خبر مهم در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان / مبلغ جدید حقوق بازنشستگان

خبر مهم در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان / مبلغ جدید حقوق بازنشستگان
کدخبر : 536826

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نتوانسته از تنگناهای معیشتی آن‌ها بکاهد. جمعی از بازنشستگان در نامه‌ای به مجلس از ۱۰ مطالبه خود گفته‌اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . همسان سازی حقوق بازنشستگان کمک زیادی به این قشر می کند . همسان سازی حقوق بازنشستگان از دغدغه های این قشر محسوب می شود . در ادامه به بررسی اخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان می پردازیم . 

 

بیشتر بخوانید : فوری / زمان واریز یارانه جدید / یارانه 100 هزار تومانی کی واریز می شود ؟

 

 

ناامید از همه‌جا، به مقابل ساختمان مجلس در بهارستان پناه بردند تا شاید نمایندگان آن‌ها در خانه ملت، درددل‌هایشان را بشنوند و باری از روی دوش‌شان بردارند. بازنشستگان تامین اجتماعی سال‌هاست که با مصائب ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند اما در چند سال گذشته زیرفشار مشکلات اقتصادی قد خم کرده‌اند. اگرچه با تلاش دولت و سازمان تامین اجتماعی، از مردادماه امسال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد و به گفته «نوبخت»، همسان‌سازی همچنان ادامه خواهد داشت، اما اجرای این قانون فقط یکی از مطالبات به‌حق آن‌ها بود، ضمن آن‌که نتوانست رضایت همه بازنشستگان را جلب کند و سفره آن‌ها همچنان کوچک ماند.

 

خبرداغ : یارانه سه برابر می شود + مبلغ جدید یارانه

 

حقوق‌های زیر ۳ میلیون تومان!

نکته مهم دیگری که ببازنشستگان به آن اشاره می‌کنند، پایه حقوقی 2 میلیون و 800 هزار تومانی آن‌هاست که مطمئنا با شرایط فعلی اقتصادی کشور، امکان اداره یک زندگی با این حقوق وجود ندارد. بماند که برخی بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل از کار افتادگی، با سابقه کمتر از 30 سال بازنشسته شده‌اند و حقوق دریافتی‌شان بین 1.5 تا 2 میلیون تومان است؛ حقوقی که این روزها کفاف اجاره یک خانه نقلی را هم نمی‌دهد، چه برسد به تامین مخارج یک خانواده 3 یا 4 نفره.

 

۱۰مطالبه از بهارستان

نارضایتی‌های بازنشستگان، روز گذشته باردیگر به تجمع جمعی از آن‌ها مقابل ادارات تامین اجتماعی برخی شهرها منجر شد و عده‌ای نیز مقابل ساختمان مجلس گردهم آمدند. همزمان با این تجمع، خبرگزاری ایلنا، متن نامه بازنشستگان تامین اجتماعی، خطاب به رئیس‌مجلس را منتشر کرد که در آن به 10 مطالبه و درخواست آن‌ها اشاره شده است:

 

1. افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان، متناسب با نرخ تورم سالانه

2.  الزام دولت برای پرداخت‌بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق‌ها (از 30 هزار میلیارد تومان بدهی، فقط 17 هزار میلیارد پرداخت شده است.)

3. رسیدگی به تخطی تامین اجتماعی در اجرای دقیق متناسب‌سازی (از جمله رعایت‌نشدن عدالت اجتماعی در مقایسه حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری)

4. اصلاح ارکان سازمان تامین اجتماعی بر اساس حق تصمیم‌گیری «کارگران شاغل و بازنشسته، کارفرمایان و دولت» (هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی هیئت امنایی اداره می‌شود و خروجی آن تصمیم‌گیری‌ها، همان نظر دولت است.)

5.  رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار

6. اجرای کامل و صحیح خدمات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی (این سازمان به مرور زمان خدمات درمانی خود را کاهش داده تا این‌که به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.)

7. دریافت مزایای شغلی متناسب با شاغلان همچون عیدی سالانه، حق مسکن، حق عائله‌مندی

8. واگذاری سهام ترجیحی شستا به بازنشستگان

9.  پرداخت مزایای کارکنان شاغل مناطق عملیاتی دفاع مقدس

10. رفع تبعیض بین حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (از جمله مصداق‌ها: در متناسب‌سازی اخیر حقوق برخی از سطوح این بازنشستگان حتی کمتر از 10درصد افزایش یافته در حالی که حقوق بازنشستگان صندوق کشوری تا بیش از 90درصد نیز افزایش داشته است.)

 

مطالبه بازنشستگان سال ۹۹

نامه دیگری که متن آن رسانه‌ای شد، مکاتبه نمایندگان بازنشستگان سال 99 تامین اجتماعی است که خطاب به «سالاری» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشته شده است، با این مضمون: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مرداد99 اجرایی شده اما در آن، جایگاهی برای افرادی که از اول فروردین ۹۹ بازنشسته شده‌اند، در نظر گرفته نشده، در حالی که همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری که مهرماه امسال اجرایی شد، برای بازنشستگان سال ۹۹ آن‌ها نیز محقق شده است.

 

شوکت: گلایه‌ها به‌حق و قانونی است

با «اکبر شوکت» عضو کارگری هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی گفت‌وگو می‌کنم تا به نمایندگی از بازنشستگان تامین اجتماعی، شنونده صحبت‌هایش باشم. شوکت می‌گوید: «گلایه‌ها و اعتراضات بازنشستگان ما به‌حق و قانونی است و مسئولان باید به آن رسیدگی کنند».

 

شورای عالی کار عبرت بگیرد

شوکت ادامه می‌دهد: «اگر طی سال‌های گذشته حقوق سالانه کارگران و بازنشستگان متناسب با تورم واقعی کشور افزایش یافته بود، حتی نیاز به همسان‌سازی حقوق هم نبود و معیشت کارگران ما به خطر نمی‌افتاد. علاوه بر آن، هیچ‌وقت هم کار به این‌جا نمی‌رسید که بازنشستگان مجبور باشند با وجود خطر شیوع کرونا، تجمع کنند و خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان شوند. شورای عالی کار باید از این اتفاقات عبرت بگیرد و در تعیین دستمزد سالانه، به جای جانبداری از کارفرما، به فکر کارگران باشد تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید».

 

ما مجلسی‌‌ها

«اردشیر مطهری» دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: «نگاه من و همکاران در مجلس این است که هر آن‌چه حق و حقوق بازنشستگان است، باید به آن‌ها تعلق بگیرد و اجازه تضییع حقوق آن‌ها را نمی‌دهیم. معتقدیم این عزیزان به دلیل شرایط اقتصادی فعلی کشور در فشار هستند و شرایط سختی را می‌گذرانند، به همین دلیل باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد و اگر در مجلس دقت و تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم، می‌توانیم برای حل مشکلات آن‌ها چاره‌ای بیندیشیم».

 

مطهری با تاکید بر این که دولت، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید توجه بیشتری به بازنشستگان داشته باشند، می‌گوید: «گرانی‌ها کمر مردم را شکسته است، نهادهای رسمی هم خط‌فقر را 10 میلیون تومان اعلام کرده‌اند، با این شرایط باید به این فکر کنیم که یک بازنشسته چه می‌کشد و چه شرایط دشواری دارد».

 

بازی تامین اجتماعی با مشاغل سخت

دیگر اتفاق ناخوشایند روزهای اخیر، انتشار فیش‌های حقوقی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور، پس از رسیدگی به اعتراضات و اصلاح همسان‌سازی اولیه بود. بازنشستگان این مشاغل که در مرحله اول همسان‌سازی از دریافت مزایای قانونی 30 سال سنوات کاری خود بی‌بهره مانده بودند، با اصلاح فرمول‌های تامین اجتماعی هم به حق خود نرسیدند. پیگیری ما از برخی بازنشستگان این مشاغل نشان می‌دهد که میزان افزایش حقوق آن‌ها پس از اصلاح فرمول اولیه، کمتر از 50 هزار تومان بوده و سنوات محاسبه‌شده آن هم به جای 30 سال، حدود 23 یا 24 سال!

 

اردشیر مطهری در این باره می‌گوید: «مشاغلی مانند کارکردن در معدن و تونل، کارهای سخت و زیان‌آوری است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن بگذریم و باید حقوق قانونی آن‌ها در طرح همسان‌سازی پرداخت شود».

 

وی ادامه می‌دهد: «مسئولانی که مخالف محاسبه 30 سال خدمت این بازنشستگان هستند، باید خودشان یا پدرشان در جایی مثل معدن کار می‌کردند تا سختی آن را درک کنند و چنین تصمیماتی نگیرند». مطهری این وعده را هم می‌دهد که پیگیر مطالبه این بازنشستگان در خانه ملت باشد.

 

منبع: خراسان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴۵ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: