اگر این شرایط را ندارید دور خرید خودرو را خط بکشید

اگر این شرایط را ندارید دور خرید خودرو را خط بکشید
کدخبر : 576122

اگر این شروط را ندارید، دور خرید خودروهای وارداتی را خط بکشید.

امکان ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز (۶ اسفند ۱۴۰۱) برای مشتریان مهیا می‌شود. متقاضیان تا پنجشنبه ۱۱ اسفند امسال فرصت دارند در سامانه ثبت‌نام کنند. البته مدیران وزارت صمت تاکید کرده‌اند تقدم یا تاخر در زمان نام‌نویسی در سامانه یکپارچه فروش تاثیری برای متقاضیان نخواهد داشت. شرط اولی که صمتی‌ها برای خرید خودروهای وارداتی مشخص کرده‌اند، داشتن حساب وکالتی است و بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب یاد شده است. متقاضیان می‌توانند این حساب وکالتی را نزد یکی از شعب بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح کنند.

شروط دوم تا پنجم همانند طرح‌های فروش خودروسازان داخلی تنظیم شده است. دارا بودن گواهینامه رانندگی، تحویل نگرفتن خودرو طی ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های خودروساز یا بورس کالا ، نداشتن پلاک فعال انتظامی امکان صلح نیز کماکان برای متقاضیان خرید محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز وجود ندارد.

در اطلاعیه وزارت صمت برای به متقاضیان تاکید شده تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود. همچنین افرادی که به‌صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.

ششمین شرطی که مدیران صمت برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خرید خودروهای وارداتی در نظر گرفته‌اند، عدم انتقال سند خودروهای وارداتی به مدت یک سال بعد از خرید و تحویل گرفتن خودروها است. شرط هفتم هم می‌گوید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب وکالتی مسدود شده است، باید تا زمان نهایی شدن خرید خودرو در حساب یاد شده موجود باشد. سیاستگذار خودرویی تاکید کرده که برداشت از حساب وکالتی به منزله ابطال ثبت‌نام برای دریافت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است.

شرط هشتم در ارتباط با نحوی انصراف است. در این شرط آمده که امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل ۵ درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

شرط نهم نیز نشان می‌دهد متقاضیانی که نام آنها در نوبت دریافت خودرو از لیست محصولات وارداتی درج شده، نمی‌توانند برای دریافت محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی اقدام کنند.

شرط دهم و پایانی اعلام‌شده نیز می‌گوید انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی، ممنوع است. متقاضیان حقوقی نیز فراموش نکنند که همچنان نمی‌توانند در این طرح فروش که مربوط به محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است، ثبت‌نام کنند.

مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان هشدار داده‌اند که با افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد. بعد از نهایی شدن ثبت‌نام، گردونه‌های قرعه‌کشی بار دیگر به حرکت در می‌آیند تا نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص شود. با توجه به تعیین نوبت، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه اقدام کنند.

نکته قابل توجه این است که نه‌تنها متقاضیانی در دوران گذشته خودرو از شرکت‌های خودروساز داخلی تحویل گرفته‌اند، چه به صورت مستقیم و چه به صورت خرید از بورس کالا، نمی‌توانند برای خرید خودروهای وارداتی اقدام کنند. آن دسته از متقاضیانی که در فاصله ثبت‌نام برای محصولات وارداتی تا دریافت نوبت و تحویل این خودروها نیز خودرویی از خودروسازان یا بورس کالا خریداری کنند، از مسیر خرید خودروهای وارداتی حذف خواهند شد.

در بازه زمانی یاد شده، فعال شدن پلاک انتظامی برای متقاضیان خودروهای وارداتی، از سوی مدیران ارشد صمت به منزله وداع با محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز تلقی می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به شرایط سخت و پیچیده‌ای که صمت در نظر گرفته، چه تعداد متقاضی برای خرید خودروهای وارداتی نام‌نویسی می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: