معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در نشست خبری اعلام کرد:

استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در توسعه فناوری های مالیاتی

استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در توسعه فناوری های مالیاتی
کدخبر : 540455

​معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با عنوان ارایه عملکرد، برنامه ها و پروژه های وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه های تابعه در حوزه فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در برنامه توسعه فناوری های مالیاتی، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تجمیع و پالایش اطلاعات و تحقق مالیات هوشمند استفاده حداکثری را خواهیم برد.

به گزارش شما واقتصاد به نقل از رسانه مالیاتی ایران، در این نشست خبری که روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه، با حضور رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی و فنی و معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، روسای مراکز فناوری اطلاعات دستگاه های تابعه این وزارتخانه و همچنین جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی برپا شد، برنامه ها و دستاوردهای سازمان های امور مالیاتی، گمرک، بورس و بیمه مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات ارایه گردید.

معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست، گزارشی از اجرای طرح جامع مالیاتی طی ۱۰ سال گذشته، ارایه و در ادامه، دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات را برای اصحاب رسانه تبیین و تشریح کرد.

هادی خانی، خاطرنشان کرد: طرح جامع مالیاتی از سال ۱۳۸۹ وارد فاز عملیاتی شد که براساس آن، بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی در دو فاز در دستور کار قرار گرفت. فاز اول الکترونیکی کردن خدمات و فرایندهای مالیاتی یا همان اجرای مالیات الکترونیک ( ETAX ) بود که برابر نیازمندی تعریف شد عملیاتی گردید و فاز دوم که همینک در دست اجراست، اجرای مالیات هوشمند ( ITAX ) است که مراد از آن، داده مبنا کردن کلیه فرایندهای مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا است.

وی اضافه کرد: با هوشمندسازی نظام مالیاتی که هم اکنون مهمترین برنامه این سازمان به شمار می رود، مالیات ستانی مبتنی بر داده های شفاف، دقیق و به روز خواهد بود و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه های ذیربط خواهد بود.

خانی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور، هوشمند سازی نظام مالیاتی را به عنوان ظرفیتی برای افزایش کارآیی سازمان، شفاف سازی اقتصاد کشور، اجرای عدالت مالیاتی و ایجاد فضای رقابتی در فضای کسب و کار می شناسد و البته راه بسیار طولانی در پیش است تا در حوزه مالیات الکترونیک ، کلیه خدمات مالیاتی را به طور مستمر، به روز رسانی نموده و بهبود ببخشیم.

وی، مهمترین چالش نظام مالیاتی در مسیر هوشمندسازی را تامین داده ها و اطلاعات مورد نیاز از دستگاه های ذیربط عنوان کرد و گفت: نظام مالیاتی برای اینکه بتواند حکمرانی اطلاعات که یک بحث ملی و حاکمیتی است را به معنای واقعی محقق کند، نیازمند همکاری همه ارکان نظام و به ویژه دستگاه های اجرایی تولید کننده اطلاعات است.

خانی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور بهره بردار اطلاعاتی است که بسیاری از این اطلاعات، در دستگاه های اجرایی دیگر تولید می شود که این اطلاعات می باید در امر تحقق حکمرانی اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه دستگاه های ذیربط مطابق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مکلف هستند اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند که این امر، به شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه مالیاتی کمک شایان توجهی می نماید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، همکاری دستگاه های اجرایی با سازمان امور مالیاتی کشور به شکل مطلوبی است و چالش اساسی ما دیگر دریافت اطلاعات از این دستگاه ها نیست; بلکه چالش اصلی، کیفیت اطلاعات ارایه شده می باشد.

معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از حضور موثر شرکت های دانش بنیان در امر پیشبرد برنامه حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ظرفیت های مهم ایجاد شده یاد کرد و گفت: امروز شرکت های دانش بنیان در امر توسعه مالیات هوشمند فعال شده اند و سرمایه گذاری های خوبی در این حوزه انجام گرفته و در چند فاز مختلف از جمله تجمیع و پالایش داده ها و سامانه هوشمند تحلیل داده و نهایتا اجرای مالیات هوشمند از این ظرفیت حیاتی و سرمایه های فکری در امر حکمرانی اطلاعات استفاده می کنیم.

خانی در بخشی از سخنان خود به معرفی پروژه های مهم مرتبط با فناوری اطلاعات نظام مالیاتی پرداخت و گفت: از جمله این پروژه ها می توان به پروژه پنجره واحد خدمات مالیاتی، پروژه پایگاه اطلاعات داده استاندارد و پروژه بازنگری در سامانه های نرم افزاری برون سازمانی اشاره کرد.

خانی در خاتمه تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مدرن مالیاتی است و دستاوردهای مهمی در این مسیر به دست آمده که آخرین آن، کسب جایزه و عنوان رتبه برتر در حوزه دولت الکترونیک در دو سال پیاپی بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: