ماجرای محدودیت سوختگیری بنزین چیست؟

ماجرای محدودیت سوختگیری بنزین چیست؟
کدخبر : 575867

درحالی‌که چندی پیش اعلام شد که سوخت‌گیری از جایگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و افراد در یک نوبت بیش از ۴۰ لیتر نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند، به گفته مدیرعامل شزکت پالایش و پخش، ‌این موضوع موقت بوده و تهران و کلان‌شهرها را نیز در بر نگرفته است.

درحالی‌که چندی پیش اعلام شد که سوخت‌گیری از جایگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و افراد در یک نوبت بیش از ۴۰ لیتر نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند، به گفته مدیرعامل شزکت پالایش و پخش، ‌این موضوع موقت بوده و تهران و کلان‌شهرها را نیز در بر نگرفته است.

سرمای بی‌سابقه در کشور بخش‌های مختلف را با چالش مواجه کرد، گزند این موضوع به بنزین هم رسید، از آنجایی که تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها بر عهده شرکت پالایش و پخش است، تامین بنزین نیز با چالش مواجه شد، آنطور که اتحادیه جایگاه‌دارن کشور اعلام کرده بود، اجرای طرح محدودیت سوختگیری در همه استان‌های کشور بجز تهران اجرایی شده و شهروندان در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت ۳۰ تا ۴۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند؛ البته مسئولان دولتی توضیح داده‌اند که این موضوع به صورت موقت و در فصل سرما بوده و همه شهرها را هم شامل نمی‌شود.

درباره این موضوع، معاون وزیر نفت تصریح کرده است که "در زمینه بنزین ۴۰ لیتری محدودیت عرضه مطرح نیست، تنها بحث بر سر این است که در فصول سرد بتوانیم جابجایی سوخت را در همه بخش‌ها انجام دهیم. فعلا تحویل ۴۰ لیتر بنزین در هر چهارساعت در تهران و کلانشهرها مطرح نیست. "

بر اساس برآوردها بیش از ۶۵ درصد مردم هنگام مراجعه به جایگاه‌های سوخت در هربار سوختگیری بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر سوخت دریافت می کنند که در کلان‌شهرها نزدیک به عدد ۴۰ و در شهرهای کوچک نزدیک به عدد ۳۰ است. در گذشته هر نفر می‌توانست با مراجعه به جایگاه سوخت تا ۶۰ لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند. اتفاقی که اکنون افتاده این است که در برخی استان‌ها افراد در بار اول سوخت‌گیری می‌توانند ۳۰ یا ۴۰ لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند؛ برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.

در مورد کارت جایگاه سوخت نیز میزان بنزین دریافتی از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر تقلیل پیدا کرده است. به این شکل که وقتی با استفاده از کارت جایگاه ۳۰ لیتر سوخت دریافت کردید باید کارت را خارج کنید، ولی دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می‌تواند دوباره سوخت دریافت کند. ۳۰ درصد از افراد که بیش از ۴۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند محدودیتی در میزان سوختگیری ندارند. این محدودیت تنها از نظر میزان هر بار سوختگیری است. یعنی اگر با کارت خود ۴۰ لیتر بنزین گرفتند می توانند ۱۰ یا ۲۰ لیتر دیگر را از کارت جایگاه سوخت دریافت کنند. در واقع این بخش از مردم می‌توانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت کنند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش می‌یابد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در توضیح این مساله گفت: تمرکز ما این است که به تمام کسانی که دارای خودرو هستند، کارت سوخت تحویل دهیم، اقدامات خوبی در حوزه شخصی سازی انجام شده است. تا کنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت تحویل داده شده و مابقی پاکت گذاری و تحویل می شود که مردم با کارت خودشان سوختگیری کنند و اگر هم کارتشان جا مانده باشد از ظرفیت کارت جایگاهدار استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در ایام زمستان و روزهای سرد سال سوخترسانی در سطح بالایی انجام شد ما در این مدت هم باید روزانه ۸۵ میلیون لیتر نفت‌گاز و هم ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین را جابجا می کردیم تا در هیچ یک از مجاری عرضه توقف صورت نگیرد.

وی تاکید بر اینکه با مجاری عرضه و بخش حمل و نقل همکاری های لازم انجام شد و توانستیم سوخت‌رسانی در ایام زمستان را مدیریت کنیم و به موازات شرکت گاز توزیع سوخت مایع نیز انجام شد، گفت: در زمینه بنزین ۴۰ لیتری محدودیت عرضه مطرح نیست، تنها بحث بر سر این است که در فصول سرد بتوانیم جابجایی سوخت را در همه بخش‌ها انجام دهیم. فعلا تحویل ۴۰ لیتر بنزین در هر چهارساعت در تهران و کلانشهرها مطرح نیست.

آنطور که اعلام شده محدودیت در کارت‌های سوخت موقتی بوده و به‌نظر می‌رسد که برای گذر از شرایط آب و هوایی حال حاضر بوده باشد، هرچند که به نظر می‌رسد ناترازی موجود در مصرف و تولید بنزین و شرایط سخت انتقال فراورده‌ها، به خصوص در فصل سرما ممکن است باعث تجدید این اتفاق و تصمیم‌گیری‌هایی در این حوزه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: