راهی تا دیجیتالی شدن بانک ایران زمین نیست

راهی تا دیجیتالی شدن بانک ایران زمین نیست
کدخبر : 549525

امروزه بانک‌های دیجیتال در زمانی کوتاه جای خودشان را میان بانک‌های سنتی و مشتریانی که به آن شیوه عادت کرده بودند، باز کرده‌اند.

به گزارش شما و اقتصاد و به نقل از کیوسک خبر: مشتریان بانک‌ها که تا همین یک دهه پیش به صف‌های طویل برای انجام کارهای بانکی‌شان عادت کرده بودند، امروز با سهولت، سریع‌ترین خدمات را می‌گیرند.
این موضوع شاید در نظر ساده باشد، اما متفاعد کردن یک مشتری سنتی به استفاده از خدمات بانکداری دیجیتال آن هم در مدت کوتاه اصلا کار راحتی نیست. اینجا است که تلاش بانک‌ها برای گذار از دوره سنتی به دیجیتال مشخص می‌شود.
تلاش بانک ها برای ارائه خدمات غیرحضوری بانکی در بستر اینترنت، تنها با عرضه خدمات بانکی با کیفیت بود که جای خود را میان مشتریان باز کرد. همین مساله نیز آنان را به سمت ارائه بانکداری دیجیتال سوق داد.
اما نکته این است که بانکداری دیجیتال را نباید با بانکداری آنلاین اشتباه گرفت. بانکداری آنلاین محدودتر از بانکداری دیجیتال است. بانکداری آنلاین عمدتاً بر روی سپرده‌های راه دور، انتقال پول، پرداخت قبض و مدیریت آنلاین حساب‌ها تمرکز می‌کند؛ اما بانکداری دیجیتال شامل دیجیتالی کردن تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و مشتریان آن‌ها می‌شود و معماری و فرآیند بانک کلاً تغییر می‌کند. در واقع بانکداری دیجیتالی به عنوان یک مدل کسب‌وکار بر روی استراتژی، ساختار سازمانی و فرهنگ‌سازمانی بانک تأثیرگذار است. این در حالی است که بانکداری آنلاین صرفاً بر روی دیجیتالی کردن جنبه‌های اصلی بانکداری تمرکز دارد.
مزیت بانکداری دیجیتال بر دو عامل است تجربه مشتری و تجربه اجرا، در مقوله مشتری محوری، شخصی سازی را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مزایای بانکداری دیجیتال معرفی کرد. در این بخش مشتری باید از بانک خود خدماتی دریافت کند که مستقیما با نیاز او تطابق دارد. برهمین اساس هم خدمات بانکداری دیجیتال باید دقیقا متناسب با نیاز مشتری ارائه شود. بطور مثال باید توجه داشته باشد که نیازهای بانکی یک تاجر با یک پزشک متفاوت است و باید خدمات متفاوتی را ارائه کند. بنابراین آگاهی از تجربه مشتریان برای یک بانک دیجیتال ضروری است. از طرفی در بانکداری مدرن مشتری محوری یک نیاز کلیدی کسب‌وکار است و بانک‌های دیجیتال به جای تمرکز بر مسائل درون سازمانی باید مشتری محوری را اساس کار خود قرار دهند.
نکته دوم تجربه اجرا است. یعنی مشتری بتواند خدمات مورد نیاز خود را در هر زمان، هرکجا، هر کانال دریافت کند. در این حالت، نه تنها مشتری دارای یک هویت واحد در تمام درگاه‌ها است، بلکه عملاً همه درگاه‌ها را به صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می‌بیند. همچنین در این شیوه، مشتری و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، محور نحوه ارائه سرویس‌هایی است که به وی ارائه می‌شود. بانکداری باز فرصت بزرگی برای بانک‌هاست و وسیله‌ای برای آن‌ها فراهم می‌کند تا دامنه وسیعی از محصولات و خدمات را چه از طریق خود و چه از طریق اشخاص ثالث به مشتری ارائه دهند به همین ترتیب، بانک‌ها در موقعیتی بهتر قرار خواهند گرفت تا به عنوان مشاوران مورد اعتماد عمل کنند و به مشتریان برای رسیدن به بهترین تصمیمات مالی و تجاری، از جمله انتخاب خدمات مناسب کمک کنند.
با توجه به مطالب ذکر شده و با رشد تکنولوژی و دسترسی همه مردم به این تکنولوژی، به خصوص در دهه قبل رسالت بزرگی به دوش بانکها برای ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، قرار گرفت.
مهم ترین هدف یک بانک دیجیتال این اســت که مشتری در تعامل با آن به تجربه‌ای شیرین، لذت بخش و ماندگار دست یابد و به مرور زمان با آن نهاد مالی ارتباط عاطفی معنادار برقرار کند. ازآنجاکه فلســفه وجودی بانک های دیجیتال برآمده از خلاقیت، دقت، انعطاف، قابلیت سریع تغییر و چابک سازی بخش های مختلف است، رصد دقیق نیازهای متنوع و رفتار مشتری در میان مدت و بلندمدت در بسترهای گوناگون می تواند تجربه مشــتری را به ارائه خدمات برتر تبدیل کند و تمایز موردنیاز را بین خود و ســایر رقبا به وجود آورد.
بانک ایران زمین در جایگاه بانکی مسئول در برابر مشتری، نمی تواند به این مرتبه بسنده کند که تنها پاســخ گوی نیازهای او یا برطرف کننده صرف مشــکلاتی باشد که حین استفاده از محصول بانک با آن مواجه شده است. این بانک علاوه بر واکنش گرا بودن، در پی آن اســت که کنش گرا نیز باشد و این وظیفه اصلی ســازمانی است که مبتنی بر سرویس ارائه دهنده خدمات ابری پایه ریزی شده است.
در همین رابطه اخیرا فرهاد اینالوئی معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین اعلام کرده بود که تمامی زیر ساخت های لازم جهت اجرای بانکداری دیجیتال فراهم شده و به زودی از بانک ایران زمین به عنوان اولین بانک دیجیتال به معنای واقعی رونمایی خواهد شد.
وی همچنین افزود: ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک ها و استارتاپ ها و … از مواردی است که امروز در بانک ایران زمین تحقق یافته است.
اینالوئی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تمامی این ویژگی‌ها را در صنعت خودمان ببینیم می‌توانیم بگوییم که بانکداری ما دیجیتال است. هرچند که این شرایط در حال حاضر در کشور مهیا نیست ولی به این سمت حرکت کرده‌ایم.
بانک ایران زمین همواره ارائه خدمات به مشتری و توسعه بانکداری دیجیتال و کسب رضایت مشتری را وظیفه خود می‌داند. بر همین اساس هم از حدود ۵ سال گذشته تاکنون همت و توجه اصلی خود را به سمت دیجیتالی کردن تمام خدمات خود قرار داده و اکنون شاهد به ثمر نشستن این تلاش در لایه های مختلف ارائه خدمات از سوی این بانک هستیم.
از این رو است که براساس اعلام مدیران ارشد بانک ایران زمین، سال ۱۴۰۰ سال تولدی دیگر برای بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال معرفی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: