معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

اجرای ۳۰ طرح راهبردی با سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۶

اجرای 30 طرح راهبردی با سرمایه گذاری 16 میلیارد دلار تا سال 1406
کدخبر : 537504

به گزارش شما و اقتصاد: معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ریل گذاری توسعه هوشمندانه این صنعت تا افق 1406 با اجرای 30 طرح راهبردی شامل طرح های خوراک ترکیبی، پروپیلن و پیشران با حجم سرمایه گذاری 16 میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (یکشنبه هفتم دیماه)، فرارسیدن «هشتم دی ماه روز صنعت پتروشیمی» را به تمامی صاحبان صنایع، مهندسان، تلاشگران و فعالین این صنعت تبریک گفت و افزود: صنعت پتروشیمی، به عنوان صنعت نخست کشور، روز به روز جایگاه خود را در اقتصاد کلان کشور مستحکم‌تر می کند که این مطلب حاکی از کم اثر یا بی‌اثر کردن تحریم‌هایی است که بر علیه شرکت‌های پتروشیمی اعمال شده است.

محمدی با بیان اینکه قطار توسعه صنعت پتروشیمی با شتاب مناسب درحال حرکت است و هر چند وقت یکبار شاهد بهره‌برداری از طرح های جدید این صنعت هستیم، افزود: تا پایان آذرماه سال جاری ۹ طرح توسط رییس جمهوری به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که در این مدت رشد تقاضا برای نفت خام و فرآورده‌های نفتی کمتر از یک درصد و تقاضا در بخش محصولات پتروشیمی ۴ تا ۵ درصد است.

صنعت پتروشیمی، مصداق واقعی گذر از خام فروشی

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: منابع غنی و در دسترس نفت و گاز به عنوان خوراک، نیاز متنوع صنایع داخلی و بازاهای جذاب بین المللی ایجاب می کند که توسعه صنعت پتروشیمی همواره یکی از محورهای اصلی توسعه کشور باشد.

وی افزود: در سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیون تن خوراک شامل گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، نفتا و نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت کردیم و این حجم از خوراک معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و تا سال ۱۴۰۶ با توجه به طرح های در دست اجرا معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام خواهد بود که مصداق عینی گذر از خام فروشی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در پایان سال ۹۸ در کشور ۵۶ مجتمع پتروشیمی وجود داشت که در حال حاضر به ۶۴ مجتمع رسیده است و تا پایان سال جاری با بهره برداری از طرح های جدید، این تعداد  به ۷۰ مجتمع افزایش پیدا می کند.

 تنوع سبد محصولات پتروشیمی، همگام با توسعه هوشمندانه

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از تولید محصولات پتروشیمی در داخل مصرف شده و ۷۰ درصد صادر می‌شود، افزود: در بخش تنوع محصولات در حال حاضر ۹۰ محصول که ۱۸ نوع از آن پلیمر است، در قالب ۳۳۳ گرید متنوع تولید می شود که این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ نوع محصول می رسد و در سال ۱۴۰۶ با اجرای طرح های در دست اجرا به ۱۲۴ نوع محصول دست پیدا می کنیم که حاکی از تنوع سبد محصولات پتروشیمی همگام با توسعه است.

محمدی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۸ میلیون تن محصول در بازارهای داخلی عرضه کرده است که از این مسیر حدود ۱۵ هزار بنگاه متوسط و کوچک در اشتغال و رونق قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه درآمد ارزی صنعت پتروشیمی با توجه به مقادیر صادراتی وضعیت بسیار مطلوبی را نشان

می دهد، ادامه داد: از سال ۹۸ تاکنون که ۹ ماه از سال جاری می گذرد، میزان عرضه ارز توسط شرکت های پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه هماهنگ شده با بانک مرکزی بوده است و این امر به وضوح نقش مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور را ترسیم می کند.

رشد ۵۰ درصدی تولید صنعت پتروشیمی در سایه اجرای جهش دوم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش تشریح برنامه های توسعه محور این صنعت گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ در قالب طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی ۲۷ طرح به بهره برداری می رسد، که ظرفیت تولید از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت. این مطلب به معنی رشد ۵۰ درصدی تولید در این مدت و در سایه برنامه جهش دوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان درآمدکل صنعت پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار در پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید، افزود: سال ۹۹ سالی طلایی برای صنعت پتروشیمی به شمار می رود. زیرا در طی این سال ۱۷ طرح با حجم سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری به بهره برداری می رسد که تاکنون ۹ طرح به بهره برداری رسیده است.

به گفته معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پایان امسال ۸ طرح دیگر به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از این طرح ها، ۲۵ میلیون تن در یک سال به ظرفیت پتروشیمی اضافه می شود و صنعت پتروشیمی به ظرفیت ۹۰ میلیون تن می رسد.

۲۸ طرح فعال در جهش سوم

محمدی با اشاره به اینکه در جهش سوم صنعت پتروشیمی که تا پایان سال ۱۴۰۴ است، ۲۸ طرح فعال داریم، ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت تولید این صنعت تا ۱۳۳ میلیون تن افزایش پیدا می کند و درآمد به ۳۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. از این رو با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه به جایگاه اول صعود خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: برنامه خوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت در همه ابعاد با تعریف طرح های راهبردی انجام شده است.

ریل گذاری هوشمندانه صنعت پتروشیمی در گام چهارم توسعه

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: با بررسی خوراک های قابل دریافت از صنعت نفت در سال های آتی و استفاده از محصولات پایه به عنوان خوراک و همینطور بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین دستی، ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار تعریف شده است. به عبارت دقیق تر در گام چهارم توسعه، عملا ریل گذاری توسعه این صنعت براساس موجودی خوراک تا سال ۱۴۰۶ برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر نفت افزود: طرح های راهبردی در ۳ دسته شامل طرح های خوراک ترکیبی برای محصولات آروماتیک، طرح های تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی و سومین دسته از این طرح ها نیز طرح های پیشران با هدف تنوع در محصولات و قطع واردات و ایجاد اشتغال و آمایش سرزمینی در ۲۱ طرح تعریف شده است و ظرفیت پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که با استفاده از خوراک های ترکیبی سبد تولید محصولات پتروشیمی متنوع می شود، گفت: تاکنون ۳ هلدینگ فعال در صنعت در این زمینه فعالیت  اجرایی خود را آغاز کرده اند.

بهزاد محمدی ادامه داد:  همچنین در بخش دوم که طرح های تولید پروپیلن هستند، با توجه به برنامه ریزی های انجام شده طرح PDH سلمان فارسی در دست ساخت است و طرح GTP نیز در بندر امیرآباد در حال دریافت مجوزهای مورد نیاز است و طرح GTPP اسلام آباد غرب با دانش فنی ایرانی که از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تهیه شده است توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می شود.

گفتنی است؛ طرحGTPP  دیگری نیز در بندر انزلی ساخته می شود و طرح پارک پروپیلن عسلویه نیز با استفاده از متانول مازاد در این منطقه، از دیگر برنامه های آتی است.

محمدی با اشاره به ساخت طرح PDH در منطقه عسلویه، افزود:حجم سرمایه گذاری با اتمام طرح های جهش دوم به ۸۰ میلیارد دلار، با تکمیل طرح های جهش سوم به ۹۲ میلیارد دلار و در گام چهارم به ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.

با تکمیل طرح های جهش دوم و سوم و نیز اجرایی شدن طرح های راهبردی، پیش بینی می شود در پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران به ۱۵۰ میلیون تن و درآمد ۴۴ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

به گفته محمدی، طرح‌های پیشران در ۴ زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارزش، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین‌دستی، افزایش ارزش محصولات و آمایش سرزمینی تعریف شده است.

وی ادامه داد: برای بهبود اقتصاد طرح‌ها، مشوق‌هایی مانند تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارایه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

ایرانی سازی کاتالیست های صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت به روند بومی سازی دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی در سایر محصولات اشاره کرد و افزود: این روند به سرعت دنبال می شود و تاکنون ۷ فرآیند، بومی‌سازی شده است که این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ فرآیند می رسد.

همچنین در حوزه ایرانی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنعت به عنوان ماده حیاتی و گرانقیمت، سهم ما از بازار جهانی کاتالیست ۲۷۰ میلیون دلار ارزیابی می شود که تاکنون ۲۰ نوع آن داخلی سازی شده است و ۱۶ نوع تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی خواهد شد.

به گفته بهزاد محمدی،  در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار کاتالیست، مهم ترین و با ارزش ترین کاتالیست ها به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی می شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان بیان کرد: امیدواریم با تلاش مستمر و هوشمندانه، صنعت پتروشیمی نقش خود در خلق ثروت و رونق را روز به روز برجسته سازد.

نیپنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: