رپرتاژ اگهی /

با نحوه اخذ ایزو و مراحل آن آَشنا شوید!

با نحوه اخذ ایزو و مراحل آن آَشنا شوید!
کدخبر : 576681

اخذ گواهینامه ایزو فوری نیازمند توجه به دو عامل مهم است. عامل اول تعیین نوع استاندارد و گواهینامه های مورد نیاز و عامل دوم بررسی و انتخاب مرجع (CB) صادر کننده گواهینامه ایزو.

 اخذ گواهینامه ایزو فوری نیازمند توجه به دو عامل مهم است. عامل اول تعیین نوع استاندارد و گواهینامه های مورد نیاز و عامل دوم بررسی و انتخاب مرجع (CB) صادر کننده گواهینامه ایزو.

مشاوره ایزو از الزامات تمامی شرکت‌ها قبل از اقدام به اخذ گواهینامه است. اغلب این سازمان‌ها به اتخاذ یک رویکرد مشارکتی و حمایتی معتقدند که در آن مشتریان بتوانند به اندازه نیازشان کمک دریافت کنند.

7ff7537b-230e-4934-bc87-83e2ba620699

مراحل اخذ ایزو

مراحل اخذ ایزو یکی از مهم ترین سوالاتی است که ذهن مدیران شرکت ها و سازمان ها را درگیر کرده است. قبل از اینکه بتوانید گواهینامه‌های ایزو را دریافت کنید، ابتدا باید فرایندهای تولید خود را توسعه داده و مستندسازی کنید و رویه‌های صحیح را اجرا کنید تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید استانداردهای کیفیت خود را حفظ کنید.

اخذ ایزو معتبر فقط از مراجع صدور تحت اعتبار IAF یا ASCB مقدور می باشد و خدمات مشاوره هم صرفا باید توسط مراکز پروانه‌دار صورت پذیرد.

سازمان ایزو

سازمانی که امروزه با نام ISO شناخته می شود در سال 1926 با عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد که در درجه اول بر مهندسی مکانیک تمرکز داشت. ISA در سال 1942 در طول جنگ جهانی دوم به حالت تعلیق درآمد، اما پس از جنگ، کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC) که اخیراً تشکیل شده بود، با پیشنهاد تشکیل یک نهاد استاندارد جهانی جدید، به ISA نزدیک شد.

در اکتبر 1946، نمایندگان ISA و UNSCC از 25 کشور در لندن گرد هم آمدند و توافق کردند که برای ایجاد سازمان بین المللی استاندارد با یکدیگر متحد شوند. این سازمان به طور رسمی در 23 فوریه 1947 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

فرایند مشاوره ایزو به چه صورت است؟

برای شروع، مشاوران باید به‌صورت حضوری یا غیرحضوری با مجموعه شما آشنا شوند. اطلاعاتی نظیر زمینه فعالت، تعداد کارکنان، سازمانی که باید گواهینامه خود را به آن ارائه دهید و ... در تصمیم‌گیری برای ادامه روند حیاتی است. این عوامل کمک می‌کند تا شناسایی کنند که کسب‌وکار شما در حال حاضر چه جایگاهی دارد، چه مواردی باید تکمیل شوند تا به هدف مورد نظر خود برسید و چند روز به مشاوره نیاز است.

مشاوره و پیاده‌سازی استانداردهای ایزو بسته به خواست و حساسیت مجموعه شما به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان‌پذیر است.

پیش‌نیازهای مهم برای اخذ فوری ایزو

قبل از اقدام جهت اخذ فوری ایزو مدارکی را باید تهیه کرده و برخی مراحل را طی کنید. این مراحل شامل موارد زیر است:

انتخاب گواهینامه ایزو

انواع مختلفی از گواهینامه‌های ایزو وجود دارد. برخی از متداول‌ترین گواهینامه‌های ISO شامل ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ هستند. بسته به اینکه می‌خواهید مدیریت کیفیت، مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت محیط‌زیست یا … را بهبود ببخشید، می‌توانید هر یک از این گواهی‌ها را انتخاب کنید.

انتخاب مرجع صدور معتبر

سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو، انواع استانداردها را تدوین کرده و توسعه می‌دهد، اما در فرایند صدور گواهینامه دخالتی ندارد. برای دستیابی به گواهینامه ایزو، سازمان‌ها باید با نهادهای صدور گواهینامه خارجی همکاری کنند. هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه، باید اعتبارسنجی را بررسی کنید.

ایجاد سیستم مدیریت

بسته به نیازهای تجاری مجموعه شما، ممکن است نیاز به اتخاذ یک سیستم مدیریت جدید برای انطباق طولانی‌مدت با استانداردها داشته باشید.

پیاده‌سازی

این طولانی‌ترین مرحله از کل فرایند اخذ فوری ایزو است. در اینجا، اصول و الزامات استاندارد بخشی از سازمان شما می‌شود. ارائه آموزش داخلی برای اطمینان از اینکه همه در جهت دستیابی به گواهینامه ایزو تلاش می‌کنند ضروری است.

 حسابرسی و بهبود مستمر

برای تأیید انطباق سازمان شما با استانداردهای ایزو ترجیحاً باید یک حسابرس از نهاد خارجی یا مرجع صدور گواهینامه، دریافت کنید. ممیزی داخلی منظم می‌تواند به ایجاد کنترل‌های داخلی قوی کمک کند و اطمینان حاصل کند که سازمان شما می‌تواند به سرعت به تغییرات در صدور گواهینامه پاسخ دهد.

ee4a3bd8-cc5e-4853-9c34-5badc277c77f

متقاضیان دریافت ایزو فوری چه سازمان هایی هستند؟

اصولا موسسات پیمانکاری، ارگان های کوچک کسب و کار، شرکت های تولیدی که خواهان ورود به بازار های رقابتی و جهانی هستند.

بسیاری از پیمانکاران در زمان کمی متوجه می‌شوند که مناقصات برگزار می‌شود و وقت کافی برای دریافت گواهی ایزو ندارند؛ بنابراین برای حل مشکل خود و همچنین دریافت ایزو معتبر و قابل استعلام درخواست گواهینامه ایزو فوری می‌دهند.

برای مثال می توان شرکت های تولیدی را نشانه گرفت که برای عرضه ی خدمات خود به بازار های داخلی و تبلیغات برند خود نیاز به گواهینامه ای معتبر و کم هزینه دارند که اقدام به اخذ گواهی ایزو فوری می‌کنند.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شماواقتصاد مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: