رئیس کل سازمان امور مالیاتی در گفتگو با برنامه نگاه یک تاکید کرد:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ یک نگاه تحولی به مالیات دارد

لایحه بودجه سال 1401 یک نگاه تحولی به مالیات دارد
کدخبر : 550756

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به افزایش حدود 60 درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده، تاکید کرد: لایحه بودجه سال 1401 یک نگاه تحولی به مالیات دارد؛ به طوریکه سال آینده کشور با تکیه بر منابع پایدار مالیاتی، به صورت مقتصدانه و با صرفه جویی و کارآمدی هر چه تمامتر اداره خواهد شد.

 به گزارش شما و اقتصاد به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با کارشناس برنامه نگاه یک، گزارشی از برنامه های این سازمان برای اصلاح و تحول در نظام مالیاتی و همچنین تحقق درآمدهای مالیاتی سال آینده خبر داد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱، اولا رشد بودجه عمومی محدودتر شده و صرفا دولت یک رشد ۷ درصدی را در منابع عمومی بودجه پیش بینی کرده که نشان از اداره کشور با رویکرد مقتصدانه، با صرفه جویی و کارآمدی هر چه تمامتر است.

وی عنوان داشت: بدیهی است کسری بودجه، دولت ها را به سمت شیوه های زیان بار و تورم زای تامین مالی مثل استقراض از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی و نظایر آن سوق می دهد که عمدتا برای دولت های بعدی، بدهی ایجاد می کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، ترکیب منابع که شامل درآمدهای عمومی دولت، درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای و درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی های مالی است نیز به صورت منطقی درآمده و سهم مالیات ها در تامین مالی دولت بیشتر شده، گفت: در مجموع، درآمدهای مالیاتی دولت از ۳۲۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۵۲۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده که البته بخش کوچکی از آن را درآمدهای مالیاتی گمرک تشکیل می دهد.

وی در خصوص رقم پیش بینی شده درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: درآمدهای مالیاتی سازمان شامل مالیات های مستقیم و مالیات بر کالا و خدمات است و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، رقمی معادل ۴۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است و این در حالیست که درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه سال جاری رقمی معادل ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است.

دکتر منظور همچنین خاطرنشان کرد: توزیع رشد درآمدهای مالیاتی در بین منابع مالیاتی، توزیع متوازنی است و منابع مالیاتی از قبیل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، مالیات مشاغل و مستغلات و غیره از رشد متوازن حدود ۶۰ درصدی برخوردارند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در بخشی از سخنان خود گزارشی از وضعیت تحقق درآمدهای مالیاتی در ۹ ماهه سال جاری ارایه کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال، از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، رقمی معادل ۲۲۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است.

دکتر منظور اعلام کرد: با توجه به اولویت های برنامه ای و سیاستگذاری های کلان وزارت امور اقتصادی و دارایی، قصد داریم نسبت مالیات به GDP که هم اکنون در حدود ۷ درصد است را تا پایان دولت سیزدهم به حدود ۱۰ درصد افزایش دهیم که عمده این افزایش ناشی از افزایش کوشش مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی موجود خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: