در بررسی انواع وام مسکن و شرایط دریافت آن مشخص شد:

ارائه تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه

ارائه تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه
کدخبر : 573965

شرایط اقتصادی کشور و اوج‌گیری قیمت مسکن که از نیازهای اساسی افراد جامعه است طی سال‌های اخیر باعث شده که قدرت صاحبخانه شدن نسبت به دهه‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کند. دغدغه تامین مسکن مانعی بزرگ بر سر راه زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترک است. در این گزارش با شرح چگونگی دریافت وام مسکن به بررسی انواع وام مسکن با سپرده و بدون سپرده در قالب طرح‌های زوجین، اوراق و همچنین براساس قوانین جدید خانواده و جوانی جمعیت خواهیم پرداخت.

به گزارش شما و اقتصاد: اوج‌گیری ناگهانی قیمت مسکن باعث شده قشر بزرگی از افراد جامعه توانایی تامین هزینه خرید مسکن را  نداشته باشند. بازار مسکن در ایران در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و مردم هر روز بیشتر از خرید مسکن فاصله می‌گیرند اما بانک مسکن یکی از بنگاه‌های اقتصادی معتبر کشور است که سعی دارد هزینه‌های خرید مسکن را در قالب وام بانک مسکن به افراد ارائه دهد.

طبق گزارش‌های بانک مرکزی از شهر تهران قیمت مسکن در آذرماه سال جاری به ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان در هر متر رسیده است. با توجه به آمارها و بررسی‌های انجام شده میانگین قیمت مسکن در بریتانیا طی ۴۰ سال گذشته ۹۷۴ درصد رشد داشته این در حالی است که قیمت مسکن در ایران تنها در حدود پنج سال گذشته تقریبا هزار درصد افزایش را پشت سر گذاشته است!

طبق برآوردها، متوسط قیمت یک خانه در بریتانیا ۲۸۱ هزار و ۲۷۲ پوند و حداقل حقوق در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۲۰۰ پوند بوده که به طور استاندارد هر فرد باید یک سوم حقوق خود را هر ماه برای مسکن پس‌انداز کند. بنابراین یک کارگر ساده با حداقل حقوق باید حدود ۲۳ سال برای خرید یک خانه کار کند. این در حالی است که با توجه به متوسط قیمت مسکن در تهران یک کارگر ساده با حداقل حقوق یعنی چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای خرید یک خانه ۵۰ متری در تهران باید باید ۱۴۳ سال از عمر خود را سپری کند که عملا خانه‌دار شدن را غیرممکن می‌کند!

انواع وام بانک مسکن و شرایط دریافت آن‌ها
یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در سال‌‌های اخیر، خرید خانه است، چرا که برای تهیه مسکن، نیازمند سرمایه مالی کلان وجود دارد و احتمالا فراهم کردن کل بودجه به‌طور یک‌جا برای بسیاری از افراد جامعه آن هم باتوجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود در کشور سخت است. یکی از روش‌‌‌هایی که می‌تواند کسری بودجه و پس‌انداز را جبران کند، استفاده از تسهیلات بانکی است.

ارائه تسهیلات مسکن مانند وام از محل صندوق پس‌انداز مسکن یا اوراق گواهی حق تقدم و شرایط دریافت وام مسکن، وام‌های زوجین و طرح‌هایی در قالب بخشنامه‌های دولتی مبنی بر طرح جوانی جمعیت و خانواده از نمونه‌ راهکارهایی است که در جهت تامین منابع مالی اقشار مختلف برای خانه‌دار شدن یا گذران نیاز اساسی و روزمره آحاد جامعه برای داشتن سرپناه تدبیر و اتخاذ شده است.

بانک مسکن از جمله بانک‌هایی است که در تمامی سال‌های پس از انقلاب وام‌های مختلفی در زمینه مسکن به مشتریان خود اعطا می‌کند که یکی از معروف‌ترین تسهیلات آن، اعتبار خرید مسکن است. تسهیلات بانک مسکن به سه بخش اصلی تسهیلات خرید، تسهیلات ساخت واحد مسکونی و تسهیلات جعاله تقسیم می‌شود. هدف از تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی است. اما تسهیلات بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی چیست؟

وام مسکن جوانان 
یکی از روش‌هایی که می‌تواند فرآیند خرید مسکن را تسهیل کند، تهیه وام مسکن جوانان است که پیش‌نیاز آن، سپرده‌گذاری از دوران نوجوانی در بانک مسکن است. مشتریان می‌توانند با واریز ماهیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی ۵ تا ۱۵ سال، از ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان اعتبار دریافت کنند. شرایط لازم برای دریافت اعتبار داشتن فیش حقوقی مستقل، نداشتن چک برگشتی و بدهی صاحب حساب است. مدت زمان بازپرداخت اعتبار ۱ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد، تا سقف ۲۰ سال تعیین می‌شود. البته مبالغ اعلام شده مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در سال‌های آینده افزایش خواهد داشت.

وام مسکن یکم 
این نوع اعتبار به خانه اولی‌‌ها که هنوز تسهیلاتی برای خرید و تعمیر مسکن از هیچ بانکی دریافت نکرده‌اند، تعلق می‌گیرد. این نوع از وام بانک مسکن دو حالت انفرادی و زوجین دارد. مبلغ این اعتبار به اینکه در چه شهری سکونت دارید، بستگی دارد. مبلغ اعتبار انفرادی در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا ۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۴۰ میلیون تومان است. این مبالغ مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین وام مسکن یکم زوجین در شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۸۰ میلیون تومان مشخص شده است. برای دریافت این نوع اعتبار با نرخ سود ۸ درصد و نرخ سود ۶ درصد برای بناهای فرسوده، به سپرده‌گذاری نیاز دارید. میزان سپرده برای اعتبار ۸۰ میلیون تومانی ۴۰ میلیون، برای وام ۶۰ میلیون تومانی ۳۰ میلیون و برای اعتبار ۴۰ میلیون تومانی ۲۰ میلیون تومان است که این سپرده باید حداقل یک سال در حساب بماند و بعد درخواست اعتبار داده شود. 

وام اوراق حق تقدم بانک مسکن
این تسهیلات به دو صورت فردی و زوجین ارائه می‌شود که سقف اعتبار فردی ۲۰۰ میلیون تومان و سقف اعتبار زوجین با ارائه عقدنامه کتبی، ۴۰۰ میلیون تومان با حداکثر زمان بازپرداخت ۱۴۴ ماه یعنی ۱۲ سال است. ضمن اینکه به این مبلغ اعتبار، ۸۰ میلیون هم وام جعاله یا همان تعمیرات مسکن اضافه می‌شود که به صورت فردی مجموعا ۲۸۰ میلیون و به صورت زوجین، ۴۸۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. حداکثر زمان بازپرداخت وام جعاله هم، ۵ سال است که به اقساط وام مسکن اضافه می‌شود.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن حاکی از این است که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) افزایش یافته و متاهل‌های تهرانی برای دریافت این وام باید بیش از ۱۲۱ میلیون تومان اوراق خریداری کنند.

وام ودیعه مسکن
وام کمک ودیعه مسکن تسهیلاتی است که بانک مسکن برای مستاجران در نظر گرفته است. میزان تسهیلات بانک مسکن در مورد این وام نیز، مانند وام مسکن یکم به شهر محل سکونت متقاضیان بستگی دارد. سقف این وام برای ساکنان تهران تا 70 میلیون تومان، برای ساکنین شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و برای ساکنین سایر شهرها 50 میلیون تومان است.

برای دریافت این وام، متقاضی باید در بانک مسکن اقدام به افتتاح حساب کند و با ارائه قرارداد اجاره منزل فعلی در یکی از شعبات بانک مسکن تشکیل پرونده دهد. پس از عقد قرارداد اجاره منزل جدید، بانک بررسی های لازم را انجام می دهد و سپس اعتبار لازم به متقاضی ارائه می شود. 

وام طرح جوانی جمعیت
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سهمیه و توزیع بانکی اعطای تسهیلات مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به شش بانک مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک را بدین شرح اعلام کرد: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح مندرج تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.»

طبق این گزارش، براساس ماده ۶۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می‌شوند، به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: