با تکیه بر دانش تخصصی و توانمندی‌های داخلی صورت گرفت؛

طراحی و تولید گرید HX۲۲۰YD مورد نیاز صنایع خودروسازی در فولاد مبارکه

طراحی و تولید گرید HX220YD مورد نیاز صنایع خودروسازی در فولاد مبارکه
کدخبر : 549048

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه، گفت: با تکیه بر دانش تخصصی و توانمندی‌های داخلی، گرید HX220YD موردنیاز صنایع خودروسازی کشور در شرکت فولاد مبارکه طراحی و تولید شد.

به گزارش شما و اقتصاد و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه: «علیرضا مولوی‌زاده» از طراحی و تولید گرید HX۲۲۰YD خبر داد و اظهار کرد: طراحی و تولید محصولات جدید از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه است.
وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف، ازجمله صنایع خودروسازی با تعامل گسترده با مشتریان و نواحی تولید و پشتیبانی، طراحی محصولات جدید محقق می‌شوند، افزود: گرید HX220YD از گریدهای شکل‌پذیر و مستحکم محسوب می‌شود که براساس استاندارد EN10346 و نیاز خودروسازان طراحی و تولید شده است.
مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه، گفت: با توجه به تولید موفقیت‌آمیز این محصول و دریافت ویژگی‌های مورد انتظار مشتریان امکان جذب سفارش‌های دیگر مشتریان با این گرید وجود دارد که لازم است از همکاری واحدهای متالورژی و روش‌های تولید، فولادسازی، نوردگرم، نورد سرد، شرکت ورق‌خودرو و همچنین واحدهای برنامه‌ریزی، فروش، کنترل کیفی، آزمایشگاه و سایر واحدهای پشتیبان و نیز حمایت‌های معاون بهره‌برداری قدردانی کنیم.

گرید مورد نیاز برای تولید مخزن سوخت خودرو مقاوم به خوردگی

علیرضا ناصری کارشناس طراح گرید HX220YD نیز در خصوص طراحی این گرید خاطرنشان کرد: شرکت ایران‌خودرو به دنبال طراحی و تولید خودروی جدید «تارا»، نیاز خود در مجموعه مخزن سوخت را براساس استاندارد و گرید فوق درخواست کرد.
وی ادامه داد: با بررسی استاندارد فوق و طراحی آنالیز مناسب، پارامترهای نورد گرم، اسیدشویی و درصد کاهش ضخامت مناسب در تاندم‌میل، محصول فول‌هارد گرید فوق با ابعاد ۰.۹*۹۰۰ میلی‌متر  طراحی و تولید شد و پس از آن، با ارائه طراحی پارامترهای مناسب در شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری ازجمله میزان پوشش و دمای آنیل مناسب، در این شرکت کلاف گالوانیزه HX۲۲۰YD با پوشش ۱۴۰ گرم بر مترمربع تولید گردید.
کارشناس متالورژی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: ازآنجاکه محصولات تولیدی با این گرید شکل‌پذیری بالایی دارند، باید کلاف تولیدی خواص مکانیکی مناسبی داشته باشد تا علاوه بر استحکام مناسب، در حین کشش نیز دچار پارگی نگردد؛ علاوه بر این، با توجه به نیاز به مقاومت خوردگی، نیاز است پوشش‌دهی گالوانیزه صورت گیرد تا مقاومت به خوردگی مخزن سوخت خودرو تأمین شود.
وی اذعان داشت: کلاف تولیدی از نظر آزمایش‌های خواص مکانیکی مورد بررسی و با استاندارد EN۱۰۳۴۶ مورد ارزیابی و تطابق قرار گرفت و استحکام تسلیم ۲۲۰-۲۸۰ مگاپاسکال، استحکام نهایی ۳۴۰-۴۲۰ مگاپاسکال و انعطاف‌پذیری حداقل ۳۲ درصد، مقدار R یا ضریب ناهمسان‌گردی حداقل ۱.۵ و مقدار ضریب کار سختی یا پارامتر n حداقل ۰.۱۷ است؛ علاوه بر این، محصول موردنظر  در برابر   ارتعاش و خوردگی نیز مقاوم است.

تأمین نیاز دو شرکت خودروسازی کشور

بابک شهریاری رئیس تروپروسس شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص تأکید کرد: این گرید High Strength –IF است و پس از انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی در فولاد مبارکه، در کارخانه مشتری نیز مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت و تأییدیه لازم را اخذ کرد.
وی افزود: در حال حاضر شرکت ایران‌خودرو تا پایان سال جاری، تولید ۲۰ هزار خودرو «تارا» را در برنامه تولید خود قرار داده که در مرحله نخست برای باک (مخزن سوخت خودرو) از این محصول استفاده خواهد کرد و در مرحله بعدی نیز با توجه به خواص مناسب گرید تولیدشده، بررسی امکان جایگزینی در برخی قطعات دیگر خودرو با این گرید در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ این گرید علاوه بر کاربرد برای شرکت ایران‌خودرو مورد تقاضای شرکت سایپا نیز هست.

تولید محصول باکیفیت رسالت مدیران فولادی

غلامرضا سلیمی مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به تشریح ابعاد مختلف تولید گرید فولادی جدید در این شرکت پرداخت و اظهار کرد: گرید HX220YD یکی از گریدهای جدید بوده که در شرکت فولاد مبارکه با همکاری واحدهای مختلف به تولید رسیده است؛ این گرید بیشتر در تولید برخی از قطعات نظیر باک خودروهای سواری در شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز استفاده می‌شود.
وی افزود: در تولید گریدهای خاص، فرایند تولید ورق‌ها دستخوش تغییراتی می‌شوند؛مثلا در ابتدا حتما باید اضافه کردن برخی از مواد افزودنی یا قراضه در نظر گرفته شود. همچنین کنترل میزان کک، گوگرد و فسفر نیز بسیار در تولید این محصول مهم است. در فرایند متالورژی ثانویه نیز برخی از پارامترها مانند تمیزتر بودن پاتیل باید در نظر گرفته شود. فعال بودن سیستم دمش نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم در این زمینه است. از طرف دیگر در تولید چنین گریدهایی سرعت ریخته‌گری، نازل‌های ریخته‌گری و انتخاب ماشین ریخته‌گری نیز بسیار مهم است، چراکه قابلیت‌های ماشین‌های ریخته‌گری نیز متفاوت است.
سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: محاسبات فروآلیاژها نیز  اهمیت زیادی دارد. این محاسبات توسط کارشناسان ما انجام می‌شود و در نهایت نقش تعیین‌کننده‌ای در رسیدن ما به محصول دارد. با رعایت دقیق همه این موارد می‌توانیم یک محصول با کیفیت تولید کنیم.

شکل‌پذیری بالا و مقاومت خوردگی

علی حاجیان‌نژاد مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه نیز، اظهار کرد: در راستای تأمین ورق موردنیاز برای باک بنزین خودرو (خودروی تارا) با توجه به نیاز این قطعه به ورق فولادی با خاصیت شکل‌پذیری بالا و مقاومت بالا  در برابر خوردگی، نوعی از ورق فولادی با گرید تجاری HX220YD در دستور کار تولید شرکت فولاد مبارکه قرار گرفت.
وی افزود: در واحد نورد گرم، به‌منظور ایجاد امکان تولید این نوع ورق به‌صورت پایدار (بدون ریسک توقف) و با کیفیت مطلوب مورد انتظار مشتری، بررسی‌های لازم برای تولید این گرید صورت گرفت و با اعمال تنظیمات فنی لازم در قسمت‌های مختلف خط نورد گرم، کلاف با ابعاد۹۲۵ ۴X تولید گردید.
مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به تولید موفق این محصول جدید با کیفیت مطلوب و دست‌یابی به خواص موردنظر مشتری، این گرید در زمره تولیدات فولاد مبارکه قرار گرفت و امکان اخذ سفارش‌های آتی و تأمین نیاز مشتریان مربوطه ایجاد گردید.

تولید مخزن باک بنزین خودرو با استفاده از گرید جدید

بهزاد بهادرانی مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز به بیان برخی از ویژگی‌های این محصول جدید و پرکاربرد پرداخت و گفت: یکی از استراتژی‌های مهم شرکت فولاد مبارکه تولید گریدهای جدید موردنیاز تولیدکنندگان داخلی است که در راستای تحقق این هدف استراتژیک، گرید HX220YD در ناحیه نورد سرد به‌صورت کلاف خام تولید گردید.
مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه افزود: این گرید عمدتا در صنایع خودروسازی استفاده‌شده که ادامه فرایند تولید آن نیز در شرکت ورق خودرو انجام می‌شود. خاصیت این گرید این است که ضمن داشتن شکل‌پذیری مناسب استحکام بالایی نیز دارد.
بهادرانی با بیان اینکه این ورق در ناحیه نورد سرد با ضخامت 0.9 و عرض 900 میلی‌متر تولید شده است، خاطرنشان کرد: بعد از نورد پنج‌قفسه‌ای نیز با توجه به اینکه این ورق برای تولید مخزن باک بنزین خودرو استفاده شده و باید پوشش‌دار شود، برای ادامه فرایند تولید و تکمیل سیکل تولید، به شرکت ورق‌خودرو ارسال خواهد شد.

کاربرد HX۲۲۰YD در قطعات با شکل‌پذیری بالا و استحکام مناسب

حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: شرکت ورق‌خودرو تولید این محصول را با طراحی پارامترهای کوره آنیلینگ و سایر تجهیزات اثرگذار بر خواص مکانیکی محصول انجام داده و کنترل کیفیت این محصول را نیز منطبق با استانداردهای IATF16949  و ISO9001 برای صنایع خودرو برنامه‌ریزی و محقق کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این ورق از خانواده فولادهای استحکام بالا با میزان کربن خیلی کم (IF) است که استحکام تسلیم آن در بازه MPa ۲۸۰-۲۲۰ و استحکام کششی آن در بازه MPa ۴۲۰-۳۴۰ قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: از فولادهای با استحکام بالا و با میزان کربن بسیار کم در تولید قطعاتی استفاده می‌شود که نیاز به کشش‌پذیری و استحکام مناسب دارند.
وی تصریح کرد: خواص مکانیکی محصول تولیدی مطابق با الزامات استاندارد EN۱۰۳۴۶ بوده و در حال حاضر این ورق در جرم پوشش‌های ۲۷۵-۱۰۰ گرم بر مترمربع و کیفیت‌های سطحی MA و MB قابل‌تولید و ارسال به مشتریان است.
شجاعی عنوان داشت: شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه ویژه صنعت خودروسازی کشور است که توانسته با الگوبرداری و رعایت جدیدترین الزامات در صنعت خودروسازی در سطح بین‌المللی به مجموعه‌ای پیشرو و سرآمد مبدل گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: