مدیرعامل بیمه ایران:

به روش‌ سال‌های ۱۳۰۰ نمی‌شود بیمه ایران را در سال‌های ۱۴۰۰ اداره کرد

به روش‌ سال‌های 1300 نمی‌شود بیمه ایران را در سال‌های 1400 اداره کرد
کدخبر : 549749

مدیرعامل بیمه ایران، گفت: به روش‌ سال‌های 1300 نمی‌شود بیمه ایران را در سال‌های 1400 اداره کرد.

به گزارش شما و اقتصاد و به نقل از روابط عمومی بیمه ایران: سید مجید بختیاری، بیمه ایران را نماد سه ویژگی "اصالت"، "اعتبار" و "افتخار" در طول ۸۶ سال تأسیس آن خواند و گفت: جدای از این‌ها، چه در سال‌های جنگ و چه در سال‌های عمران و آبادانی کشور، بیمه ایران نقش بی‌بدیلی داشته و در مدیریت ریسک‌های کشور و همچنین در ارتقای دانش بیمه‌ای در کشور، بیمه ایران نقش خیلی جدی ایفا کرده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از شکل‌گیری‌ صنعت بیمه در بخش خصوصی، مدیون دانش فنی بیمه ایران و ظرفیت نهفته در آن است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های ذیل اصل 44 قانون اساسی، بیمه ایران به‌عنوان تنها شرکت بیمه دولتی باقی ماند، منتهی رویکرد این شرکت، این بود که همسو با سیاست‌های کلی کشور، (با اینکه خودش دولتی می‌ماند) به بخش خصوصی کمک بکند و تاکنون در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
سید مجید بختیاری، با اعلام اینکه بیمه ایران دارای ۲۲۰ شعبه و چیزی حدود ۱۴ هزار نمایندگی در سراسر کشور است، گفت: بیمه ایران نزدیک به ۳۲ درصد سهم بازار بیمه کشور را به خود اختصاص داده و در بحث خسارت‌ها و خصوصاً در رشته شخص ثالث، تقریباً بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را دارد؛ این یعنی، این بیمه، دارای بیشترین حجم عملیات یکی از بزرگ‌ترین رشته‌های بیمه‌ای کشور است.
مدیر عامل بیمه ایران با تأکید بر اینکه توجیه اقتصادی یک فعالیت، برای بیمه ایران به عنوان یک بنگاه اقتصادی خیلی مهم است، یادآور شد: در عین حال، ما به جهت دولتی بودن، ملاحظاتی غیر از ملاحظات اقتصادی را هم مد نظر قرار می دهیم و در جاهایی که مثلاً شرکت‌های دیگر بیمه‌ای نخواهند بیمه‌نامه شخص ثالث کسی را صادر کنند، از او استقبال کرده و خودمان را موظف می‌دانیم که این کار را انجام دهیم.
وی تعداد همکاران بیمه ایران در سراسر کشور را حدود ۴ هزار و  ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ما در دسترس ترین شرکت بیمه‌ای کشور هم به شمار می‌رویم، چرا که به عکس شرکت‌های بیمه‌ای دیگر، در اقصی نقاط کشور، چه به‌صورت شعبه و چه به‌صورت نمایندگی حضور داریم.
بختیاری در تشریح اقدامات بیمه ایران در 100 روز شروع به کار دولت سیزدهم، تدوین یک نقشه راه جدید و برنامه راهبردی برای اجرا در سطح شرکت، به نحوی که مورد تعهد همه بخش‌ها قرار بگیرد، را از اهم برنامه ها عنوان کرد و گفت: نگاه و چارچوب درونی این برنامه راهبردی، بیشتر در حالت پویا تدوین‌شده؛ یعنی متناسب با تغییرات محیطی و تغییرات داخلی شرکت، این برنامه قابل‌بازنگری و ارتقاء است.
وی اظهار داشت: نکته ای که در ارتباط با این برنامه راهبردی قابل ذکر است اینکه، این برنامه، کلی‌گویی صرف نیست و هشت مگا پروژه در آن دیده‌شده است؛ در این هشت مگا پروژه، «سامانه یکپارچه بیمه‌گری»، «سامانه هشدار»، «سامانه هوشمند کشف تقلب و تخلف»، «درگاه واحد خدمات الکترونیکی یا پنجره واحد بیمه ایران»، «مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد نظام جدید سرمایه‌گذاری در بیمه ایران»، «بازسازی سرمایه انسانی و تربیت ۱۰۰ مدیر بیمه‌ای برای آینده بیمه ایران»، «طراحی بسته بیمه‌های خرد به‌ویژه بیمه‌های زندگی» و درنهایت بحث «طرح بازنشستگی تکمیلی» وجود دارد که در برنامه راهبردی تدوین‌ و گنجانده‌شده است.
وی گفت: تصور می‌کنیم با پیاده‌سازی این برنامه‌ها، اقدامات عمل‌گرایانه خوبی در زمینه شفافیت عملیات شرکت، سالم‌سازی محیط عملیات مالی و جلوگیری از بروز هرگونه تخلف و تقلب صورت بگیرد.
بختیاری یادآور شد: البته، مصالح اقتصادی شرکت، با رعایت حقوق دولت به عنوان صاحب سهام نیز در تدوین این نقشه راه در نظر گرفته ‌شده است، به‌گونه‌ای که بیمه ایران با پشت سر گذاشتن زیان انباشته‌ خود، بتواند تقسیم سود خوبی را داشته باشد که سودش به دولت ارائه می‌شود.
مدیر عامل بیمه ایران افزود: در این چارچوب، بیمه ایران همچنین، به‌عنوان یک مؤدی مالیاتی، مالیات خوبی را هم پرداخت خواهد کرد و در عین‌حال رضایت‌مندی خوبی را نیز در سطح بیمه‌گذاران، زیان‌دیدگان و تمام ذی‌نفعان خود خواهد داشت.
بختیاری یکی دیگر از کارهای دیگر انجام شده در ۱۰۰ روز ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم در بیمه ایران را، بازسازی نظام مالی شرکت و روزآمد نمودن آن اعلام کرد و گفت: ما ۱۴ هزار نمایندگی در سراسر کشور داریم که تا پیش از این، کارمزد آنها به‌صورت پراکنده پرداخت می‌شد که این، علاوه بر بالا بردن قیمت تمام‌شده برای شرکت موجب میشد انصاف نیز رعایت نشود. در این چارچوب اما، با محاسبه و پرداخت متمرکز کارمزد در سراسر کشور، رضایتمندی خوبی از سمت نمایندگان ایجادشده و همچنین در این زمینه هم شفاف‌سازی صورت گرفته است.
مدیر عامل بیمه ایران، اقدام بعدی این شرکت را، توسعه بیمه‌های عمر و اتصال آن‌ها به بازار سرمایه از طریق پیاده‌سازی بیمه‌های یونیت لینک عنوان کرد که بر این مبنا، به‌جای آنکه، این شرکت، برای بیمه‌گذاران خود، تعهد بلندمدت مبتنی بر درصدی سود ثابت را در نظر بگیرد، اندوخته ریاضی آن‌ها را متناسب با یک سبد سهام در نظر می گیرد تا در اثر شرایط تورمی، ارزش پول آن‌ها حفظ و بازده خوبی هم داشته باشد.
وی گفت: در بحث شرکت‌های پیرامونی هم، به‌خصوص آنچه در زنجیره ارزش هست، سعی کرده ایم شرکت‌ها را بیشتر احیا کنیم تا بتوانند مأموریت‌های خود را به‌خوبی انجام دهند.
بختیاری بیان کرد: در بحث منابع انسانی و خصوصاً حوزه آموزش نیروی انسانی نیز، فعالیت‌هایی را شروع کرده ایم و امیدواریم نتایج خیلی خوبی را بگیریم.
وی گفت: در اقدامات مرتبط با مدیریت ریسک، در قالب آیین‌نامه حاکمیت شرکتی به مفهوم واقعی‌اش، کمیته مدیریت ریسک را راه‌اندازی کردیم که این کمیته، پروژه آموزش ۱۸۰ مدیر از مدیران شرکت را به‌عنوان مدیران ریسک در همه سطوح و لایحه‌های مدیریتی شروع کرده است.

مدیر عامل بیمه ایران همچنین از اجرای پروژه طراحی داشبورد مدیریت ریسک در این مدت خبر داد.
وی ادامه داد: در حوزه بیمه‌های اتکایی با توجه به شرایط کشور در زمینه تحریم؛ ما سعی کردیم، در خصوص پوشش‌های اتکایی، با شرکت‌های بیمه داخلی همکاری بهتری داشته و خوشبختانه قبول ریسک خیلی خوبی را از سمت آن‌ها داشتیم. درعین‌حال اگر اتفاقاتی هم در کشور در این مدت افتاد، مانند آتش‌سوزی که در پالایشگاه نفت تهران اتفاق رخ داد، با یک هیئت پیگیری خیلی جدی، سعی کردیم این کار را انجام دهیم و خسارت بیمه‌گذار به نحو مطلوب و با شرایط کاملاً حرفه‌ای ارزیابی شود.
بختیاری گفت: در بحث شبکه امور نمایندگان بیمه ایران، برای رعایت انصاف و شفافیت، سعی کردیم، کل فرآیند، از ابتدای کار تا گرفتن کد نمایندگی، به‌صورت مکانیزه صورت گیرد که ان شاء الله بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک تحول آغاز ‌می شود.
وی افزود: این، کار بزرگی است؛ یعنی اگر کسی می‌خواهد نمایندگی بیمه بگیرد، تنها کافی است ضابطه‌ها را رعایت کند؛ یعنی در سایت، ثبت‌نام کرده و تمام آن فرآیند را تا مرحله‌ دریافت کد را طی کند. فقط یک مرحله استعلام از حراست می‌ماند که آن‌هم در تلاش هستیم که مکانیزه‌اش کنیم.
بختیاری با بیان اینکه، پروژه بزرگی را در ارتباط با بحث‌های شفاف‌سازی و سالم‌سازی محیط اقتصادی، در دست اقدام داریم، به سرنجام رسیدن این پروژه را، موجب کاهش تمرکز عملیات مالی و حساب‌های بانکی عنوان کرد.
مدیر عامل بیمه ایران، اجرای بحث "دیتا ماینینگ" و "داشبوردهای مدیریتی" و نیز استقرار سامانه "کشف تقلب به‌صورت یکپارچه" را از دیگر موضوعات در دست اقدام این شرکت اعلام کرد که پیشرفت‌های خیلی خوبی نیز داشته اند.
بختیاری با اشاره به آماده سازی اسناد مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها و مفاهیم مرتبط با تحول دیجیتال اعلام کرد: پرداخت خسارت را نیز به‌صورت آنلاین در سراسر کشور را شروع کرده‌ایم و الآن چند استان کشور در این ارتباط مجهز شده‌اند و آرام‌آرام بقیه استان‌ها هم تجهیز خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص زیان انباشته‌ بیمه ایران، اظهار داشت: نقشه راه خوبی برای عبور از زیان انباشته وجود دارد که آن نقشه راه، به یک سلسله اصلاحات در اساسنامه شرکت برمی‌گردد؛ به این معنا که اگر با استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها، تفاوت ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها و قیمت تمام ‌شده آنها و مسائل مرتبط با حوزه‌های مالیاتی؛ یک سری تغییرات در اساسنامه ایجاد کنیم، بیمه ایران، هم از نظر صورت‌های مالی شفاف می‌شود و هم زیان انباشته‌اش برطرف می‌گردد.
بختیاری با یادآوری تعهد شرکت‌های بیمه نسبت به بیمه‌گذاران و بویژه اندوخته‌های بلندمدت و تعهدات بلندمدت آن‌ها اظهار داشت: اساسنامه بیمه ایران به‌این‌ترتیب است که درصد خیلی بالایی از هر سودی که شناسایی می‌شود، فارغ از زیان انباشته شرکت، باید به خزانه تحویل داده شود و این، مقداری با ماهیت فعالیت شرکت بیمه و درواقع رعایت حقوق بیمه‌گذاران و تعهداتی که در قالب آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی و بحث‌های مربوط به توانگری شرکت، تعارض دارد.
وی افزود: به همین خاطر در تلاش هستیم، ابتدا زیان انباشته شرکت را از طریق همین سودها، مستهلک کنیم و در ادامه، مازاد سود را در قالب سود سهام و همین‌طور مالیات پرداخت کنیم.
مدیرعامل بیمه ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم این اصلاح را که مستلزم، اصلاح اساسنامه است، انجام دهیم، حتماً شرکتی خواهیم شد که هم مؤدی مالیاتی خیلی خوبی برای کشور خواهد بود و هم به‌عنوان یک بنگاه سود ده، می‌تواند سود خیلی خوبی را بدهد.
وی گفت: در این زمینه، روی بالا بردن بهره‌وری در شرکت هم کار کرده‌ایم و بااینکه یک شرکت دولتی هستیم، با تمرکز روی موضوع پرداخت‌های پرسنلی مبتنی بر نتیجه عملکرد واحدها و بالا بردن بهره‌وری، سعی می‌کنیم بازده و نتیجه کارکرد شرکت را اقتصادی کنیم.
بختیاری انجام این اقدامات را دارای سه حسن "رضایتمندی بیمه‌گذاران و زیان دیدگان"، "سودآوری برای دولت به عنوان سهام دار" و "تبدیل شدن به یک مؤدی خوب مالیاتی" عنوان کرد.
مدیر عامل بیمه ایران با اشاره به اظهارات چندی پیش وزیر اقتصاد در جمع مدیران صنعت بیمه کشور گفت: ما نکاتی را که دکتر خاندوزی مطرح کردند، مبنی و محور فعالیت‌های شرکت قرار دادیم، از جمله توسعه بیمه‌های زندگی را در دستور کار قرار داریم، در این زمینه با تشکیل یک سبد PRX و تخصیص 7 هزار میلیارد تومان به آن درصدد این هستیم که خرید بیمه‌های عمر را برای مردم جذاب کنیم و این‌گونه خواسته وزیر اقتصاد مبنی بر توسعه بیمه‌های زندگی هم به طرز معناداری اتفاق خواهد افتاد، به این دلیل که مردم می‌توانند در بلندمدت ارزش سرمایه خود را تا حدود خیلی زیادی حفظ کنند، سود دوره‌ای خوبی هم داشته باشند و در عین‌حال از پوشش‌های بیمه‌ای هم برخوردار خواهند بود که دقیقاً این همان چیزی است که فلسفه وجودی بیمه هست.
وی با اشاره به بخشی از سخنان وزیر اقتصاد در خصوص استفاده از ابزار های شریعت، به ویژه بحث تکافل، در بیمه، گفت: در بحث ابزارهای شریعت و به‌صورت مشخص تکافل، بررسی‌هایی را انجام داده‌ایم، جلساتی را در هیئت‌مدیره تشکیل داده و در حال بررسی هستیم و در آینده، نتیجه بررسی‌هایمان را حتماً اعلام خواهیم کرد.
بختیاری افزود: بیمه ایران خیلی مشتاق است که برای همه شهروندان راه‌حلی را پیاده‌سازی کند، به همین خاطر بحث تکافل که ویژه شهروندان اهل تسنن است هم در آینده به نتایج خوبی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در بحث ظرفیت‌سازی برای بیمه اتکایی نیز اقدامات خیلی خوبی انجام‌شده است، و شرایط تحریمی که امکان انتقال ریسک به بیرون از کشور را خیلی دشوار می کند، گفت: در این خصوص در صدد هستیم، با ظرفیت‌سازی در حوزه بیمه‌های اتکایی و خصوصاً راه‌حل‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بتوانیم اطمینان خاطر بیشتری را برای جامعه ایجاد کنیم.
بختیاری با بیان اینکه، بیمه ایران یکی از قطب‌های اصلی پذیرش ریسک است، گفت: در حال حاضر، اگر یک ریسک بزرگ در کشور توسط شرکت‌های خصوصی نوشته شود، با راه‌حل‌های اتکایی، آن ریسک به بیمه ایران منتقل می‌شود و بیمه ایران شریک آن ریسک‌ها است.
مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص تأثیرات تحریم روی خدمات بیمه‌ای و تمهیدات اندیشیده شده در این ارتباط، گفت: بیمه ایران یکی از شرکت‌هایی بود که بیشترین همکاری را با مونیخ ری بیمه‌گر خارجی داشت که متأسفانه بعد از تحریم‌ها، ارتباط ما با آن متوقف شد، اما بیمه ایران در همکاری با صندوق ویژه تحریم، بیمه مرکزی و هم‌افزایی با شرکت‌های بیمه خصوصی، سعی کرد هیچ ریسکی را بلاتکلیف نگذارد و باوجود تحریم‌ها متوقف نشود.
وی گفت: با ابتکار عملی که همکاران ما در حوزه‌های اتکایی و بیمه‌های مشارکتی داشتند، افزایش سرمایه خیلی خوبی در شرکت انجام شد و سرمایه شرکت به 20 هزار میلیارد تومان رسید که ظرفیت خوبی برای موضوع اتکایی است.
بختیاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اقدامات بیمه ایران در زمان همه گیری اظهار داشت: نکته مهم در زمینه همه گیری کرونا، در درجه اول این بود که ادامه فعالیت شرکت برای ارائه سرویس به مردم اصلاً متوقف نشد. ما بیشترین تعداد مراجعه‌کنندگان را در این دوره داشتیم، چون بیشترین میزان جبران خسارت را هم ازنظر تعداد و هم از نظر مبلغ، بیمه ایران پرداخت می‌کند.
وی افزود: متأسفانه ما بیشترین تعداد جان‌باختگان صنعت بیمه را هم در بحث نمایندگی‌ها و هم در سطح کارکنان بیمه ایران داشتیم و حتی چند نفر از مدیران طراز اول خود را به دلیل کرونا از دست دادیم، به خاطر اینکه، هیچ‌گاه کرونا باعث نشد همکاران ما خدمت را متوقف کنند و در محل کارشان حضور داشتند.
بختیاری ادامه داد: در حوزه پوشش‌های بیمه‌های درمان و پوشش بیمه‌های عمر، در تلاش هستیم که متناسب با پاندمی و آثار ناشی از آن، تمهیداتی را فراهم کنیم و تا امروز هم اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم.
وی گفت: کاری که بیمه ایران در دوران کرونا انجام داد کار بزرگی بود؛ اینکه هیچ‌گاه خدماتش را کاهش نداد و تجربیات خوبی هم در این زمینه پیدا کرد. کرونا ثابت کرد که بایستی در حوزه الکترونیکی، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.
مدیر عامل بیمه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اضافه شدن تعداد ۱۶۰ نفر همکار جدید طی سه سال گذشته به این مجموعه، گفت: در تلاش هستیم، شرکت را متقاعد کنیم که به روش‌های سال‌های ۱۳۰۰ نمی‌شود بیمه ایران را اداره کرد و اینکه در بیمه ایران و صنعت بیمه، عمیقاً به یک سطح دگراندیشی و بازتعریف پارادایم‌های ذهنی نیاز داریم.
وی افزود: دلیل این امر، تغییرات جدی ایجاد شده در سبک زندگی مردم و رفتارهای اجتماعی است. جامعه‌ای که در سال‌های 1300 خریدش را عمدتاً حضوری انجام می‌داد و پول فیزیکی در جیبش بود، الآن در فضای دیجیتال زندگی می‌کند و این تغییر در سبک زندگی مردم نشان می‌دهد که مردم و ذی‌نفعان اصلی صنعت بیمه توقع شان از صنعت بیمه این است که متناسب با این تغییرات، خدمات بیمه‌ای دریافت کنند.
بختیاری تصریح کرد: نسل جدید به‌صورت خیلی جدی و بی‌رحمانه‌ای دنبال این تغییر است، یعنی اگر تغییر نکنید، نمی‌پذیرد و اگر در کشور شرایطی ایجاد شود و بازیگرهای جدید وارد بازار شوند، آن‌وقت ممکن است شرکتی را که خیلی سنتی باقی‌مانده، اصلاً انتخاب نکنند. این ریسک خیلی جدی است که بقای سازمان را تهدید می‌کند.
وی یادآور شد: برای بقاء و رقابت در این شرایط؛ صنعت بیمه باید یک تغییر ذهنیت (پارادایم شیفت) جدی داشته باشد. این عوض کردن ذهنیت باید در تمام اجزای سازمان و نه‌ فقط در بخش فنی و آی.تی رخ دهد و "همه" باید قبول کنند و بخشی از یک راه‌حل بزرگ باشند.
مدیر عامل بیمه ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بیمه، اظهار داشت: در بحث تحول دیجیتال در بیمه باید سه واژه "تحول"، "دیجیتال" و "بیمه"را از هم جدا کنیم، زیرا هشتاد درصد موضوع به کلمه اول یعنی "تحول" برمی‌گردد که بحث پارادایم شیفت را مطرح می‌کند؛ بحث دیجیتال خیلی بحث دشواری نیست و بحث بیمه را هم که قاعدتاً باید بلد باشیم.
وی با بیان اینکه "اولین چیزی که ما سخت به آن نیاز داریم، مفاهیم مرتبط با تحول است" گفت: اگر ما تحول را درک کردیم و به آن پایبند بودیم، آن‌وقت از مسیر دیجیتال می‌توانیم تحول را تسهیل گری کنیم و برای این موضوع، چیزی که خیلی مهم است، فرهنگ‌سازمانی، یکپارچگی سازمانی، به اشتراک‌گذاری سازمانی و توجه به بازنگری در مدل‌های کسب‌وکار است.
بختیاری اظهار داشت: بحث مقررات نیز خیلی مهم است و از همین رو، باید در مسیر مقررات زدایی و مقررات گذاری  حرکت کنیم.
وی با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه برون‌سپاری، گفت: اقتصاد وقتی پلتفرمی ‌شد، باید قبول کنیم که تعصب جایی ندارد و نمی‌توانیم بگوییم همه کار را باید خودم انجام می‌دهم. پس این فرصت خوبی است برای اینکه ما بتوانیم در قالب یک اقتصاد مبتنی بر اکوسیستم و پلتفرم، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشیم.
بختیاری تصریح کرد: بیمه ایران برای اینکه بتواند طرز فکر و ذهنیت خودش را به توقعات مصرف‌کننده و مشتری نزدیک کند، شدیداً به این روحیه تحولی نیاز دارد.
مدیر عامل بیمه ایران با اشاره به محور های همایش سالروز بیمه در دانشگاه الزهرا در ارتباط با تحول دیجیتال، و تأکید رئیس‌کل بیمه مرکزی بر این موضوع و پژوهش های صورت گرفته در این ارتباط، گفت: این اتفاق نوید می‌دهد که تغییر در حال رخ دادن است؛ منتهی وقتی صحبت از تغییر پارادایم می‌کنیم، نباید فقط بگوییم یک بخش، خیلی هماهنگ باشد و بقیه بخش‌ها متناسب با آن نباشند، با این ‌حال من روند را امیدوار کننده می‌دانم، روندی که اجتناب‌ناپذیر است.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص هزینه های احتمالی تحقق تحول دیجیتال، تأکید کرد: هزینه در این ارتباط چیز مهمی نیست، مهم خواست و نگاه مدیران است، اگر نگاه ها مثبت باشد، در مقابل فواید حاصله، هزینه اهمیتی، ندارد.
بختیاری گفت: ما تمام مدت به دنبال جا انداختن این موضوع بودیم که بیمه یکی از اقمار تأمین مالی است، بحثی که بعضی وقت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و بیمه ایران سعی کرد این بحث را جلو ببرد.
وی با بیان اینکه، تحول دیجیتال بیشترین اثر را در بازارهای مالی داشته است، تصریح کرد: در ایران اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم تحول دیجیتال در حوزه‌های بانک و بازار سرمایه، از صنعت بیمه خیلی جلوتر رفته است؛ بنابراین ما یک عقب‌ماندگی در این حوزه داریم.
بختیاری با اشاره به اینکه، مبانی این حوزه فقط شامل زیرساخت آن نمی‌شود، گفت: اینجا بحث هوشمند سازی صنعت مطرح هست.
وی با بیان اینکه، در مسیر هوشمند سازی، سه بازیگر "خانوار"، "بنگاه" و "بازار" را داریم، گفت: تصمیمات این سه بازیگر بر اساس قواعد هوشمندی اتفاق میافتد.
مدیر عامل بیمه ایران افزود: چیزی که در دنیا دنبال می‌شود، ادبیاتی از جنس دولت خوب است که مسائلی مانند شمول مالی را مطرح می‌کنند و وقتی ‌که از بیمه صحبت می‌کنید، می‌گوید همه در اقصی نقاط با کمترین هزینه باید بتوانند از این بیمه برخوردار باشند، یعنی شما باید سبد بیمه‌ای‌تان را برای همه افراد و همه اصناف متنوع کنید.
بختیاری با بیان اینکه، بهبود شاخصی مثل آسانی کار (Doing Business) یکی از وظایف وزارت اقتصاد است، خاطر نشان کرد: ارتباط مستقیم با صنعت بیمه و بیمه‌های زندگی، درمان و بیمه‌های عمر دارد، ولی ما کمتر  به این موضوعات پرداخته ایم، درحالی‌که این‌ها نقش بسیار اساسی در شاخص‌هایی مثل بازار خرد، بازار سرمایه و شاخص آسانی کار دارند.
وی اظهار داشت: اگر صنعت بیمه در ایران و دنیا را باهم مقایسه کنید، می‌بینید که بیمه‌های زندگی در دنیا اعتبارات ریزی را به صنعت می‌آورد و جریان پایدار درآمدی را برقرار کرده است که می‌تواند در حوزه تأمین مالی بازار سرمایه و سایر حوزه‌های مالی را کمک کند. این اتفاق در ایران آن جایگاه خودش را پیدا نکرده، چراکه این سبد را ندیده‌ایم و تنوع پایین است.
مدیر عامل بیمه ایران گفت: البته تنوع‌بخشی به این سبد شروع‌شده است، اما باید بپذیریم که بحث صندوق‌های بازنشستگی یکی از مشکلات اساسی که الآن کشور با آن درگیر است و در آینده بیشتر خواهد شد.
وی افزود: بنابراین صنعتی که می‌تواند به کمک دولت بیاید، تنوع سبد محصولات بیمه‌ای است، بیمه‌ای که برای آتیه و 10، 20 سال آینده است، تنوع سبدی که می‌توان در همین بحث شمول مالی ایجاد کرد و دغدغه‌های خاطر را از خانوار گرفت.
بختیاری یادآور شد: اتفاقی که در دوران کرونا افتاد تجربه خیلی خوبی در این بحث بود؛ صنعت بیمه دنیا در دوران کرونا متحول شد؛ اینکه چقدر توانست در کنار حمایت‌های اجتماعی، کنار دولت‌ها قرار بگیرد. قراردادها را متأثر کرد و . . . از این بعد می‌دانیم بحث پیمانکاری در بیمه‌های مسئولیت چقدر اهمیت پیدا می‌کند.
وی افزود: مطمئناً یک کسب‌وکار فردای کرونا که می‌خواهد بیاید و قرارداد ببندد، توقعی دیگری از سیاست‌های حمایتی صنعت بیمه دارد.
بختیاری یادآور شد: البته این کارها یک مسیری است که باید مرحله‌به‌مرحله جلو برود و باید در این مسیر به‌صورت پیوسته حرکت کنیم و مربوط نمی‌شود ۱۰۰ روز دیگر بیائیم و بگوئیم این‌ها انجام‌شده است.
مدیر عامل بیمه ایران در بخش دیگری از این گفتگو، اظهار داشت: بحث فساد یکی از مباحث جدی است که تلاش شده با شفاف‌سازی با آن مبارزه کنیم. در حوزه نظارت عالیه روی شبکه‌های مختلفی که در صنعت بیمه، اعم از شبکه‌های فروش، خسارت و ... وجود دارد، سعی شده است از طریق ایجاد سامانه‌هایی، به‌طور غیرمستقیم نظارت کنیم و نیاز نباشد جلوی کسب‌وکار را بگیریم. خوشبختانه تلاش‌های بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: