کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل اعلام کرد:

اعتمادسازی حاکمیت چین با فقرزدایی/ افزایش رفاه عمومی در کارنامه حزب حاکم چین

 اعتمادسازی حاکمیت چین با فقرزدایی/ افزایش رفاه عمومی در کارنامه حزب حاکم چین
کدخبر : 544421

کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل با بیان اینکه حاکمیت چین توانسته رفاه مردم را تامین کند، اعلام کرد: چین با بیرون کشیدن ۸۵۰ میلیون نفر از زیر خط فقر، باعث اعتماد سازی میان مردمش شده است.

 

 

به گزارش شما و اقتصاد ، رضا عزیزی با اشاره به اینکه سال ۱۹۴۹ در چین انقلاب کمونیستی روی داد، اظهار کرد: در ۳۰ سال نخست، حکومت چین با نگاه ایدئولوژیک به جهان، دنبال صدور سوسیالیسم چینی به دنیا بود و همه طرح های داخلی رییس جمهورشان مائو از جمله طرح انقلاب فرهنگی و جهش به پیش در این زمینه بود.

وی ادامه داد: سیاست های کشاورزی و صنعتی مائو قابلیت اجرایی کمی داشت اما در سال ۱۹۷۹ فردی از درون حزب کمونیست چین به اسم دنگ شیائو پینگ که از رهبران نسل پنجم بود با اعتقاد به الگوهای توسعه و رشد اقتصادی بر سر کار امد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل الگوهای دنگ شیائو پینگ را ۵۰ سال صلح با جهان و شعار «تواناییت را مخفی کن و منتظر زمان باش» یا «خاموش حرکت کن و منتظر زمان باش» عنوان کرد و افزود: او اصل نه به تهاجم و نه به مداخله را مبنای سیاست خارجی  قرار داد.

عزیزی با تاکید بر اینکه در ۴۰ سال اخیر هیچ موردی پیدا نمی کنید که نشان دهد چین در کشوری مداخله یا تهاجم  کرده باشد، خاطرنشان کرد: چینی ها اصل رشد اقتصادی را ۵۰ سال صلح با جهان می دانستند و با همین راهکار، برای توسعه داخلی، بستر سیاست های خارجی را فراهم کردند.

او با اشاره به اینکه حاکمیت چین یک حاکمیت حزبی منضبط است، اضافه کرد: آنها با الگوی دموکراسی اولیگارشیک از سیستم رای گیری منضبط و سخت پیروی می کنند.

به گفته  این کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل،  ساختار عضوگیری حزب حاکم چین بدین صورت است که اگر در روستایی شخصی عضویت حزب را می خواهد، ابتدا لازم است با عضو شدن در یک گروه و پیشنهاد طرح های عملیاتی باعث پیشرفت روستا شود. اگر موفق شد ارتقا پیدا می کند. حزب این کشور، کارآمدی، تخصص و خروجی عملیاتی را مصداق پیشرفت می داند. آنها با برنامه ریزی کار می کنند و ساختار خود را در اقدامات اجرایی، عملیاتی، تخصص و در سیاست خارجی و راهبردی عملگرایی پیش می برند.

عزیزی با تاکید بر اینکه از ۸٠ تریلیون دلار  کیک اقتصادجهانی چین به تنهایی نزدیک به ۱۷ تریلیون دلار سالانه از این حجم را از آن خود کرده است، اظهار کرد: در سال ۲٠۲٠  کرونا باعث شد برخی کشورهای قدرتمند دنیا با رشد منفی اقتصادی مواجه شوند، چین تنها کشوری بود که نه تنها اقتصاد منفی نداشت بلکه رشد ۳.۵ درصدی مثبت داشت.

او با اشاره به تلاش چین برای تبدیل تهدیدهای کرونا به فرصت عنوان کرد:   شرکت های آمریکایی و اروپایی مجبور به ترک چین شدند و چین توانست مالکیت این شرکت ها را تا حدودی بر عهده بگیرد ضمن اینکه توانست در این دوره کرونا بسیاری از کالاها را تامین کند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل گفت: این کشور ۱۶۴ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته است و در سال ۲۰۲۰ رتبه یک جهان در جذب سرمایه شد. 

عزیزی با تاکید بر اینکه چین با سرعت بسیار به ابرقدرت اقتصادی تبدیل می شود، خاطرنشان کرد: این کشور با برنامه ریزی صحیح، تدبیر و حوصله کار می کند. با این روند می تواند در آینده ای نزدیک فضای اقتصادی و تکنولوژی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و اقتصاد و زنجیره ارزش جهانی را تا حدود زیادی از آن خود کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: