رپورتاژ آگهی//

از خانه بهنام تبریز چه میدانید؟

از خانه بهنام تبریز چه میدانید؟
کدخبر : 558466

یکی از شهرهای مهم حکومتی در زمان قاجار تبریز بود، شهری که محل سکونت ولیعهد ها در گذشته بود، تبریز دومین شهر از نظر تعداد خانه ها در کشور می باشد، که 300 خانه تاریخی در خود جای داده است.

یکی از این خانه ها خانه بهنام است که قدمت آن از زمان حکومت زندیه و درزمان حکوت قاجار به اوج شکوه رسید. خانه بهنام یکی از جاذبه های تاریخی و ارزشمند تبریز است. در این مقاله سعی داریم به معرفی خانه بهنام بپردازیم. شما نیز می توانید برای سفر به تبریز و بازدید از این خانه تاریخی بلیط هواپیما ارزان اهواز تبریز را به راحتی و باکمتر از سه دقیقه از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

تاریخچه خانه بهنام

تبریز در زمان گذشته یکی از مهم ترین شهرهای ایران محسوب می شده است. این خانه در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار ساخته شده و در زمان ناصرالدین شاه این خانه بازسازی شد. مالک اصلی این عمارت همان طور که از نامش پیداست، بهنام گنجه ای بود که از خاندان آن از خانواده های مهم در عهد قاجار بود، و ریشه جد خاندان آن ها با قاجار یکی بود. در آن زمان خاندان گنجه ای در شهری بنام  گنجه زندگی می کردند که بعد به سلطنت رسیدن روس ها به قفقاز تبریز مهاجرت کردند؛ و در آنجا به تجارت پرداختند و همچنین وارد سیاست نیز شدند. در حال حاضر بخشی از این خانه در اختیار دانشکده معماری دانشگاه هنر تبریز قرار دارد. خانه بهنام در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۵۰ ثبت ملی شده است.

آس چارتر

معماری خانه بهنام

با ورود به خانه بهنام وارد یک هشتی که در گذشته برای انتظار مهمان برای اطلاع به صاحبخانه طراحی شده بود، بعد از این هشتی وارد حیاط زیبایی که در میان آن حوض آبی رنگ، گل کاری و چمن کاری دارد می شوید، این تالار طاق ها و ستون های بلندی دارد، که ارتفاع آن به ارتفاع بلندی تالار می رسد، خانه بهنام دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی است، مساحت این خانه حدود 900 مترمربع با نمایی بسیار دیدنی که نمای آن از آجر و گچ بری های زیبایی که هنر دست هنرمندانی  ایرانی است طراحی شده است. طراحی اتاق ها نیز به گونه ای است که در هر فصلی کاربرد خاص خود را دارد. شما می توانید با بازدید از این خانه با سبک زندگی برخی از خاندان های عهد قاجار آشنا شوید.

Capturegdfdfd

بخش های مختلف خانه بهنام

خانه بهنام دارای بخش های مختلفی است. در این خانه دو ساختمان وجود دارد که یکی از ساختمان ها که ساختمان اصلی است را به ساختمان ییلاقی و ساختمان دیگر را ساختمان قشلاقی می شناختند. قسمت درونی یا همان (اندرونی) که در قدیم از این کلمه استفاده می شد، زنان، کودکان و خدمتگزاران سکونت داشتند، این خانه ها در قدیم به گونه ای طراحی می شد که درون آن به هنگام ورود غریبه و یامهمان قابل دید نباشد. بخش های دیگر خانه بهنام شامل: تراس تابستانی، سرستون های مقرنس کاری و اتاق ها بسیار جالب و شگفت انگیزی است. در قسمت اندرونی خانه بهنام که در شمالی ترین قسمت خانه قرار دارد، در دوطرف آن اتاق هایی رو به حیاط قرار دارد، درون خانه نقاشی هایی قرار دارد که از دیدن آنها لذت خواهید برد. بهارخواب خانه بهنام در روبروی اندرونی در بخش شمالی خانه واقع شده است. در قسمت زیر زمینی خانه بهنام اتاق های تابستانی، و آشپزخانه و انباری را قراردارد. تزیینات بخش هی مختلف ساختمان و بنا به شکلی طراحی شده است که برارزش هنری آن بنا افزوده است. از قسمت های زیبا و قابل توج این عمارت وجو طنبی درآن است، طنبی یا 7 دری به اتاقی گفته می شود که دارای 7 درب می باشد، و در اطراف آن اتاق های دیگری نیز قرار دارد.

 

ساختمان ییلاقی خانه بهنام

ساختمان ییلاقی خانه بهنام ساختمانی کوچک است، مهتابی بخشی از این ساختمان است و به گونه ای طراحی شده است که سقف ندارد، و دربیرونی ترین قسمت ساختما قرار دارد که از سه طرف محصور شده و از یک طرف باز است. این بخش در شمالی ترین قسمت این ساختمان قرار دارد، اتاق های کناری اطراف مهتابی به گونه ای است که رو به حیاط مشرف می شوند.این بخش که به عنوان اندرونی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل: چند اتاق، مطبخ و زیرزمین هستند.

ساختمان قشلاقی خانه بهنام

ساختمان اصلی و بزرگتر خانه بهنام زیباترین معماری را دارد، که گچ کاری ها و نقاشی های آن توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. ساختمان اصلی شامل بخش های مختلفی مانند: ایوان جنوبی، ایوان شمالی است. در ایوان جنوبی تزیینات گوناگونی شامل: پنجره ارسی، ایوان هایی با سقف منقرس، آجرکاری های زیبا، سرستون های گچ کاری شده، طاقچه و شومینه نیز هستند که زیبایی فضای داخلی را دوچندان کرده است. ایوان جنوبی نیز از ستون ها چوبی و بلندی بهره مند است که قسمت بالای آن گچ کاری وتزیین شده است ودر ایوان جنوبی و نشیمن تابستانی قرار گرفته است.

 

Capturefff

جاهای دیدنی در نزدیکی خانه بهنام

این خانه در قسمت بافت قدیمی شهر تبریز قرار دارد از این رو به خانه های قدیمی و اماکن گردشگری مانند: خانه شهریار، میدان ساعت و عمارت شهرداری، موزه سنجش، خانه نیکدل، خیابان تربیت، خانه حیدرنژاد و موزه موسیقی تبریز نزدیک است.

بهترین فصل بازدید از خانه بهنام

شهر تبریز یکی از مقاصد گردشگری برای مسافران است که هرساله مسافران زیادی از به این شهر سفر می کنند، تبریز آب وهوای کوهستانی دارد، از این رو تابستان ها هوای دلپذیری دارد که بهترین فصل سفر می باشد.

مسیر دسترسی به خانه بهنام تبریز

خانه بهنام در خیابان مقصودیه، نرسیده به خیابان ارتش، دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه هنراسلامی تبریز ودر نزدیکی بازارتاریخی تبریز قراردارد.

 

 

 

مطلب فوق رپرتاژ آگهی میباشد و پایگاه خبری شما و اقتصاد هیچ مسئولیتی در این باره ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: