یارانه نقدی ۹۰ هزار تومان شد + جزئیات

یارانه نقدی 90 هزار تومان شد + جزئیات
کدخبر : 536911

یارانه‌ نقدی در طول ۹ سال گذشته به همان ۴۵ هزار تومان وفادار مانده و در سال‌های متمادی که تورم و گرانی بیشتر شده، ریالی تغییر نکرده است.

حدود ۹ سال از پرداخت یارانه‌های نقدی که پرداخت آن در دولت احمدی نژاد رئیس جمهور وقت کلید خورد می‌گذرد، اما همچنان مبلغ این کمک نقدی دولت به مردم به همان میزان چهل و پنج هزار تومان باقی مانده است و طی سال‌های متمادی که دلار گران و گرانتر و تورم بیشتر و بیشتر شد، ریالی به میزان پرداختی این یارانه‌ها اضافه نشد.

 

 

امسال باز هم در جریان تقدیم لایحه بوده سال آینده کل کشور، گمانه زنی هایی درباره افزایش یا ادغام یارانه نقدی با یارانه معیشتی به میان آمده است، در حالی که طبق بودجه ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده میزان یارانه نقدی برای سال ۱۴۰۰ کوچکترین تغییری نکرده است، اقدامی تامل برانگیز که ما برای پیگیری آن به سراغ چندی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آن‌ها درباره این مسئله جویا شویم.

یارانه بگیران کمتر شوند تا نیازمندان مبلغ بیشتری دریافت کنند/ عدم یکپارچگی پرداخت یارانه ها منابع را هدر می‌دهد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که خود نسبت به عدم افزایش یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گلایه مند است گفت: اکنون مبالغ مختلفی در قالب یارانه به مردم اختصاص داده می‌شود اما عدم یکپارچگی و پرداخت نشدن این مبالغ به نیازمندان واقعی جامعه، منابع ما را هدر می‌دهد بنابراین باید سازگار و تدبیری انجام شود تا یارانه ها به صورت تجمیع شده و نظام مند به مردم پرداخت شود.

 

وی افزود: اشخاص زیادی هستند که عملا هیچ نیازی به یارانه نقدی و معیشتی ندارند اما آن را دریافت می‌کنند، بنابراین ما باید بازنگری به عمل آوریم تا با شناخت نیازمندان واقعی بتوانیم یارانه بگیران را کمتر و مبالغ پرداختی به افراد واجد شرایط را بیشتر کنیم.

 
 
 

طغیانی تصریح کرد: اکنون پرداخت ۴۵ هزار و پانصد تومان هیچ کمکی به مردم نخواهد کرد و معتقدم اگر مدیریت انجام دهیم به راحتی می‌توان مبلغ پرداختی یارانه ها را افزایش دهیم.

 

یارانه

 

 

یارانه معیشتی و تامین کالاهای اساسی پرداخت می‌شود پس لزومی به افزایش مبلغ یارانه نقدی نیست!

البته برخی نمایندگان دیگر معتقدند که اکنون دولت چندین نوع یارانه در بازه های زمانی مختلف به مردم پرداخت می‌کند و الزاما نباید مبلغ یارانه نقدی در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند.

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: یارانه های معیشتی و تامین کالاهای اساسی به منظور افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شده است، با توجه به اینکه شصت میلیون نفر مشمول دریافت این یارانه هستند لزومی بر افزایش نرخ یارانه نقدی نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیگر مخالفان عدم افزایش نرخ یارانه نقدی است؛ وی تصریح کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید حداقل میزان ۵۰ درصد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم اختصاص داده شود، دولت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی در دست قرار دارد، بنابراین باید حداقل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه به مردم پرداخت شود.

 

پیشنهاد یک نماینده برای دو برابر شدن مبلغ یارانه نقدی/ آیا یارانه ۹۰ هزار تومان خواهد شد؟

حاجی دلیگانی افزود: بر اساس پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تنها قرار است که حدود ۷۰ هزار میلیارد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم اختصاص داده شود که البته ما در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی با این مسئله مخالفت خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: زمانی که سال‌ها پیش ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه برای کمک به اقشاری از جامعه در نظر گرفته شد، این مبلغ حدود ۱۰ دلار ارزش داشت، اما اکنون ارزش این مبلغ به یک و نیم الی دو دلار تنزل یافته است، بنابراین یک فاصله هشت برابری در این سال‌ها ایجاد شده است و پرداخت این میزان یارانه به مردم محلی از ترسی ندارد.

 

وی تاکید کرد: ما سعی خواهیم کرد که در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی این رقم را به میزان دو برابر و ۹۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش دهیم.

 


بیشتر بخوانید : واریز ۵۰ میلیون تومان به حساب مردم + خبر خوش


 

چندین سال است که بحث افزایش یارانه نقدی در فواصل بودجه در مجلس مطرح می‌شود، اما کماکان این مبلغ به ۴۵هزار و پانصد تومان محدود مانده است، گرچه در یک سال گذشته دولت مبالغ دیگری تحت عنوان کمک معیشتی و تامین کالا‌های اساسی برای کمک به اقشاری ضعیف‌تر جامعه در نظر گرفته است، اما انتظار می‌رود که با تجمیع یارانه‌ها و هدفمندی بیشتر آن مبالغ بیشتری به دست افراد نیازمند جامعه برسد، حال سوال اساسی این است آیا یارانه نقدی به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان وفادار خواهد ماند و یا نرخ آن دو برابر خواهد شد این سوالی است که در فصل بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد.

 

 

 

 

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۰۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: