شرایط آبی از دیگر اهداف این پروژه می‌توان توسعه کشاورزی ۵ هزار هکتاری از اراضی استان کردستان و تامین نیاز آبی در بخش صنعتی به میزان ۸ میلیون متر مکعب در سال نام برد.

شایان ذکر است طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطر‌های ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: