در نشست تخصصی «هوا برای تنفس» با موضوع کنترل آلودگی هوای اصفهان مطرح شد:

کارنامه شرکت فولاد مبارکه در حفظ محیط‌زیست درخشان است

کارنامه شرکت فولاد مبارکه در حفظ محیط‌زیست درخشان است
کدخبر : 549913

رئیس محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه با اشاره به نصب سیستم پایش آنلاین روی دودکش‌های نواحی تولیدی در فولاد مبارکه گفت: در شرکت فولاد مبارکه مکنده‌های صنعتی ثابت و متحرک برای جمع‌آوری و کاهش انتشار غبار به‌منظور جلوگیری از انتشار غبار به هوا نصب‌شده است.

به گزارش شما و اقتصاد و به نقل از پایگاه خبری فولاد مبارکه: «بهنام کاویانی» رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه در نشست تخصصی «هوا برای تنفس» با موضوع کنترل آلودگی هوای اصفهان که توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت فولاد مبارکه در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: فلسفه وجودی شرکت فولاد مبارکه شهروند-شرکتی است و هدف این شرکت محیط‌زیست پایدار است چراکه مسیری در راستای دست‌یابی به توسعه پایدار خواهد بود؛ کارنامه فولاد مبارکه در حفظ محیط‌زیست درخشان است.
وی با بیان این‌که مأموریت شرکت فولاد مبارکه حصول اطمینان از تأمین ایمنی و شرایط کار سالم و همچنین حفاظت از محیط‌زیست است، افزود: دست‌یابی به توسعه پایدار و تبدیل‌شدن به سازمان برجسته با حفظ محیط‌زیست در شرکت فولاد مبارکه با محوریت توسعه پایدار از طریق کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی، استانداردسازی، آموزش، اقتصاد چرخشی، مدیریت منابع آبی و مدیریت پسماند انجام‌شده است.
رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر این‌که مأموریت شرکت فولاد مبارکه حفظ محیط‌زیست است، خاطرنشان کرد: برای کنترل آلاینده‌ها در شرکت فولاد مبارکه، آموزش، ارزیابی عملکرد، مدیریت تغییر، مدیریت بر رویدادها، رهبری و تعهد و مدیریت، طرح‌ریزی، پشتیبانی و کنترل عملکرد صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که شرکت فولاد مبارکه با اقدامات متعددی در شرایط تحریم و کرونا توانسته شرایط را به‌خوبی مدیریت کند، اذعان داشت: صنعت در کنار و در اختیار شهروندان است و درصدد ارائه خدمات به مردم است.
کاویانی با تأکید بر ضرورت پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی-ارزیابی چرخه عمر محصولات مطابق با استانداردهای جهانی گفت: سیاست شرکت فولاد مبارکه بر توسعه اقتصاد چرخشی و تکیه‌بر بازیافت محصولات است تا کمترین دورریز را داشته باشد.
وی با اشاره به پایش مسیر وضعیت آلایندگی در شرکت فولادمبارکه تأکید کرد: پایش آلاینده‌های بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور از چند طریق انجام می‌شود که این پایش توسط آزمایشگاه معتمد در قالب طرح خوداظهاری، به‌صورت پرتابل (دوره‌ای)، آنلاین و پایش شاخص کیفیت هوا اجرا می‌شود.

فولاد مبارکه برای نواحی مختلف کارنامه زیست‌محیطی صادر می‌کند

رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با بیان این‌که شرکت فولاد مبارکه ماهیانه برای نواحی مختلف کارنامه زیست‌محیطی صادر می‌کند، عنوان داشت: آموزش استانداردها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها در شرکت فولاد مبارکه با آموزش زنجیره تأمین‌کنندگان، آموزش مشتریان، آموزش کارکنان و پیمانکاران دنبال می‌شود.
وی با اشاره به کنترل عملیات در راستای کاهش انتشار آلاینده‌ها بیان کرد: نصب غبارگیرها در فولاد مبارکه انجام‌شده و پروژه کاهش غبار از سقف ناحیه فولادسازی این شرکت در سال ۸۹ آغاز شده و تا سال ۹۴ به اتمام رسیده است.
کاویانی با اشاره به نصب سیستم پایش آنلاین روی دودکش‌های نواحی تولیدی در فولاد مبارکه ابراز داشت: در شرکت فولاد مبارکه مکنده‌های صنعتی ثابت و متحرک برای جمع‌آوری و کاهش انتشار غبار به‌منظور جلوگیری از انتشار غبار به هوا نصب‌شده است.
وی با اشاره به ساخت واحد تبدیل پودر آهک به بریکت جهت انتقال به فولادسازی تصریح کرد: ساخت ۲ مخزن بزرگ ذخیره آهک ریزدانه باهدف جلوگیری از انتشار غبار آهک در هوا و ایجاد آلودگی انجام می‌شود؛ تجهیز نوارهای انتقال مواد به سیستم‌های پاشش آب مکانیزه هم از دیگر اقدامات شرکت فولاد مبارکه در راستای کاهش آلودگی هوا بوده است.
رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه با اشاره به نصب بیش از ۴۰ عدد شوت تخلیه در ناحیه آهن‌سازی این شرکت گفت: بهینه‌سازی فرایند احتراق از اقدامات مهم فولاد مبارکه در کاهش آلودگی هوا بوده که میزان کاهش مقدار مونوکسیدکربن خروجی به کمتر از حد مجاز استاندارد رسیده است.
وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: قرارداد طراحی، ساخت و راه‌اندازی غبارگیری‌های ناحیه فولادسازی، کاهش مصرف گاز در کوره‌های پیشگرم نورد گرم با افزایش بهره‌وری کوره، اجرای فاز دوم پایش آنلاین دودکش‌ها، ساخت ۱۲ غبارگیر در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در حال انجام است.
کاویانی با اشاره به تصفیه‌خانه استحصال پساب شهرهای اطراف شرکت فولاد مبارکه به ظرفیت اسمی هزار مترمکعب بر ساعت و قابلیت توسعه آن‌ها تا هزار و ۵۰۰ مترمکعب، عنوان داشت: تصفیه پساب‌های شهری خریداری‌شده توسط فولاد مبارکه که به سیستم DAF باهدف تصفیه بهتر مجهز است، علاوه بر کاهش وابستگی این شرکت به آب خام، سلامت آب‌های زیرزمینی و چاه‌های جذبی و بهداشت محیط مناطق اطراف را نیز ارتقا بخشیده است.
وی در این نشست با ارائه گزارشی از «سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در مصرف آب در میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا» اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه با نگاه همه‌جانبه مسائل زیست‌محیطی را دنبال می‌کند.
رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه در ادامه افزود: رویکرد فولاد مبارکه برای تصفیه پساب در راستای ارتقای بهداشت و حفظ محیط‌زیست منطقه و تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی جهت تأمین بخشی از نیاز آب خود است.
وی با بیان این‌که جمع‌آوری و انتقال پساب شهری جهت تأمین بخشی از نیاز شرکت فولاد مبارکه است، خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرایندهای تولید فولاد از دیگر رویکردهای فولاد مبارکه در تأمین آب و تصفیه پساب است.
کاویانی ضمن اشاره به این‌که آبی که وارد چرخه بدنه فولاد مبارکه می‌شود در چندین نوبت بازچرخانی شده تا درنهایت تبخیر شود و یا به‌صورت آب قطره‌ای فضای سبز این شرکت را تغذیه کند، اذعان داشت: اقدامات شرکت فولاد مبارکه در بهینه‌سازی مصرف آب منجر به ارتقای تصفیه‌خانه‌های پساب جهت تصفیه و بازچرخانی آب در این شرکت شده و پروژه‌های متعددی در راستای کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه تعریف‌شده است.
رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با اشاره به فعالیت تصفیه‌خانه‌های موجود در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با داشتن تصفیه‌خانه صنعتی به ظرفیت اسمی ۳ هزار مترمکعب پساب صنعتی در ساعت و قابلیت تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و همچنین قابلیت خالص‌سازی و بازچرخانی پساب به خط تولید را اجرا می‌کند.
کاویانی تأکید کرد: شرکت فولاد مبارکه شبکه انتقال و ساخت تصفیه‌خانه پساب شهری را با هزینه‌ای بالغ‌بر ۶۵۰ میلیارد تومان ایجاد کرده و بزرگ‌ترین سایت تصفیه پساب در کشور با ظرفیت ۷۲ هزار مترمکعب در روز و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۶۲ میلیون یورو را داراست.
وی با اشاره به وجود پیشرفته‌ترین آزمایشگاه پایش پساب با اندازه‌گیری ۲۱ پارامتر به‌صورت آنلاین با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان ابراز داشت: تمام اطلاعات و داده‌ها در شرکت فولاد مبارکه به‌صورت شفاف بیان می‌شود چراکه همواره در حال ارتقای وضعیت موجود هستیم.
رئیس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام در بخش آب و پساب شرکت فولاد مبارکه گفت: برج‌های خنک‌کننده واحد احیا مستقیم شماره یک و برج‌های خنک‌کننده هیبریدی با هزینه‌ای بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد تومان در شرکت فولاد مبارکه جایگزین خواهند شد.
وی در ادامه با مقایسه مصرف ویژه آب خام در فولاد مبارکه با دیگر فولادسازان جهان بیان کرد: مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه نسبت به شرکت‌های بزرگ تولید فولاد در جهان بسیار کمتر است؛ طی یک دهه گذشته با برنامه‌ریزی مدون و سرمایه‌گذاری برای آب‌های جایگزین، مصرف آب خام در این شرکت به‌شدت کم شده است.
کاویانی در پایان با تأکید بر این‌که این شرکت در تمام بخش‌های مربوط به آب و محیط‌زیست طبق استانداردها و ممیزی‌های جهان گام برمی‌دارد، اظهار داشت: بازیافت پساب شرکت فولاد مبارکه و افزایش راندمان، مدیریت آبیاری فضای سبز، آموزش و شناسایی ارزش آب، مدیریت آب و پساب و رعایت الزامات قانونی ازجمله مهم‌ترین اقدامات این شرکت در صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب است و این در حالی است که فولاد مبارکه طی یک دهه گذشته، روند تولید فولاد را با کاهش هم‌زمان مصرف آب دنبال کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: