به گزارش شما و اقتصاد:

حمایت‌های بانک کشاورزی در مسیر تامین امنیت غذایی

حمایت‌های بانک کشاورزی در مسیر تامین امنیت غذایی
کدخبر : 573534

بانک کشاورزی ایران اعلام کرد که تا هفته اول دی‌ماه توانسته برنامه پرداخت تسهیلات تا پایان سال ۱۴۰۱ را به میزان ۱۱۷ درصد محقق کند. این اعلام در حالی است که بانک کشاورزی در کنار فعالیت‌های معمول شبکه بانکی و پرداخت‌های تسهیلاتی در سال جاری توانسته بیشترین حمایت‌های مالی را در توسعه بخش کشاورزی با هدف اشتغالزایی و تنظیم بازار غذایی ایران به انجام برساند.

به گزارش شما و اقتصاد: تحقق ۱۱۷ درصدی برنامه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی تا پایان هفته اول دی ماه براساس برنامه پرداخت تسهیلات این بانک تا پایان سال ۱۴۰۱ نمایانگر عزمی جدی و راسخ از سوی مدیران این بانک و طراحان برنامه‌ای در جهت اعتلای کاهش طبقاتی و توسعه در امر کشاورزی و دامپروری کشور است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به آن همواره در کنار توسعه صنعتی اشاره داشته اند. 

رهبر انقلاب در بیانات خود در سال جاری منویات خود را بر مبنای تحقق شعار سال در افزایش تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی قرار دادند و همانطور که توسعه صنعتی را نشانه ارتقای سطح دانش و دستیابی به بازارهای جهانی برای دوری از هرگونه اعمال فشار بر ایران توسط زورگویان غربی اعلام نمودند، همواره افزایش سطح زیر کشت و برداشتن موانع و مشکلات در حوزه بخش کشاورزی و دامداری را در تنظیم بازار براساس سیاست‌های امنیت غذایی مردم را یادآور شده‌اند.

3597446 (1)

استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور بر آورده ساختن نیازها و خواسته های بشری از قبیل؛ افزایش تولید، درآمد، اشتغال، رفاه جامعه و... جزو مهمترین هدف‌های توسعه هر کشور محسوب می شود. برای این منظور معمولا سعی می شود تا با به کار گیری سیاست‌ها و ابزارهای اجرایی گوناگون در برنامه های توسعه به این هدف دست رسید. در این زمینه سیاست‌های پولی و اعتباری جایگاه ویژه ای دارد و اقتصاددانان توسعه وجود نظام پولی و اعتباری مناسب را رمز موفقیت برنامه های توسعه می دانند.

دریافت اعتبارات، خواه در سرمایه گذاری جدید و خواه در تامین سرمایه در گردش، منجر به افزایش تولید می شود و از این رو می‌تواند در اشتغالزایی بخش تاثیر داشته باشد. از طرفی شواهد و قراین موجود حاکی از آن است که در روند رشد و توسعه معمولا اشتغال در بخش کشاورزی به دلایل مختلف از جمله سرمایه بر شدن تولید و استفاده از فناوری‌های جدید روند کاهشی داشته، در حالی که در دو بخش دیگر یعنی صنعت و خدمات این روند افزایشی بوده است.

3597448

یافته‌های یک آمار پژوهشی از ۱۳۲ کشاروز در استان بوشهر که موفق به دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی شده بودند، نشان داد؛ عواملی همچون اولویت داشتن و درگیر بودن در مشاغل غیر کشاورزی، وجود قوانین نامناسب و دست و پاگیر در بخش کشاورزی و عدم دسترسی به اطلاعات فنی موردنیاز منجر به عدم هزینه کرد تسهیلات در بخش کشاورزی توسط برخی کشاورزان شده است. این در حالی است که بر اساس یافته ها، متغیرهای استفاده از رسانه ها برای دریافت اطلاعات شغلی، عضویت در تشکل ها، تلاش و پشتکاری ، میزان ارتباط با کارشناسان و مسئولین و سن به ترتیب بیشترین قدرت را در پیش بینی نحوه مصرف تسهیلات برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی دارا می‌باشند.

با این نگرش به بخش کشاورزی و استفاده از آمارها و مدل‌های اقتصاد سنجی به بررسی این موضوع پرداخته شد که نتایج نشان داد؛ اعتبارات بانک کشاورزی در کوتاه مدت بر اشتغال و در دراز مدت بر سرمایه گذاری تاثیر مثبت داشته است. بنابراین, حداقل در کوتاه مدت می توان با به کار گیری نظام اعتباری مناسب باعث توسعه فرصت‌های شغلی در این بخش شد. 

براساس این گزارش، بانک کشاورزی از ابتدای سال جاری تا دهم دی ماه با پرداخت بالغ بر 1400 هزار میلیارد ریال تسهیلات، افزون بر 200 هزار میلیارد ریال بیشتر از برنامه پرداختی کل سال 1401 به متقاضیان پرداخت کرده است که در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته 572 هزار میلیارد ریال معادل 69 درصد رشد داشته است.

در همین راستا، 86 درصد تسهیلات بانک کشاورزی در سال جاری تا کنون به صورت تخصصی به بخش کشاورزی ، 4 درصد در قالب تسهیلات قرض الحسنه و 10 درصد به سایر بخش های تولیدی پرداخت شده است.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته و براساس سیاست‌های اتخاذی مربوط به بخش صنعت، در بخش کشاورزی ایران از همه امکانات موجود استفاده بهینه نشده است و بنابراین به نظر می رسد که فرصت‌های اشتغالزایی در این بخش وجود داشته باشد که تسهیلات بانک کشاورزی با هدف سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بهبود تولید و اشتغال در این حوزه از توسعه اقتصادی و امنیت غذایی ارائه می شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: