حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱

خبر مهم برای افزایش حقوق بازنشستگان | مصوبه شورای عالی کار حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دهد

خبر مهم برای افزایش حقوق بازنشستگان | مصوبه شورای عالی کار حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دهد
کدخبر : 557616

اعلام افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح توسط وزیر کار آنهم در پانزدهم خرداد و در روز تعطیل، موجب اعتراض و نارضایتی بازنشستگان شده است.

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

بر اساس مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ 19 اسفند 1400، حداقل دریافتی کارگران برای سال 1401 به مبلغ پنج میلیون و 580 هزار تومان در ماه رسید.

بنابراین براساس مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد که در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان ومجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد؛ با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار ، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش 57.4 درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و 580 هزار تومان کمتر نباشد.

در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال 1401 (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد 10 درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش 10 درصدی اعمال می شود. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر 10 درصد مذکور ، مبلغ 650 هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه 10 میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

‍‍‍موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در طی ماه‌های گذشته از سال جاری به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بازنشستگان این سازمان تبدیل شده است و علی‌رغم وعده‌های تکراری از سوی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان این سازمان همچنان بدون تغییر و افزایش در دو ماه ( فروردین و اردیبهشت) به حساب به بازنشستگان واریز شده است.

این در حالی است که علی‌اصغر بیات، رئیس کانون‌ عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در تاریخ 20 فروردین امسال درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی گفته بود: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است و نهایتاً با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت شده است، بر این اساس علاوه بر افزایش 57.4 درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و ان‌شاءالله از اردیبهشت‌ ماه این افزایش اعمال خواهد شد همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه با اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

در ادامه نیز در تاریخ 20 اردیبهشت ماه، روابط عمومی سازمان اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال 1401 براساس ماده 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی برای طرح و تصویب در هیئت وزیران ارسال شده که به‌محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود؛ مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای تمام گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیئت وزیران، طی دو روز پایانی اردیبهشت ماه پرداخت خواهد شد.

در حالی قرار بود این افزایش حداقل از اردیبهشت عملیاتی شود که با پایان یافتن اردیبهشت، خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نبود و همین امر موجب گلایه بازنشستگان شده است.

در پی عدم افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری، عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 9 خرداد ماه در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور خواستار ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی دولت شد.

در نامه نماینده اصفهان به مخبر معاون اول رئیس جمهور آمده است:

همان‌گونه که مستحضرید، نزدیک به یک ماه است که از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به هیئت دولت گذشته است و همچنان این مصوبه در انتظار تأیید نهایی و ابلاغ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: