با توجه به اقدامات شرکت سایپا در سال جاری مشخص شد:

کاهش زیان و حرکت در مسیر رکورد در تولید

کاهش زیان و حرکت در مسیر رکورد در تولید
کدخبر : 572218

شرکت خودروسازی سایپا، توانسته سال جاری را با برنامه‌ها و اقداماتی فراگیر در جهت جبران زیان به انجام رساند که ماحصل آن عبور از زیان ناخالص و حرکت در مسیر رکورد در تولیدات خودرویی این شرکت است.

به گزارش شما و اقتصاد: شرکت سایپا یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که یکی از بزرگترین ضربه‌ها را از قیمت‌های دستوری متحمل شده است. این شرکت خودروسازی در حال حاضر علیرغم وجود مشکلات‌های ناشی از تحریم‌ها و تامین قطعات و وجود چالش‌های داخلی، توانسته علاوه بر جبران بخشی از زیان ناخالص خود، در آذر ۱۴۰۱، تولید محصولات خودروسازی خود را از مرز تولید هفتگی ۱۱ هزار دستگاه عبور دهد.

اقدامات کاهشی سایپا در جبران زیان

 همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین و مهم ترین چالش های چند سال گذشته صنعت خودرو در کشورمان تحویل به موقع خودرو به مصرف کنندگان می باشد و شرکت سایپا این تعهدات معوق را به میزان ۷۲درصد تقلیل داده است. در نتیجه باعث افزایش عرضه و به وجود آوردن یک نظم بی سابقه در ساختار خط تولید تا تحویل به مشتریان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ شد.

این شرکت خودروسازی در شش ماهه امسال توانسته است تغییر قابل توجهی را در صورت‌های مالی خود ایجاد کند. این مجموعه که مدت‌ها با زیان ناخالص صورت‌های مالی خود را ثبت می‌کرد، در شش ماهه امسال توانسته است سود خالص شناسایی کند.

شرکت سایپا در سال جاری به واسطه فروش مقداری از املاک خود و استفاده از نرخ‌های فروش بورس کالا بخشی از زیان دهی خود را جبران و در شش ماهه امسال ۶۲ درصد زیان خالص خود را به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل کاهش داد.

سایپا در شش ماهه امسال توانست حاشیه سود ناخالص خود را از منفی ۱۴.۴ درصد سال قبل به ۳.۹ درصد برساند. این تغییر حاشیه سود ناخالص به وسیله افزایش ۶۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی در کنار افزایش ۳۶ درصدی بهای آن اتفاق افتاده است. سایپا در اطلاعیه شفاف سازی خود این تغییر حاشیه سود را بر گرفته از دو اتفاق عنوان کرده است. این مجموعه در شش ماهه ابتدایی امسال بخش زیادی از موجودی کالای ناقص خود را تکمیل کرده که باعث کاهش رشد بهای تمام شده درآمد‌ها شده و از طرفی بخشی از محصولات این مجموعه در بورس کالا با نرخ‌های این بازار نیز کمک زیادی به افزایش درآمد‌های عملیاتی کرده است.

در سال گذشته از فروش محصولات گروه سایپا ۳۵ هزار میلیارد تومان حاصل شد و امسال تاکنون نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد محقق شده است.

تحقق افزایش درآمد سایپا به گفته مدیرعامل این شرکت خودروسازی، ناشی از تغییر نرخ و مبلغ خودرو نبوده، زیرا افزایش قیمت محصول کارخانه از سال گذشته تا کنون انجام نشده است. در واقع افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید و تنوع محصولات است. محمدعلی تیموری امیدوار است که تا پایان سال جاری، فروش سایپا به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.  

افزایش رکورد در تولید خودروهای سایپا

سال ۱۴۰۱ سال سختی برای سایپا بوده و آن‌ها توانستند با برنامه‌ریزی، تیراژ تولید را افزایش دهند. 

شرکت خودروسازی سایپا از ماه دی ۱۴۰۰ تا به امروز عملکرد بسیار فوق العاده ای و خیره کننده‌ای را به ثبت رسانده است. تحولاتی همچون حذف قرعه کشی خودرو و اضافه شدن خط‌های تولید بیشتر و خدمات پس از فروش به مشتریان را می توان از دستاوردهای مهم یک سال اخیر این شرکت خودروساز نام برد.

بر اساس خبرها، تعداد خودروهای ناقص سایپا که در بهمن‌ماه سال قبل ۸۰ هزار دستگاه بود، به گفته مسئولان در مرداد ماه به صفر رسید و اکنون این شرکت خودروسازی توانسته آمار تولید محصولات تولید خودرویی خود را در آذرماه ۱۴۰۱، از مرز تولید هفتگی ۱۱ هزار دستگاه خودرو عبور دهد.

خودروسازی سایپا که در آبان‌ماه امسال با تولید ۴۷ هزار و ۳۸ دستگاه خودرو، بیش‌ترین تولید ماهیانه طی چند سال اخیر را رقم زده بود و از میانگین تولید روزانه هزار و ۸۸۰ دستگاه عبور کرد، طی هفته های گذشته تعداد ۱۱ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو تولید کرد و در اول آذرماه موفق به ثبت رکورد تولید هزار و ۹۹۳ دستگاه شد. 

ذکر این نکته ضروری است که شرکت خودروسازی سایپا در جهت تامین بخشی از قطعات مورد نیاز خود با ۷ شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته است. همچنین همه محصولات مورد ارزیابی کیفی قرار می گیرد و محصولات از کارخانه به طور مستقیم عرضه می‌شوند، که این امر موجب شده تا در طول ماهای اخیر، ۳۵ درصد مراجعه مردمی به نمایندگی‌ها کاهش یابد.

تمامی روند افزایشی تولید در این شرکت، درحالی انجام شده که از خردادماه سال جاری به تدریج، سه محصول پرتیراژ تیبا، تیبا ۲ و ساینا از خطوط تولید حذف شده و شرکت سایپا با برنامه‌ریزی دقیق و مدون توانسته با سایر محصولات خود به این رشد تولید دست یابد.

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: