به گزارش شما و اقتصاد:

جذابیت‌هایی از عملکرد سودآور «حکشتی» برای سهامداران

جذابیت‌هایی از عملکرد سودآور «حکشتی» برای سهامداران
کدخبر : 573803

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» در بورس ایران، علاوه بر نقش‌آفرینی گسترده در حوزه حمل و نقل دریایی و کسب‌وکارهای مربوط با توسعه خطوط ترانزیتی - کانتینری علاوه بر ارزآوری توانست از اوایل آبان که در محدوده ۱/۸۰۰تومان بود، روند صعودی پرقدرتی را در پیش بگیرد و تا روزهای پایانی دی ماه به محدوده ۳/۲۰۰تومان رسید و به سهامدارانش بازده جذاب بیش از ۷۵ درصدی را تنها در کمتر از سه ماه داد.

به گزارش شما و اقتصاد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با در اختیار داشتن ناوگانی از ۱۷۰ فروند کشتی، به‌عنوان بزرگترین شرکت خدمات کشتیرانی خاورمیانه محسوب می‌شود. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بیان درآمد عملیاتی حسابرسی نشده ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ماه سال جاری در سه شرکت اصلی خود، به شرکت‌های کشتیرانی حمل کانتینری، حمل فله و کشتیرانی والفجر اشاره کرد.

شرکت کشتیرانی علیرغم وجود چالش‌ها با عبور از ریسک ها از جمله تحریم های ظالمانه و تنش های سیاسی در کشورهای همسایه و سایر ریسک ها و نیز برداشتن گام های فراتر از جغرافیای منطقه‌ای با توسعه خطوط کانتینری نقش افزایشی را در فرایندهای اصلی کسب و کار در حوزه حمل و نقل دریایی ایفا کرده است.

مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۶۷۰۰ نفر نیرو در اختیار دارد که بالغ بر ۳۷۰۰ نفر از آن‌ها در حوزه دریایی مشغول به فعالیت هستند، این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۳۷ فروند شناور با ظرفیت پنج میلیون تُن در اختیار دارد که امیدواریم در مسیر پیشرفتی که برای این مجموعه طراحی شده این ظرفیت‌ها افزایش یابند.

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار این گروه است که به موازات این مالکیت سرمایه گذاری‌هایی نیز در این حوزه صورت گرفته و در سال جاری ۴۰ هزار TEU کانتینر به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری شده است؛ ضمن اینکه این ناوگان در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای که به نوعی حمل‌ونقل ترکیبی را شامل می‌شود با ۱۲۰۰ دستگاه واگن کار خود را تداوم داده است.

عملکرد شرکت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حاکی از ثبت رکورد جدیدی در پرونده عملکرد این شرکت است؛ به نحوی که برخی شرکت‌های گروه توانسته‌اند فقط در نیمه نخست سال جاری، رقمی بالاتر از کل درآمد عملیاتی و سود خالص پیش‌­بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ را محقق نمایند.

بر این اساس، شرکت حمل و نقل کانتینری ۱۸۲ درصد، شرکت کشتیرانی حمل فله ۴۸۲ درصد، شرکت کشتیرانی دریای خزر ۹۶ درصد، شرکت کشتیرانی والفجر ۴۸۹ درصد و شرکت حمل و نقل ترکیبی ۱۱۳ درصد از بودجه پیش بینی شده خود در حوزه سود خالص را محقق کردند.

جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوست‌دار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه سبب شده تا سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵ درصد شود.

حکشتی پس از تحقق رقمی بالاتر از کل درآمد عملیاتی و سود خالص پیش‌­بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ را در نیمه نخست سال جاری در گزارشی حسابرسی‌نشده، جمع در آمد عملیاتی حسابرسی نشده دوره ۹ماهه منتهی ۳۰اذرماه سال جاری از سه شرکت‌ کشتیرانی حمل فله، حمل کانتینری و کشتیرانی والفجر را رقم ۳۷۱هزار و ۳۶۲میلیارد و ۵۴۵میلیون ریال اعلام کرد که این درآمد با رشد ۷۰درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در گزارش حسابرسی شده برخوردار بوده است.

براساس گزارش کدال،  مجموع گزارش حسابرسی شده دوره ۹ماهه این سه شرکت کشتیرانی از رقم ۲۱۸هزار و ۶۲۶ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال برخوردار بوده است.

درآمد عملیاتی حسابرسی نشده شرکت کشتیرانی حمل کانتینری در دوره ۹ماهه منتهی به ۳۰ اذرماه سال جاری از رقم ۳۰۱ هزار و ۱۸میلیارد و ۹۴۶میلیون ریال برخوردار بوده است. این درآمد با افزایش ۷۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در گزارش حسابرسی شده برخوردار بوده است. 

همچنین در آمد عملیاتی حسابرسی شده دوره ۹ مامه سال گذشته شرکت کشتیرانی حمل کانتینری ۱۶۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد و ۱۸۲میلیون ریال بوده است.

درآمد عملیاتی ۹ ماهه حسابرسی نشده سال جاری شرکت کشتیرانی والفجر ۱۰هزار و ۹۳۹میلیارد و ۳۳۰میلیون ریال بوده است. این درآمد حسابرسی نشده نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹۷ درصدی داشته است.

شرکت کشتیرانی والفجر در گزارش حسابرسی شده دوره ۹ ماه سال گذشته خود دارای درآمد عملیاتی سه هزار و ۶۸۲ میلیارد و۱۴۴میلیون ریال اعلام کرده است. شرکت کشتیرانی حمل فله درآمد عملیاتی ۹ ماهه حسابرسی نشده سال جاری خود را رقم ۵۹هزارو ۴۰۴میلیارد و ۲۶۹میلیون ریال اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قیمت ۲۹درصدی همراه بوده

است. این درآمد حسابرسی شده برای شرکت کشتیرانی حمل فله از ابتدای سال گذشته تا پایان آذرماه سال گذشته رقم ۴۶ هزار و ۱۶۴میلیارد و ۱۶۵میلیون ریال بوده است.

با نگاهی به مجموعه فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به برنامه‌های از پیش‌تعیین شده این شرکت در راستای توسعه اقتصادی و ارزآوری پی برد. سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ همایش تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع ۱۹.۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری شناورهای این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی است.

از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص است.

در همین راستا با اشاره به اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عملکرد فوق‌العاده «حکشتی» در حوزه عملیات تعمیر کشتی را بررسی می‌کنیم که از ابتدای امسال از این محل این شرکت ۶ میلیون‌ دلار صرفه جویی ارزی انجام داده است و به گفته مدیریت عامل شرکت تعمیرات کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این رقم تا پایان سال به ۹ میلیون دلار خواهد رسید.

تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده در سال گذشته ۴۰ مورد بوده است؛ این رقم در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۳ مورد بوده است.‌ در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که سه فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل ۶ میلیون‌دلار صرفه جویی ارزی است که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید. نزدیک به ۷۰۰ نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم افزون بر یک‌هزار نفر برآورد می شوند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد و علاوه بر حضور جدی در آبراه‌های بین‌المللی پشتیبانی از نیروی انسانی داخلی را نیز صورت می‌دهد؛ به نحوی که طبق اعلام و اطلاعات موجود، سالانه ۲۰۰ نفر از داوطلبین ورود به حوزه دریانوردی سالانه از سوی این ناوگان ملی آموزش می‌بینند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: