رپورتاژ آگهی/

ارتودنسی چیست و چرا بهترین روش درمانی دندان ها محسوب میشود

کدخبر : 561388

ارتودنسی چیست و چرا بهترین روش درمانی دندان ها محسوب میشود

سوالی که در زمینه ی ارتودنسی برای هر کسی پیش از هر سوال دیگری ایجاد می شود این است که اساسا ارتودنسی چیست؟ در چه مواقعی ما نیاز به ارتودنسی داریم و در نهایت مراحل انجام یک ارتودنسی موفق و صحیح چگونه است؟ بعد از این مراحل و بعد از آنکه بیمار به پاسخ سوالات خود رسید می خواهد بداند که بهترین متخصص ارتودنسی کیست و هزینه ی ارتودنسی چقدر است؟ البته ما برای هر کدام از این سوالات سعی می کنیم مقاله ای جداگانه تهیه کنیم و هر کدام را کاملا برای شما توضیح دهیم تا دیگر بی هیچ نگرانی و بدون داشتن ابهام و سوالی در این زمینه نسبت به اصلاح طرح لبخند خود بپردازید.

ب

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها و فک هایی را که در جای نامناسبی قرار می گیرند اصلاح می کند. دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی دارند مشکلات بهداشتی مختلفی ایجاد می کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می شود. بیماری که دندان های نامرتبی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال قرار دارد. این وضعیت به دندان هایی که مسئول جویدن غذا هستند فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض مختلفی به جا می گذارد از جمله:

  • پوسیدگی دندانها
  • مشکلات لثه ای
  • خوب جویده نشدن دندانها و مشکلات گوارشی
  • سردرد
  • مشکلات TMJ
  • احساس درد درگردن، شانه و پشت
  • همچنین دندان های کج و نامرتب به زیبایی ظاهر شخص آسیب می زند.

مزایای ارتودنسی

لبخند زیبا و جذاب اعتماد به نفس را تقویت می‌کند و مشکلات دندانی را درمان می کند؛ از این گذشته دندان‌های مرتب رعایت بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر می‌کند و عملکرد فک را بهبود می‌بخشد. به علاوه احتمال آسیب دیدن دندان‌های منظم هنگام ورزش کردن یا در صورت بروز سانحه کمتر است.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ثابت

بریس‌های استاندارد از سیم‌ها و براکت‌های فلزی تشکیل می‌شود که روی دندان‌ها ثابت می‌شود تا آنها را با اعمال نیرو به سمت موقعیتی بهتر هدایت کند. جابجا کردن دندان‌ها فرایندی زمان‌بر است و سیم‌ها و براکت‌ها باید به طور منظم توسط متخصص دستکاری و تنظیم شود.

بریس سرامیکی جایگزینی شفاف برای بریس فلزی است و چون همرنگ دندان است جلب توجه نمی‌کند. بریس سرامیکی از مواد شیشه‌ای نیمه‌شفاف ساخته می‌شود، براکت‌ها لک نمی‌شود و تغییر رنگ نمی‌دهد، بریس تا پایان درمان ظاهر اولیه خود را حفظ می‌کند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون از تکنولوژی متفاوتی بهره می‌گیرد، سازو کار لغزشی کشویی، جایگزین براکت‌های سیمی معمول و کش می‌شود. در نتیجه درمان کوتاه‌تر و مراحل آن سریع‌تر می‌شود، بیمار در طول درمان راحت‌تر است. سیستم دیمون نیروهای قوی‌تری را به دندان‌هایی وارد می‌کند که بی نظمی آنها شدیدتر است. از آنجایی که بخش‌های سرامیکی و استیل ضدزنگ وضوح کمتری دارند، بیمارانی که نگران نظر اطرافیان درباره انجام دادن ارتودنسی هستند، ارتودنسی دیمون را ترجیح می‌دهند.

ارتودنسی لینگوال

تعداد قابل توجهی از مراجعین ارتودنسی بزرگسالانی هستند که ترجیح می‌دهند اطرافیان متوجه تحت درمان بودن ایشان نشوند و بتوانند روابط اجتماعی خود را بدون مشکل دنبال کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که محبوبیت روش‌های ارتودنسی نامرئی در میان بزرگسالان و نوجوانان رو به فزونی است.

وسایل ارتودنسی لینگوال (Lingual) پشت دندان‌ها قرار داده می‌شود و بنابراین عملاً نامرئی است. سازو کار ارتودنسی لینگوال (پشت زبانی) و ارتودنسی فلزی یکسان است، با این تفاوت که سیم‌کشی این بار پشت دندان است. عادت کردن به بریس لینگوال زمان بیشتری می‌برد و هزینه آن نیز به دلیل ساخت سفارشی آنها بالاتر است، اما گزینه بهتری برای بیمارانی است که به هر دلیلی نمی‌خواهند دیگران متوجه درمان ارتودنسی‌شان بشوند.

ارتودنسی نامرئی

پلاک شفاف ارتودنسی نامرئی به تدریج دندان‌ها را به سمت موقعیت بهتر حرکت می‌دهد. در این روش از مجموعه پلاک‌های پلاستیکی شفافی استفاده می‌شود که به خوبی روی دندان می‌نشیند. به جای آن که سیم‌ها هر چند هفته یک بار سفت شود، پلاک جدیدی در اختیار بیمار قرار داده می‌شود تا دندان‌ها به تدریج مرتب شود. البته بیمار باید به طور تمام وقت به جز هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ کشیدن از پلاک استفاده کند. پلاک زمانی دندان‌ها را صاف می‌کند که روی آنها قرار داده شود.

ارتودنسی متحرک

متخصصین ما گاهی ارتودنسی متحرک را برای اصلاح اختلال‌های بایت و تاثیر بر رشد فک کودکان و انواع پلاک نگهدارنده توصیه می‌کنند. زمانبندی و مهارت در استفاده از ارتودنسی متحرک شرط لازم موفقیت درمان است، بنابراین دندانپزشک توصیه‌های لازم برای استفاده از بریس را به والدین کودک اطلاع می‌دهد. اگر چه بیمار می‌تواند پلاک ارتودنسی متحرک را از دهان خارج کند، اما ارتودنسی متحرک زمانی نتیجه‌بخش است که طبق دستور دندانپزشک از آن استفاده شود. امروزه وسایل متحرک پیشرفته‌تری برای نوجوانان و بزرگسالان در دسترس است.

جراحی فک

اگر ناهماهنگی اسکلتی شدید باشد، اصلاح وضعیت دندان‌ها به تنهایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب کافی نیست. در این شرایط جراحی اختلال فک را اصلاح می‌کند. جراحی فک نیز مانند هر جراحی دیگری با عوارضی همراه است. جراح دهان و فک این عوارض احتمالی  و عوارض سیم کشی دندان را به تفصیل به بیمار اطلاع می‌دهد.

جراحی انحراف فک

 

انواع درمانهای ارتودنسی چه مزیتهایی نسبت به هم دارند؟

درمانهای ارتودنسی به 2 گروه کلی تقسیم می شود. یک گروه از درمانهای ارتودنسی برای تصحیح دندانها است و یک گروه از درمانها برای رفع ناهنجاری فکی می باشد که در هر نوع از درمان ها نیاز به دستگاه مخصوصی برای رفع ناهنجاری می باشد. در صورتی که بیمار دارای ناهنجاری دندانی و یا فکی به موقع مراجعه نماید و همکاری خوبی داشته باشد، می توان مشکلات بیمار را به راحتی با ارتودنسی درمان نمود ولیکن اگر بیمار به موقع مراجعه ننماید و همکاری خوبی در حین درمان ارتودنسی نداشته باشد و یا شدت ناهنجاری فکی بسیار زیاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی فک برای رفع مشکل فکی وجود داشته باشد. در اینگونه موارد ابتدا بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد و بعد از آن تحت جراحی واقع می شود.

پلاک نگهدارنده چیست؟

بریس و سیم‌کشی پس از اتمام دوره فعال درمان خارج می‌شود و مرحله نگهداری یا استفاده از ریتینر شروع می‌شود. از پلاک نگهدارنده یا ریتینر برای نگه داشتن دندان در وضعیت جدید استفاده می‌شود تا استخوان، لثه‌ها و عضله‌ها به موقعیت جدید عادت کنند.

بیمار باید طبق دستور از ریتینر استفاده کند، در غیر این صورت دندان‌ها به حالت اولیه برمی‌گردند و درمان ارتودنسی بی‌فایده می‌شود. متخصص مدت زمان استفاده از پلاک نگهدارنده را تعیین می‌کند. زمانبندی برای تمام بیماران یکسان نیست و در بعضی موارد استفاده دائمی از ریتینر توصیه می‌شود. در بعضی موارد در کنار پلاک نگهدارنده متحرک یا به جای آن سیم‌های فلزی باریکی به سطوح داخلی دندان‌های پیشین متصل می‌شود

مرحله نگهدارنده بخش مهمی از درمان ارتودنسی است و نباید اهمیت آن را دست کم گرفت. به خاطر داشته باشید که نگهدارنده را باید در دهان نگه دارید تا دندان‌ها مرتب باقی بمانند. توصیه‌های مربوط به این مرحله عبارت است از:

  • پلاک نگهدارنده را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید.
  • تمام قسمت‌های پلاک را با مسواک تمیز کنید.
  • از پلاک مراقبت کنید.
  • احتمال گم کردن ریتینر بسیار بالا است، بنابراین پس از خارج کردن آن از دهان، آن را در محفظه مخصوص قرار دهید.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه های درمان ارتودنسی به عوامل زیادی بستگی دارند. با این وجود این هزینه‌ها معمولا به صورت یکجا پرداخت نمی‌شوند. حتما در جلسه اول مشاوره با متخصص ارتودنسی درباره نحوه پرداخت هزینه‌ها صحبت کنید. این عوامل عبارتند از:

  • نوع درمان
  • طول مدت درمان
  • میزان به هم ریختگی دندان‌ها
  • نیاز به درمان‌های جانبی مانند جراحی فک در کنار ارتودنسی
  • دستمزد متخصص

انواع درمانهای ارتودنسی چه مزیتهایی نسبت به هم دارند؟

درمانهای ارتودنسی به 2 گروه کلی تقسیم می شود. یک گروه از درمانهای ارتودنسی برای تصحیح دندانها است و یک گروه از درمانها برای رفع ناهنجاری فکی می باشد که در هر نوع از درمان ها نیاز به دستگاه مخصوصی برای رفع ناهنجاری می باشد. در صورتی که بیمار دارای ناهنجاری دندانی و یا فکی به موقع مراجعه نماید و همکاری خوبی داشته باشد، می توان مشکلات بیمار را به راحتی با ارتودنسی درمان نمود ولیکن اگر بیمار به موقع مراجعه ننماید و همکاری خوبی در حین درمان ارتودنسی  نداشته باشد و یا شدت ناهنجاری فکی بسیار زیاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی فک برای رفع مشکل فکی وجود داشته باشد. در اینگونه موارد ابتدا بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد و بعد از آن تحت جراحی واقع می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: