افزایش ۱۳۰ درصدی حد اعتباری شرکت‌ها برای انتشار اوراق گام

افزایش ۱۳۰ درصدی حد اعتباری شرکت‌ها برای انتشار اوراق گام
کدخبر : 555920

در سال ۱۴۰۱ حد اعتباری شرکت‌ها برای انتشار اوراق گام تا ۱۳۰ درصد فروش آن‌ها افزایش خواهد یافت و با حذف بخش عمده ای از محدودیت‌های اوراق گام در دستورالعمل اصلاحی جدید، استفاده از این ابزار تسهیل خواهد شد.

به گزارش شما و اقتصاد و به نقل از ایکو پرس: در پنل تخصصی که با محوریت فراهم کردن منابع مالی زنجیره تامین در صنعت خودرو و تولید قطعات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی و معرفی برنامه‌های حمایتی و عملیاتی وزارت صمت برگزار شد، ابزار تعهدی تامین مالی با عنوان SCF در سال ۱۴۰۱ توسط نمایندگان حوزه‌های مرتبط، به سازندگان شبکه تامین و تولید صنعت خودرو و قطعه‌سازی معرفی شد.
در راستای سیاست های کلان دولت در سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و همچنین ابلاغیه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ضرورت بهبود و شفاف‌سازی جریان نقدینگی در صنعت خودرو، پنل تخصصی تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیک و فراهم کردن منابع مالی زنجیره تامین (SCF) با حضور نمایندگان بانک مرکزی، وزارت صمت، مدیران ارشد شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی و اعضای هیات عامل بانک تجارت به عنوان بانک عامل و مجری ارایه این تسهیلات در بخش صنعت خودرو، با حضور حداکثری نمایندگان شبکه تامین گروه صنعتی ایران خودرو، در شرکت ساپکو برگزار شد.
با توجه به قرارگیری الزامات پیاده‌سازی روش تامین مالی زنجیره‌ تامین در دستور کار دولت در سال جاری و با همت نهادهای مرتبط، حد اعتباری ابزارهای تعهدی تامین مالی نسبت به سایر روش‌های متعارف افزایش یافته است که این امر موجب سهولت تامین مالی و تسهیل گردش ابزارهای اعتباری در زنجیره تولید و زمینه‌ساز گشایش اعتباری شبکه تامین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.
همچنین در این پنل با توجه به تسهیل نقدپذیری ابزارهای تامین مالی و غیرحضوری و الکترونیکی بودن فرآیند تامین مالی و اعطای تسهیلات، ابزارهای تعهدی مختلف نظیر اوراق گام، برات الکترونیک مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیک به سازندگان صنعت خودرو معرفی و توصیه شد.
گفتنی است، در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ هزار میلیارد تومان اوراق گام انتشار یافته که ۹۰ درصد آن سهم شرکت ایران خودرو بوده است. با افزایش حد اعتباری شرکت‌ها برای انتشار اوراق گام، اقدام وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ۱۲ بانک عامل مجری اعطای این تسهیلات، علاوه بر تسهیل تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها، شفافیت مالی زنجیره تامین و اثربخشی منابع مالی، افزایش خواهد یافت و با توجه به مصونیت اوراق منتشر شده نظیر گام، از ریسک‌های احتمالی، سازندگان شبکه تامین دارنده اوراق، بدون هیچ ریسکی در زمان سررسید قادر به نقد کردن اوراق مذکور خواهند بود.
بر اساس ابلاغیه های صادره، صدور صورت‌حساب الکترونیک برای دریافت تسهیلات زنجیره تامین از پلتفرم‌هایSCF، از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ برای شبکه تامین صنعت خودرو و قطعه‌سازی، لازم الاجرا است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: