پرداخت وام ۷۰ میلیونی به مردم + نحوه دریافت

پرداخت وام 70 میلیونی به مردم + نحوه دریافت
کدخبر : 536691

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از پرداخت وام خرید مسکن به خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند می‌شوند خبر داد.

فاطمه محمدبیگی عضو فراکسیون زنان مجلس، در مورد پرداخت ۷۰ میلیون ودیعه خرید مسکن با تولد فرزند سوم گفت: کشور ما به لحاظ رشد جمعیتی در لبه پرتگاه کاهش جمعیتی قرار دارد، در شرایط کنونی جمعیت جوان دهه شصتی چند سال دیگر وارد سالمندی می‌شود باید از این فرصت استفاده بهینه کرده و به هر طریق ممکنی از مشوق‌های رشد جمعیت گرفته تا ارائه تسهیلات وام بانکی و انواع بیمه به جوانان و زوجین کمک کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در راستای فرزندآوری پیش‌بینی کرده تا تسهیلات قرض الحسنه ودیعه ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله به خانواده‌های دارای فرزند سوم پرداخت شود هر میزان رقم این تسهیلات بیشتر باشد بدون شک زودتر به هدف نزدیکتر می‌شویم اما باید در نظر بگیریم که بودجه سال ۱۴۰۰ را در سخت‌ترین شرایط در اوج تحریم‌ها می‌بندیم و فروش نفت هم بسیار ناچیز است.

 


خبرداغ : حذف سارا و نیکا از سریال پایتخت بخاطر دوستی با مهراد جم + فیلم جنجالی


 

وی ادامه داد: تعیین ۷۰ میلیون ودیعه خرید مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله برای به دنیا آمدن فرزند سوم در بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند گزینه مناسبی در راستای مشوق‌های جمعیتی باشد. اما تلاش نمایندگان بر این است که با رقم پیشنهادی با توجه به تورم هر ساله افزایش یابد. در کنار آن مواردی همچون بیمه، استخدام، پرداخت وام مسکن و...از جمله مشوق‌های دیگر بودند که برای حمایت از فرزندآوری به کار گرفته شد.

 

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تصمیمات متعددی در جلسات طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای فرزندآوری گرفته شد، تلاش می‌کنیم این طرح قبل از بودجه ۱۴۰۰ به مرحله تصویب برسد تا در بودجه سال جدید برخی مشوق‌ها وارد شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اوضاع اقتصادی کشور شرایط ویژه‌ای است و پرداخت ۷۰ میلیون ودیعه خرید مسکن به تولد فرزند سوم رقم بزرگی نیست، تنها مشوقی برای فرزند آوری است.

 

محمدبیگی بهبود شرایط اقتصادی را ارجح به أکثریت طرح‌ها دانست و گفت: مسئولان باید قبل از هر راهکاری برای افزایش ازدواج و رشد فرزندآوری شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشند تا جوانان بدون دغدغه مالی ازدواج کرده و خانواده‌ها بدون مشکل معیشتی اقدام به فرزندآوری کنند، شرایط اقتصادی کشوری بهبود پیدا نمی‌کند مگر اینکه چشم‌انداز بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در آن جامعه شکل بگیرد. فراموش نکنیم اقتصاد کشور ما اقتصادی نفتی بوده و طی سالیان دراز وابستگی به نفت کشور را از تولید و خودکفایی باز نگهداشته است.

 

باید از نفت جدا شویم

وی ادامه داد: برای جدایی از اقتصاد نفتی باید چرخه تولیدات داخلی را با توان بیشتری حرکت دهیم و جوانان بیکار را درگیر تولیدات داخلی با کیفیت کرده با کشورهای همسایه از ترکیه و سوریه گرفته تا عراق در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم باشیم. کشور ما با سرمایه اجتماعی جوان و منابع طبیعی می‌تواند در خاورمیانه و حتی در سطح بین‌المللی قدرت برتر اقتصادی باشد، متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی مسئولان به فرصت‌های طلایی کشور شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم، عدم استفاده درست از منابع انسانی تا منابع طبیعی وابستگی به نفت را بیشتر کرد و امروزه شاهد شرایط نابسامان اقتصادی هستیم که زندگی تک تک ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است. در کنار موارد عنوان شده بی‌توجهی به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عدم مبارزه با رانت منجر به رشد فساد و تبعیض در داخل کشور شده است.

 

نماینده قزوین یادآور شد: اگر مسئولان بخواهند می‌توانند شرایط اقتصادی را بهبود بخشیده، در کنار بهبود شرایط نیازمند مُسکن‌هایی از قبیل وام ازدواج، وام فرزندآوری، تسهیلات مسکن و... هستیم اگر مشکلات ریشه‌ای حل نشود مُسکن‌های اینچنینی دردی را دوا نمی‌کند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: فرزندآوری در تمام جوامع بحث نگرشی است حتی افزایش تسهیلات مالی برای خانواده‌ای که تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند، پاسخگو نخواهد بود. ظرفیت ابتدایی و ریشه‌ای فرزندآوری به نگرش خانواده‌ها باز می‌گردد.

 

محمدبیگی ادامه داد: اگر نگاه سرمایه‌ای، فرهنگی و ارزشی به فرزندان داشته باشیم بدون شک فرزندآوری برایمان اولویت خواهد داشت؛ با تمام این تفاسیر در شرایط کنونی که کشور با مشکلاتی نظیر بیکاری، تورم، تحریم‌ها مواجه است نمی‌توانیم نقش اقتصاد را در فرزندآوری کتمان کنیم، فرهنگی که فرزند را هزینه بداند و بُعد سرمایه‌ای و ارزشی آن را فراموش کند و برچسب نانخور بودن را به فرزند بزند این فرهنگ نمی‌تواند ریشه مناسبی برای درخت فرزندآوری باشد. فرهنگ اومانیستی و لذت طلبی در کنار زندگی اشرافی فرزند را درد سر میداند. باید فرهنگ فرزند دار شدن را در جامعه تقویت کنیم. تک فرزندی و یا بی‌فرزندی بدون شک مشکلاتی از قبیل پدیده سالمندی و رشد بیماری‌های جسمی و روحی و روانی را در پی خواهد داشت.

 

فرزندآوری دلیلی بر بهبودشرایط اقتصادی است

عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: فرزندآوری خود متضمن رشد اقتصادی و پرورش نیروی کار جوان و خلاق در کشور خواهد بود و در پی آن رشد اقتصادی دیده می‌شود. اگر امروز اقتصاد ضعیفی داریم بدون شک یک پایه آن به کاهش جمعیت و کاهش تقاضای ناشی از آن باز می‌گردد. حال که شاهد ضعف فرهنگ کار و تلاش و مخلصانه در کشور هستیم، باید نیروی انسانی فعال داشته باشیم که اقتصاد بر پایه آن حرکت کند.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: طرح جوانی جمعیت که بیشتر روی ازدواج جوانان و فرزندآوری برای ۵ سال پی در پی برنامه‌ریزی شده است طرح نسبتا جامعی است که اگر به مرحله اجرایی شدن برسد بعد از زمان مشخص شده نتایج مثبت این طرح را شاهد خواهیم بود. فرزندآوری بحث فرهنگی است که اقتصاد پشتوانه آن است.

 

پرداخت ۷۰ میلیون ابتدا برای فرزند اول مطرح شد

نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: پرداخت ۷۰ میلیون ودیعه مسکن برای فرزند سوم در نظر گرفته شده است که در طرح اولیه این مشوق برای فرزند اول و دوم هم در نظر گرفته شده بود. اما متاسفانه با شرایط اقتصادی فعلی دولت مناسب نیست و این هزینه با اصل ۷۵ شورای نگهبان مغایرت دارد، بدون شک همه نمایندگان انتظار دارند نگرش دولت به موضوع فرزندآوری تغییر کند و بحث فرزند آوری را زیر بنایی حساب کند. هر گونه سرمایه‌گذاری در نرخ رشد باروری و فرزندآوری مراحل سرمایه‌گذاری بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دارد. دولتی که سرمایه‌گذاری در فرزندآوری را هزینه کرد زیادی بداند، آینده کشورش در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی را در معرض تهدید قرار می‌دهد

 

 

منبع : رکنا 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: