رپورتاژ آگهی/

تفاوت سکه امامی با سکه بهار آزادی

کدخبر : 555553

بسیاری از افراد قصد سرمایه گذاری روی سکه طلا دارند، برخی دیگر به عنوان یک هدیه به سراغ آن می‌روند و بعضی مردم هم در بازار به دنبال فروش سکه‌های خود هستند. در هر کدام از این اهداف، بدون آگاهی و اطلاعات از بازار سکه نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی دست پیدا کرد. در این مسیر احتمال بروز اشتباه و ضرر بسیار است و باید با چشم باز در آن حرکت کرد. در این مقاله قصد داریم نکاتی را راجع به قیمت سکه تمام امامی، به عنوان یکی از سکه‌های پرفروش بازار، بیان کنیم؛ اگر قصد خرید یا فروش این سکه را دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت سکه امامی با سکه بهار آزادی

0f7b4222 - Copy

تفاوت میان طرح سکه‌ها

سکه‌ طلا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دو شکل و طرح متفاوت عرضه می‌شوند. ابتدا از سال‌های ۵٨ تا ٧٠ سکه‌ها با طرحی موسوم به " طرح قدیم" ضرب می‌شدند که یک روی آن شامل سه مرتبه تکرار نام حضرت علی علیه السلام با خط تزئینی و به صورت یک شش ضلعی بود، و روی دیگر آن تصویر بارگاه امام رضا علیه السلام و جمله‌ی اولین بهار آزادی را شامل می‌شد.

پس از این، از سال ٧٠ به بعد، طرح موسوم به سکه امامی یا طرح جدید ضرب شد که بر یک طرف آن تصویر امام خمینی رحمه الله علیه و بر طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا علیه السلام نقش بسته است.

تفاوت در قیمت سکه تمام امامی و سکه بهار آزادی

پیش از این، تفاوت قیمت بین این دو طرح سکه ناچیز به شمار می‌رفت؛ به طوریکه سکه‌ی طرح قدیم یا همان سکه بهار آزادی چیزی در حدود ٢ یا ٣هزار تومان با قیمت سکه امامی ۸۶ تفاوت داشت. اما امروزه اختلاف قیمت میان این دو سکه چشمگیرتر شده و افزایش یافته است اما همچنان سکه بهار آزادی طرح قدیم نسبت به سکه تمام امامی ارزان‌تر خرید و فروش می‌شود.

تفاوت بین متقاضیان

امروزه اغلب در بازار، خرید و فروش سکه طلابر مدار سکه طرح جدید می‌چرخد و همین مسئله موجب می‌شود تا اختلاف قیمت سکه تمام امامی و بهار آزادی افزایش پیدا کند. با این حال سکه طرح قدیم همچنان در بازار موجود است اما متقاضیان تمایل زیادی نسبت به معامله و خرید و فروش این سکه نشان نمی‌دهند و به همین سبب فروش این مدل سکه روندی نزولی را طی می‌کند.

وزن سکه تمام امامی

وزن یک سکه تمام، صرف نظر از طرح آن که امامی باشد یا طرح قدیم، مقدار ثابتی است و برابر است با 8/13958 گرم که با عیار 900 در هزار عرضه می‌شود و در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

آیا میزان رشد قیمت سکه تمام امامی با تمام بهار آزادی یکسان است؟

افرادی که قصد ورود به بازار سکه را دارند، معمولا برای انتخاب سکه‌‌ی بهتر برای سرمایه گذاری دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که آیا ارزش سکه تمام بهار آزادی به اندازه‌ی سکه تمام امامی رشد می‌کند یا خیر؟ در ادامه به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد.

داده‌های حاصل از بررسی و تحلیل بازار سکه حاکی از آن است که قیمت سکه تمام امامی در مقایسه با سکه طرح قدیم چیزی در حدود 1.5 برابر بیشتر رشد داشته و سود بیشتری را برای خریداران و سرمایه گذاران به ارمغان آورده است. در این میان هم سکه تمام بهار آزادی کمترین میزان رشد قیمت را بین مابقی سکه‌ها دارد.

تاثیر تاریخ ضرب سکه بر قیمت تمام شده آن

تاریخ ضرب سکه را بر روی آن حک می‌کنند که این تاریخ برای سکه‌های تمام امامی مصادف با سال ٨۶ است، یعنی تنها سالی که بانک مرکزی اقدام به ضرب این طرح سکه نمود. چنانچه تاریخ موجود بر روی سکه، قبل یا بعد از تاریخ گفته شده باشد، قیمت سکه تنها براساس میزان طلایی که برای ساخت آن به کار رفته محاسبه می‌شود.

چند نکته که برای خرید سکه تمام امامی بهتر است بدانید

  • همواره به سال ساخت سکه توجه کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است سکه‌هایی با سال ساخت ۸۶ به بعد را خریداری کنید، چرا که این سکه‌ها رونق بیشتری در بازار دارند و افزایش قیمت‌ها تاثیر بیشتری بر آن‌ها خواهد گذاشت.
  • دقت کنید که سکه‌ای قرار است بخرید توسط بانک مرکزی ضرب شده باشد. برخی افراد وقتی برای فروش سکه اقدام می‌کنند، با این پاسخ فروشندگان مواجه می‌شوند که این سکه ضرب شده بانک مرکزی نیست! اما لازم به ذکر است که این اتفاق عموما در مورد سکه‌های یک گرمی، ربع سکه یا نیم سکه رخ می‌دهد و به ندرت می‌توان در سکه‌های تمام آن را مشاهده کرد.
  • پیش از آن که به خرید هر نوع سکه‌ای اقدام کنید، قیمت آن را از چند مغازه‌ی معتبر پرس و جو کرده یا در وب سایت‌های قابل اطمینان جست و جو کنید تا در هنگام خرید دچار ضرر مالی نشده و مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار نگیرید.
  • به وکیوم، آدرس و اسم مغازه‌ای که از آن سکه را خریداری می‌کنید توجه داشته باشید. اگر بعدها قصد فروش داشته باشید، با این کار می‌توانید سکه را با قیمتی بهتر به همان مغازه بفروشید. علاوه بر این، توجه به این مسئله می‌تواند راهی باشد برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن سکه‌ای که خریداری می‌کنید. 
  • حتما برای خرید و فروش سکه به مراکز معتبر که دارای مجوز هستند مراجعه نمایید. با خرید از این مراکز می‌توانید سکه‌هایی با هولوگرام طلایی و کد شامد روی سکه تهیه کنید که نشان اصل بودن آن است و همچنین اسم و آدرس آن مغازه که روی کارت سکه درج شده، می‌تواند از هرگونه کلاهبرداری جلوگیری نماید.

نمونه هولوگرام سکه به مانند عکس زیر میباشد که متعلق به سکه نیری است.

 0f7b4222

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد قیمت سکه تمام امامی و عواملی که بر آن تاثیر می‌گذارند پرداختیم.  نکته‌ی قابل ذکر این است که، قیمت انواع دیگر سکه در بازار تابع قیمت سکه تمام امامی بوده و با افزایش آن افزایش می‌یابند و با نزول آن، قیمت دیگر سکه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که ارزش این سکه شاید اولین چیزی است که نوسانات بازار بر آن اثر می‌گذارد. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله مورد قبول واقع شده باشند، از همراهیتان متشکریم.


این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شما و اقتصاد صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شما و اقتصاد ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: