رپرتاژ اگهی

راهنمای ۰ تا ۱۰۰ شغل حسابداری (هرآنچه که نمیدانید)

راهنمای 0 تا 100 شغل حسابداری (هرآنچه که نمیدانید)
کدخبر : 563721

پیدا کردن یک شغل ایده آل همیشه دغدغه بسیاری از افراد است.

 این که کاری پیدا کنیم که درآمد معقولی داشته و از سطح اجتماعی خوبی هم برخوردار باشد موضوعی است که خیلی وقت­ها ذهن ما را به خود مشغول میکند. رشته های زیادی وجود دارند که شما می توانید آموزش دیده و وارد بازار کار شوید. حسابداری یکی از همین رشته هاست که بازار کار بسیار خوبی دارد و پس از آموزش میتوانید سریعا جذب بازار کار شوید.

ضرورت آشنایی با صفر تا صد شغل حسابداری و بازار کار آن

fghj

قبل از آنکه بخواهیم به صفر تا صد شغل حسابداری بپردازیم و شاخه های مختلف ان را مورد بررسی قرار دهیم می خواهیم به یک سوال پرتکرار که احتمالا در همین لحظه هم در ذهن شما نقش بسته پاسخ دهیم. اینکه اصلا چرا باید میان این همه رشته، حسابداری را انتخاب کرده و به آموزش آن مشغول شویم سوالی است که به احتمال زیاد ذهن شما را درگیر خود کرده است.

اگر بخواهیم یک جواب به این سوال بدهیم می توانیم از بازار کار خوب رشته حسابداری صحبت کنیم. تقریبا هر کسب و کاری که فکرش را کنید به یک حسابدار نیاز دارد تا بتواند امور مالی خود را سر و سامان دهد. پس برای این رشته همیشه بازار کار خوبی وجود دارد و تنها چیزی که لازم است تسلط شما بر این رشته است. راه های گوناگونی وجود دارد که به کمک آنها صفر تا صد شغل حسابداری را آموزش ببینید و سپس به دنبال موقعیت های شغلی مناسب بگردید. یکی از این راهکارها شرکت در دانشگاه و دریافت آموزش های آکادمیک است.

اما راه حل ساده تری هم از گذراندن 4 سال و تحصیل در دانشگاه وجود دارد و آن هم بهره گیری از آموزش حسابداری در موسسه ها و آموزشگاهای آموزش امور مالی است. در این آموزشگاه ها انواع و اقسام آموزه های مالی در رابطه با شغل حسابداری اراده می شوند و شما میتوانید از همان ابتدا فیلد مورد نظر خود را انتخاب کرده و به اموزش تخصصی آن مشغول شوید. پس از اتمام دوره ها و کسب مهارت های لازم شما به سرعت میتوانید وارد بازار کار شده و به کسب درآمد از حسابداری مشغول شوید.

آشنایی با شغل حسابداری

برای آشنایی با صفر تا صد شغل حسابداری خوب است که به صورت کلی اطلاعاتی راجع به آن به دست آورید. به طور کلی حسابداری را می توانیم یک سیستم اطلاعاتی به شمار بیاوریم که می تواند اطلاعاتی کامل و دقیق برای مدیران شرکت ها یا سازمان های دولتی و خصوصی، سرمایه گذاران، واعتباردهندگان و ... فراهم اورد. به کمک این اطلاعات این دسته از افراد می توانند دید بهتری نسبت به مسائل اقتصادی بنگاه یا بیزینس خود به دست آورند و بتوانند تصمیم های درست تری در این زمینه اتخاذ کنند.

برای نمونه اگر شما بخواهید در یک بنگاه مالی سرمایه گذاری کنید نخستین چیزی که نیاز دارید صورت وضعیت مالی آن است تا بتوانید نتیجه عملیات آن شرکت طی سالهای گذشته را مشاهده کرده و بهتر در مورد آن تصمیم بگیرید. شغل حسابداری دارای شاخه های مختلف و متعددی است که طی سالیان زیاد بسته به نیازهای انسان ها به وجود آمده اند. چرا که تنها یک مدل حسابداری برای هر نوع کسب و کاری وجود ندارد. مثلا کارخانه ها و نهادهای صنعتی تیازمند حسابداری صنعتی هستند.

کسب و کارهای معمول تنها به خدمات حسابداری مالی نیاز دارند. حسابداری مالیاتی از آن دست شاخه هایی است که تقریبا هر کسب و کاری به آن نیاز دارد تا درگیر امور مالیاتی و جریمه های سنگین نشود و سایر مواردی از این دست. شما می توانید بسته به علاقه تان یا تحقیق هایی که در مورد بازار کار هر یک از رشته های حسابداری کرده اید  یکی از این شاخه های حسابداری را انتخاب کرده و به آموزش ان مشغول شوید.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری

dfg

یکی از مهمترین مواردی که در راهنمای صفر تا صد شغل حسابداری مطرح می شود بحث آینده شغلی این رشته است. شما در هر رشته ای که وارد می شوید می بایست حتما در مورد آینده شغلی آن تحقیق کنید و با سبک و سنگین کردن همه چیز یک رشته را انتخاب کنید. یکی از مهمترین مواردی که برای رشته حسابداری مطرح می شود قطعا فرصت های شغلی متعددی است که این رشته در اختیار شما قرار می دهد. حسابداری تنها به یک شاخه منحصر و محدود نمی شود و می تواند رشته های مختلفی را در بر بگیرد.

وقتی شما دوره های حسابداری را می گذرانید و در کلاس های عملی و تئوری و حل تمرین آن شرکت می کنید به راحتی برای حضور در بازار کار آماده خواهید شد و با پختگی کامل می توانید در یک موقعیت شغلی مشغول به فعالیت شوید. درست است که در همان ابتدا نمی توانید به سطوح بالا و ارشد دست پیدا کنید اما به هر حال رفته رفته می توانید در کار خود پیشرفت کنید و به لول های بالاتری برسید. تنها لازمه این کار هم این است که خود را آپدیت نگه دارید، به علم روز مجهز باشید و مهارت هایی  که لازم است را در گذر زمان با تجربه و تلاش به دست آورید.

آشنایی با شاخه های مختلف علم حسابداری

همانطور که گفتیم حسابداری از آن دست رشته هایی است که دارای شاخه های متنوعی است و شما می توانید بسته به علاقه ای که دارید و همچنین تحقیق و بررسی هایی که کرده اید یکی از آنها را انتخاب کنید. این رشته ها به شرح زیر هستند:

  • شاخه حسابداری مالی
  • شاخه حسابداری صنعتی
  • شاخه حسابداری دولتی
  • شاخه حسابداری مالیاتی
  • شاخه حسابداری بیمه
  • شاخه حسابداری بانک ها

در ادامه کمی بیشتر با هر یک از این شاخه های حسابداری و فرصت های شغلی آنها صحبت می کنیم، با ما همراه باشید.

آشنایی با شاخه حسابداری مالی

حسابان

یکی از محبوب ترین رشته هایی که برای حسابداری مطرح می شود و فرصت های شغلی مناسبی را در اختیار دانش آموختگان قرار می دهد حسابداری مالی است. این رشته عموما برای انواع و اقسام شرکت ها، موسسه های تجاری و همینطور نهادهای غیرانتفاعی و ... مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی هر شرکت بزرگ و کوچک برای رسیدگی به وضعیت و امور مالی خود نیاز به یک حسابدار دارد که در شاخه حسابداری مالی آموزش دیده باشد. از جمله موارد که برای این شاخه از حسابداری مطرح می شود می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ثبت گزارش ها
  • جمع بندی
  • تنظیم کلیه گزارش ها
  • و ...

کلیه این فعالیت ها در رابطه با معامله های تجاری مطرح می شوند آن هم در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده. برای همه این مواردی که گفته شد حسابدار به محاسبه و همینطور ثبت کلیه صورت های مالی از جمله آمار سود و زیان، ترازنامه ها و ... برای آن شرکت می پردازد.حال مدیران می توانند به وسیله گزارش های ثبت شده و صورت های مالی موجود از اوضاع مالی شرکت کاملا باخبر شوند.

حسابداری مالی کمک میکند تا به شکلی کامل در راستای قوانین موجود حرکت کنید و به مشکلی برنخورید. همچنین اگر این شاخه از حسابداری را به خوبی برای سازمان و شرکت خود پیاده سازی کنید آنگاه قادر هستید تا در راستای رشد و موفقیت حرکت کنید. از نظر حقوقی هم حسابداری مالی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که شرکت شما شاکی داشته باشد یا نقایصی در روند آن وجود داشته باشد آنگاه این صورت های مالی هستند که بسیار کمک کننده اند.

شرح وظایف حسابدار مالی

برای آشنایی با صفر تا صد شغل حسابداری مالی لازم است تا با شرح وظایف فردی که به عنوان حسابدار مالی در شرکت ها و سازمان های مالی مشغول به فعالیت میشود آشنایی داشته باشید. تعدادی از مهمترین این وظایف به شرح زیر هستند:

  1. کلیه سندها و مدارک مالی را گردآوری می کند.
  2. از درستی اسنادی که صادر شده اند اطمینان خاطر حاصل می کند.
  3. با توجه ب اسناد صادر شده و مدارک انها کارها را انجام می دهد
  4. برای اسناد و نامه هایی که در رتباط مستقیم با حسابداری هستند تاییدیه گرفته و با توجه به دستورالعمل هایی ک در این زمینه وجود دارند آنها را امضا میکند.
  5. اسناد مربوط به لیست حقوق و دستمزد را تنظیم می کند.
  6. کلیه لیست های مالیات حقوق و بیمه را تنظیم میکند.
  7. کدینگ سیستم های حسابداری را به شکلی استاندارد طراحی می کند.
  8. کلیه حساب ها علی الخصوص حساب بانک را به صورت دقیق تراز میکند.
  9. از کلیه اسناد و مدارک حسابداری نگهداری کرده و همینطور از آنها در نرم افزار مربوطه بک آپ می گیرد.
  10. در انتهای هر سال مالی یا دوره مالی حساب ها را اصلاح کرده و می بندد.
  11. به مدیران شرکت ها و موسسات مشاوره های مالی در زمینه سودآوری سازمان می دهد.

آشنایی با شاخه حسابداری صنعتی

حسابان

یکی دیگر از شاخه های کاربردی حسابداری را می توانیم حسابداری صنعتی عنوان کنیم که برای واحدهای صنعتی و نیز انواع و اقسم شرکت های تولیدی مورد نیاز است. مهمترین کاری که در حسابداری صنعتی انجام می شود تحقیق در زمینه قیمت تمام شده و نهایی یک کالا در همه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی است. معمولا به کمک اطلاعاتی که از حسابداری صنعتی به دست می آید ارزیابی های لازم برای تولید انواع کالاها انجام میشود.

آن هم به گونه ای که هزینه های تولید کاهش پیدا کنند. به علاوه پروسه کنترل موجودی و نیز اتخاد تصمیم هایی دقیق در حیطه قیمت گذاری کالاها و محصولات تولید شده هم در حوزه کاری این نوع از حسابداری قرار می گیرد. این شاخه از حسابداری همواره ه عنوان سخت ترین و پرچالش ترین شاخه حسابداری شناخته می شود که در عین حال هم جذابیت های خاص خود را داراست.

اهمیت فوق العاده وجود این شاخه از حسابداری بر هیچکس پوشیده نیست و هر واحد تولیدی برای این که بتواند سودآوری داشته باشد می بایست با در نظر گرفتن مجموعه عواملی که در تولید مورد استفاده قرار می گیرند بتواند قیمت تمام شده کالا و محصولات تولید شده را به دست آورده و سپس به ارزیابی نهایی بپردازد.

آشنایی با شرح وظایف حسابدار صنعتی

همانطور که میدانید برای هر حسابداری که در شاخه های مختلف این رشته مشغول به کار است شرح وظایف متفاوتی وجود دارد. در ادامه تعدادی از مهمترین وظایفی که بر عهده یک حسابدار صنعتی است آورده شده است:

  1. به مدیران واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی کمک می کند تا برنامه و بودجه را بهتر ایجاد کرده و به مرحله اجرا برسانند.
  2. اطلاعات لازم را به منظور مدیریت و همچنین تصمیم گیری نهایی برای راه حل های موجود برای یک مسئله فراهم می کند و کمک می کند تا بهترین این راه حل ها انتخاب شوند.
  3. راهکارهایی را به وجود می آورد که اعمال کنترل های مختلف را عملی می سازد. همچنین در همین راستا برای پایین آوردن هزینه ها هم تلاش میکند.
  4. ارزش موجودی ها را مشخص می کند تا به کمک آن بتواند پروسه هزینه یابی و همینطور قیمت گذاری بر روی محصولات و کالاهای تولیدی را بهتر انجام دهد.
  5. در یک دوره مالی هزینه های مصرفی و سود پایان دوره را تعیین میکند.
  6. در برابر افرادی که به منظور حسابرسی از نهادهای دولتی اعزام می شوند پاسخگو است.
  7. با بخش خسابداری مالی کلیه هماهنگ های لازم را انجام داده و با آنها همکاری می نماید.
  8. به عنوان سرپرست بش کارکنان دایره حسابداری مالی محسوب می شود.

آشنایی با شاخه حسابداری دولتی

حسابان

در ادامه صحبت در رابطه با صفر تا صد شغل حسابداری نوبت به یک شاخه مهم این رشته یعنی حسابداری دولتی می رسد. این شاخه از حسابداری برای سازمان ها و کلیه اداره جات دولتی مورد استفاده قرار می گیرد و فردی که در این شاخه از حسابداری آموزش دیده باشد به عنوان حسابدار یا مرجع ذیحسابی مشغول به فعالیت خواهد شد.

واحد حسابداری دولتی را می توانیم بخشی تفکیک ناپذیر در سازمان ها و اداره های دولتی عنوان کنیم که به آنها در زمینه بودجه و اظهارنامه های مالیاتی و روند آنها کمک می کند. هر نهاد اداری و سازمان دولتی به دست کم یک حسابدار دولتی نیازمند است تا بتواند به خوبی بودجه را کنترل کرده و در مورد آن برنامه ریزی و تصمیم گیری کند. شخصی که به عنوان حسابدار دولتی مشغول به فعالیت است می بایست کلیه اسناد مالی را به منظور تحویل و ارائه به دولت مورد بررسی قرار داده و آنها را آماده کند. این شاخه از حسابداری در زمینه اظهارنامه های مالیاتی به صورت پررنگی ایفای نقش می کند و به علاوه بودجه و بررسی آن را هم در بر می گیرد.

به طور کلی به پروسه ای گفته می شود که طی آن در مورد رویدادهای بودجه ای یک نهاد دولتی گزارش گردآوری می شود و گزارشی در مورد رویدادهای مالی که در ارتباط با تمامی دستگاه های زیر مجموعه دولت هستند جمع آوری می شود. سپس این گزارشات به ثبت رسیده و طبقه بندی می شوند و در نهایت آنها را خلاصه سازی کرده و تفسیر می کنند.

اطلاعات حسابداری دولتی در اختیار چه کسانی قرار میگیرد؟

افراد و نهادهایی که از داده های این شاخه از حسابداری استفاده می کنند در دو دسته اصلی تقسیم بندی میشوند: نخست استفاده کننده های درون سازمانی که شامل مسئول برنامه ریزی، وزیر یا رئیس آن واحد دولتی، مدیران میان رده، بازرس ها و حسابرس های داخلی میشوند. دیگری هم استفاده کننده های برون سازمانی هستند که هیات دولت، نماینده های مجلس، حسابرسان مستقل و مردم را در بر میگیرند.

آشنایی با شرح وظایف حسابدار دولتی

فردی که با عنوان شغلی حسابدار دولتی مشغول به فعالیت می شود شرح وظایفی به صورت زیر دارد:

کلیه حسابهایی که در حیطه حسابداری دولتی مطرح شده را تشخیص می دهد و این حساب ها با حسابداری بازرگانی مقایسه می کند.

  1. سندهای مالی را تنظیم میکند.
  2. بر اجرای بودجه نظارت داشته و توانایی تنظیم، تصویب و اجرایی کردن آن را دارد.
  3. کلیه عملیات های حسابداری در زمینه پرداخت حقوق به هم بازنشستگان و هم موظفین را انجام میدهد.
  4. بر روی سپرده های موجود عملیات حسابداری لازم را انجام میدهد.
  5. حسابداری بانک ها را انجام داده و صورت مغایرت آنها را تدوین میکند.
  6. حساب های درآمد را تنظیم کرده و هزینه های اختصاصی را تعیین میکند.
  7. حساب ها را بسته و آن دست از حساب های نهایی را تنظیم میکند.
  8. صورت های مالی برای طرح های عمرانی را تهیه می کند.
  9. کلیه عملیات مالی که در اداره ها و نهادهای دولتی مورد نیاز است را انجام میدهد.
  10. لایحه مربوط به تفریغ بودجه را تهیه میکند.
  11. حسابهایی که در حیطه حسابداری دولتی قرار می گیرد را از سایر حساب ها تفکیک کرده و آنها را با حساب های مربوط به حسابداری بازرگانی مقایسه میکند.

آشنایی با شاخه حسابداری مالیاتی

حسابان

در ادامه بررسی انواع شاخه های حسابداری نوبت به یک شاخه فوق العاده مهم و پردرآمد آن میرسد که چیزی نیست به غیر از حسابداری مالیاتی. این نوع از حسابداری بیشتر در ادارات دارایی مورد نیاز بوده و از آن استفاده می شود. مهمترین اهمیتی که برای ای شاخه از حسابداری مطرح می شود این است که می تواند شرکت ها را از افتادن در دام های مالیاتی نجات داده و اجازه ندهد که جریمه های سنگین برای انها اعمال شود.

به علاوه به کمک قانون های مالیاتی موجود و اطلاع از آنها و میانبرهایی که در این زمینه وجود دارد میتوانیم معافیت های مالیاتی ممکن را برای شرکت مورد نظر تعیین کنیم. به همه اینها اضافه کنید که به کمک این قوانین و اطلاع از آنها ممکن است شرکتی که مشمول موارد تشویقی در زمینه مالیات هاست آن را متوجه شده و بتواند دریافت کند. اما همانطور که گفتیم مهمترین وجه این شاخه از حسابداری کمک به کاهش جریمه های مالیاتی و فرار از دام های مالیاتی است. انواع مالیات در دو دسته مستقیم و غیر مستقیم قرار میگیرد.

افرادی که در این شاخه آموزش دیده اند به عنوان حسابداری مالیاتی و یا مشاور مالیاتی مشغول به فعالیت هستند. این فرد می بایست بر تمامی قوانین و اصول مالیاتی تسلط کامل داشته باشد تا بتواند به خوبی کار هود را انجام دهد. ممکن است که شرکت ها و موسسات برای کارهای حسابداری خود از حسابداران کم تجربه و بعضا بی تجربه استفاده کنند اما با در نظر گرفتن اینکه مالیات اصلا شوخی بردار نیست و یک موضوع حیاتی محسوب می شود آنها همیشه به دنبال زبده ترین و کاربلدترین مشاوران مالیاتی هستند.

شرح وظایف حسابداران و مشاوران مالیاتی

همانطور که گفتیم یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین شاخه های حسابداری که همه مجموعه ها و سازمان ها به آن نیاز دارند حسابداری مالیاتی است. معمولا فردی که در این زمینه فعالیت میکند به عنوان مشاور مالیاتی شناخته می شود. در ادامه مهمترین وظایفی که برای یک مشاور مالیاتی مطرح می شود را با هم مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. بر مالیات عملکرد و همینطور مالیات بر ارزش افزوده کاملا مسلط باشد.
  2. کلیه گزارش ها اعم از درآمدها، بدهی، طلب ها، هزینه ها و ... برای شرکت مورد نظر را در دوره های ماهانه و یا سالانه آماده کرده تا بتواند مالیات های فصل وسالانه آن واحد را با دقت بالایی آماده کند.
  3. وظیفه پیگیری قانونی دفترهای پلمپ شده  و تحریر آنها بر عهده مشاور مالیاتی است.
  4. چک هی دریافتی، چک های برگشیتی و چک های وصول نشده می بایست به وسیله این شخص پیگیری شوند.
  5. لایحه دفاع مالیاتی یا دفاع از پرونده های مالیاتی برای شرکت مورد نظر به وسیله این شخص تنظیم میشود. پیگیری این لایحه و دفاع از آن در برابر شوراهای حل اختلاف مالیاتی  یا دیوان عدالت اداری هم در ادامه از وظیفه های مشاور مالیاتی محسوب میشود.
  6. توانایی ارائه راهکارهایی به منظور کم کردن بدهی های مالیاتی را داشته باشد.
  7. بر کلیه قانون های مالیاتی، معافیت ها، بخشودگی ها و ... تسلط داشته و بتواند آنها را اعمال کند.
  8. اصول و کلیات مالیات را بشناسد و آنها را به خوبی از هم تمیز دهد.
  9. مالیات های تکلیفی که درآمد آن واحد اقتصادی کسر شده اند را بررسی کرده و محاسبه کند.
  10. دفاتر قانونی را ثبت کرده و کنترل نماید.
  11. اظهارنامه های مالیاتی را تنظیم کند و در برابر مراجع مالیاتی جوابگو باشد.

توانایی هایی که برای یک مشاور مالیاتی مطرح می شوند کدام است؟

  1. یک مشاور مالیاتی می بایست با کلیه تکلیف های مالیاتی برای هر واحد آشنایی داشته باشد و بتواند به درستی برای آنها پرونده تشکیل دهد.
  2. این فرد می بایست برای گرفتن اظهارنامه های الکترونیکی که برای مالیات بر عملکرد ارائه می شوند اقدام نماید و کارهای لازم را انجام دهد.
  3. کلیه مدارک مورد نیاز به منظور ارائه به سازمان های مالیاتی ذیربط را تهیه کرده و برای عرضه به آنها به صورتی درست و کامل آماده کند.
  4. در زمینه مالیات بر درآمد که به اجاره تعلق می گیرد کاملا مسلط باشد و در مورد اظهارنامه های ملک نیز اطلاعات کاملی داشته باشد.
  5. بر کلیه قوانین و اصول اعتراض بر مالیات تسلط داشته باشد و بتواند دادخواست های تجدید نظر را به مرجع های بالادستی ارائه کند.
  6. بر ساختار مالیات بر ارزش افزوده تسلط کاملی داشته باشد و بتواند مفاد  آن را به خوبی پیاده سازی کند.

آشنایی با شاخه حسابداری بیمه

حسابان

یکی از شاخه های حسابداری که این روزها بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد حسابداری بیمه است. از این شاخه عموما در موسسه های بیمه ای بهره گرفته می شود. در این نوع از حسابداری به حساب ها و حقوقی که انواع بیمه شدگان خصوصا تامین اجتماعی دارند پرداخته شده و رسیدگی میشود. به همین دلیل هم آن را بسیار حائز اهمیت میدانند.

جالب است بدانید این شاخه از حسابداری چیز اضافه تر از حسابداری معمول نداشته و تنها توانایی خاصی که فرد به آن نیاز دارد تسلط بر نرم افزارهای مخصوص در این زمینه است. که البته آن هم با آموزش های تخصصی و اصولی و دوره های خوب و باکیفیت به راحتی قابل فراگیری است. اگر میخواهید در این رشته از حسابداری آموزش دیده و سپس وارد بازار کار شوید لازم است تا برخی ویژگی ها و مشخصه ها را در اختیار داشته باشید که مهمترین آنها به روز بودن و مطالعه بالاست.

شم به عنوان یک حسابدار بیمه می بایست بر علم روز حسابداری تسلط داشته باشید و همواره در پی یادگیری آنچه جدید ارائه میشود باشید. از جمله مهمترین وظیفه هایی که  برای یک حسابدار بیمه مطرح می شود می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. تشخیص هزینه ها و شناسایی درآمدها یکی از مهمترین وظیفه هایی است که برای یک حسابدار بیمه مطرح میشود.
  2. صادر کردن بیمه نامه افراد متقاضی هم از دیگر وظایفی است که برای فردی که در این شاخه از حسابداری مشغول به فعالیت هستند مطرح میشود.
  3. اگر به بیمه شده خسارتی تعلق بگیرد، ارائه دستور پرداخت آن به عهده حسابدار بیمه است.

آشنایی با شاخه حسابداری بانک ها

حسابان

قطعا بانک ها یکی از واحدهایی هستند که حسابداری یکی از موردنیازترین خدمات برای آنهاست. در شعبه ها و همینطور سرپرستی های همه بانک ها به حسابداران بانکی نیاز بوده تا عملیات های مختلف بانکی را به انجام رسانند. از جمله مشاغلی که در این زمینه وجود دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کارشناس حسابداری
  • مسئول دایره حسابداری بانک ها و کارشناس آن
  • حسابدار موسسات زنجیره ای و شعبه های آنها
  • حسابدار موسسه های تلفیقی
  • حسابدار بانک ها و موسسه های بیمه
  • کارشناس و حسابدار مسئول هزینه ها و دریافت درآمدها
  • حسابدار برای شرکت ها و هلدینگ ها

بازار کار رشته حسابداری

همانطور که در بخش های قبلی هم دیدید بازار کار این رشته و شاخه هایی که برای آن تعریف می شود بسیار گسترده است. لذا شما می توانید پس از اموزش دیدن بلافاصله جذب بازار کار شوید. نکته مهم این است که برای ورود به بازار کار شما می بایست حتما مدرک معتبر  داشته باشید. حتی برخی موسسه ها و سازمان ها علاوه بر مدرک به تجربه کاری هم اهمیت زایدی می دهند.

اگر در دانشگاه رشته حسابداری و یکی از گرایش های آن را خوانده باشید قطع مدرک آکادمیک آن را در اختیار خواهی داشت. اما اگر بخواهید به صورت آزاد جذب این بازار شوید چه باید کنید؟ بهترین راهکاری که پیش پای شما قرار میگیرد چیزی نیست به جز شرکت در دوره های موسسه ها و آموزشگاه هایی که به برگزاری دوره های آموزش حسابداری می پردازند. به این شکل است که شما می توانید مدرکی معتبر دریافت کنید و کمی راحت تر وارد بازار کار رقابتی این رشته شوید. شاید بتوان پرتقاضاترین شاخه از حسابداری را حسابداری مالی عنوان کرد که برای شرکت های بزرگ و کوچک و حتی فروشگاه ها و کسب و کارهای مختلف هم به شدت مورد نیاز است.

با توجه به تعدد این کسب و کارها لازم است تا تعداد مکفی حسابدار مالی که البته بسیار مجرب و حرفه ای و کاربلد هم هستند وجود داشته باشد تا بتواند جوابگوی درخواست آنها باشد. در بین رشته ها و شاخه های حسابداری مشکل ترین و پیچیده ترین آنها را می توان حسابداری صنعتی عنوان کرد. چرا که پروسه پیدا کردن قیمت نهایی و تمام شده محصولات پیش از تولید نیازمند تسلط بر فاکتورهای مختلف تولید  و تحقیق و بررسی های فراوان و محاسبات پیچیده است.

حسابداری بیمه هم همانطور که گفته شد چیزی افزون بر آموزه های حسابداری معمول نیاز ندارد و در نتیجه خیلی راحت و با هر گرایش حسابداری می توانید در این رشته هم مشغول به فعالیت شوید.

آموزشگاه های معتبر آموزش حسابداری

حسابان

علاوه بر آموزش ها و تحصیلات آکادمیک و اخذ مدارک دانشگاهی یک روش ساده تر هم برای آموزش حسابداری و ورود به بازار کار وجود دارد. آن هم استفاده از دوره هایی است که به وسیله موسسه ها و آموزشگاه های آموزش حسابداری ارائه می شوند. این دوره ها برای همه شاخه های حسابداری برگزار می شوند و هدف از آنها آموزش حسابدارانی متخصص و با مهارت های بالا در همان شاخه مورد نظر است.

یکی از مزیت هایی که استفاده از این دوره ها دارد را می توانیم کار کردن تخصصی بر روی حسابداری و حتی گرایش آن عنوان کنیم. برخلاف دانشگاه و تحصیلات آکادمیک در ایران که شما در کنار حسابداری انواع و اقسام کورس ها مانند ریاضی، درس های عمومی و ... را می گیرید، در دوره های آموزشگاه ها به صورت تخصصی در زمینه حسابداری آموز خواهید دید. اگر شما دوره مثلا آموزش مالیات و مشاوره مالیاتی را ثبت نام کرده باشید آنگاه تنها سرفصل هایی را آموزش می بینید که در همین حیطه باشند و دیگر هیچ آموزش اضافه ای دریافت نخواهید کرد.

یا اگر قرار باشد در حوزه آموزش حقوق و دستمزد و حسابداری مالی مشغول به دوره دیدن و آموزش شوید آنگاه دیگر نیازی به آموزش دیدن سرفصل های مثلا حسابداری مالیاتی یا حسابداری صنعتی و ... نیست. پس به این صورت شما به شکلی جامع برای همان شاخه ای از حسابداری که در نظر دارید آماده می شوید و دیگر نیازی به خواندن مواردی نیست که اصلا حتی لازمتان هم نمیشود.

حل این سوال برایتان پیش می آید که از کجا یک آموزشگاه معتبر برای آموزش علم حسابداری پیدا کنیم، در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت میکنیم و به نکته هایی که باید در این زمینه به آنها دقت کنید اشاره خواهیم کرد.

چند نکته مهم برای انتخاب بهترین آموزشگاه حسابداری

اگر می خواهید در هر یک از رشته های حسابداری مشغول به موزش شوید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن جذب بازار کار شوید می توانید از خدمات و دوره هایی که آموزشگاه های حسابداری در اختیارتان قرار میدهند استفاده کنید. اما موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که کدام آموزشگاه را برای این کار انتخاب کنیم؟ آیا همه آموزشگاه ها خدمات مناسبی ارائه می دهند یا نه؟ آیا همه آموزشگاه ها مدرک معتبری ارائه می دهند یا نه؟

همه موسسه ها و آموزشگاه ها معتبر نیستند و خدمات متفاوتی ارائه می دهند که برخی باکیفیت تر و برخی دیگر با سطح کیفی پایین تر است. برای همین هست که می بایست در انتخاب آموزشگاهی که قرار است دوره های حسابداری را در آن بگذرانیم برخی نکته ها را در نظر بگیریم و به هیچ عنوان بدون تحقیق و بررسی به ثبت نام د دوره ها نپردازیم. در ادامه مهمترین نکته هایی که کمک می کند شما بهترین آموزشگاه حسابداری را انتخاب کرده و با آمادگی بالا جذب بازار کار شوید را برایتان آورده ایم:

اساتید دوره

اولین نکته ای که باید حیلی خیلی به آن دقت کنید استاد یا اساتیدی هستند که دوره مورد نظر را ارائه می کنند. اگر استادی که قرار است دوره را با وی بگذرانید کم تجربه باشد، دانش کافی نداشته باشد یا از اینها مهمتر توانایی انتقال مفاهیم و آموزش ها به بهترین شکل ممکن را نداشته باشد آنگاه قطعا نتیجه و بازدهی خوبی از آن دوره نخواهید گرفت. در مقابل اگر دوره ای که برمیدارید با یک استاد خوب و حرفه ای باشد، حتی اگر هم خیلی معروف و مشهور نباشد آنگاه قطعا می توانید همه آنچه که لازم است را به خوبی یاد بگیرید و مهارت های بیشتر و باکیفیت تری کسب کنید.

پس حتما پیش از انتخاب هر دوره حسابداری قبل از هر چیز در مورد اساتید دوره ها تحقیق کنید. یکی از بهترین روش ها برای بررسی کردن استاد دوره ها سوال پرسیدن از دانشجویان دوره فعلی با دوره های قبلی است. شما می توانید در مورد نحوه تدریس، توانایی های استاد، قدرت وی در بیان کردن و انتقال مفاهیم، جذابیت کلاس ها و ... از دانشجویان قبلی تحقیق کنید و با اطلاعات کامل دوره حسابداری مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ارائه مدرک معتبر

وقتی بخواهید در یک شرکت، موسسه و هر جایی که فکرش را کنید مشغول به کار شوید در گام اول از شما خواسته می شود رزومه تان را بفرستید. حال اگر سابقه کار نداشته باشید دوره هایی که در زمینه شاخه های مختلف حسابداری گذرانده اید خود می توانند رزومه شما به حساب بیایند. اگر بخواهیم بهتر بگوییم مدرک معتبر دوره هایی که با موفقیت به پایان رسانده اید می توانند در رزومه شما قرار گرفته و پروسه جذب شما در بازار کار را راحت تر کنند.

برخی موسسه های آموزش حسابداری هستند که به نوعی در این زمینه مثل یک برند محسوب میشوند. مدرک این موسسه های معتبر همیشه می توانند تضمینی بر عملکرد خوب شما باشند وشما را از سایر داوطلبان همرده تان که مدرک خیلی معتبر ندارند به خوبی پیش بیندازند. پس پیش از انتخاب دوره حتما در مورد موسسه های مختلف و مدرک هایی که به دانشجو در پایان دوره اعطا می کنند به خوبی تحقیق کنید و با کقایسه اطلاعاتی که به دست آورده اید بهترین آموزشگاه را انتخاب کنید.

معرفی به بازار کار

اگر قصد اصلی­تان از آموزش حسابداری جذب سریع به بازار کار است بهتر است حتما به دنبال آموزشگاهی باشید که این امکان را برای شما فراهم آورد و یا دست کم در این زمینه کمکتان کند. برخی از موسسه های آموزش شاخه های مختلف حسابداری امکانی دارند که در پایان دوره همه دانشجوها یا دانشجویان برتر را به موقعیت های شغلی مناسب معرفی می کنند و برای آنها یک فرصت شغلی خوب فراهم می آورند.

حتی برخی موسسه ها دانشجویان ممتاز دوره ها را خودشان جذب کرده و استخدام می کنند. لذا اگر پیدا کردن کار آن هم خیلی سریع برایتان در اولویت است حتما در زمان انتخاب دوره به دنبال چنین موسسه هایی باشید.

موسسه آموزش حسابداری محاسبان اصفهان مجموعه­ای است که هر سه این مشخصه­ها و یا بهتر بگوییم مزیت­ها را داراست. لذا شما می توانید با خیالی راحت از دوره های این آموزشگاه بهره گرفته و در عین یادگیری باکیفیت مدرک معتبر دریافت کنید و راحت­تر جذب بازار کار شوید.

جمع بندی

رشته حسابداری از آن رشته­هایی است که به سبب تعدد گرایش­ها و همینطور نیاز همه کسب و کارها به آن بازار کار بسیار خوبی دارد. در این مطلب به بررسی صفر تا صد شغل حسابداری پرداخته­ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شماواقتصاد مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: