بزرگترین قرارداد توسعه و تولید پیشرانه خودرو برقی در ایران به امضا رسید

بزرگترین قرارداد توسعه و تولید پیشرانه خودرو برقی در ایران به امضا رسید
کدخبر : 537710

به گزارش شما و اقتصاد: قراردادهای همکاری “توسعه دانش فنی و طراحی خودرو برقی” و “تولید پیشرانه خودرو برقی” با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی، روز سه‌شنبه نهم دی ماه، به امضای مدیران عامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت کرمان موتور رسید.

به گزارش شما و اقتصاد: بر اساس مفاد این قرارداد، شرکت‌های کرمان موتور و مکو (به عنوان نماینده گروه مپنا در این پروژه) اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص تولید نخستین خودرو جدید با پلت‌فرم الکتریکی در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهند کرد.

بر اساس مفاد قرارداد تولید پیشرانه خودرو برقی، شرکت مکو ۳۷ هزار دستگاه باتری پک و تجهیزات پیشرانه شامل موتور، گیربکس، درایو، سیستم شارژ و … را در فاصله ۵ سال، برای تولید خودروهای برقی به شرکت کرمان موتور ارائه می‌کند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود خودرو برقی تولید شده در شرکت کرمان موتور با تجهیزات پیشرانه برقی و باتری پک ساخت مپنا دارای پیمایشی بیش از ۲۵۰ کیلومتر و سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۱۰ ثانیه داشته باشد.
این خودرو علاوه بر ویژگی امکان بازگشت انرژی، از شارژرهای سریع و کند نیز بهره می‌برد.
در این مراسم، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، گفت: علاوه بر امضای قرارداد، امروز اولین فاز پروژه یعنی تحویل کتابچه تارگت بوک این دو قرارداد نیز مبادله می‌شود.
محمدحسین رفان اظهار داشت: در این کتابچه، بنج مارک مختلف، طراحی‌های اولیه، هدف‌گذاری فنی و مالی، چارچوب‌های توسعه محصول، مشخصات اولیه قطعات، بررسی و اعلام تغییرات پلت فرم خودرو هدف منعکس شده است.
رفان، با یادآوری تفاهم‌نامه‌های گروه مپنا با چند خودروساز کشورمان برای برقی‌سازی خودروها، اظهار داشت: این اولین قرارداد اجرایی حوزه خودرو برقی در ایران است که بین مپنا و کرمان موتور امضا می‌شود و امیدواریم تولید خودرو برقی با کیفیت، به صورت فشرده برنامه‌ریزی و اجرا شود. 

 مدیرعامل شرکت کرمان موتور، گفت: پس از هفت ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافتیم و امیدواریم بین ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه آینده، اولین خودرو برقی مشترک تولید و عرضه شود.
سامان فیروزی، گفت: با وجود فاصله حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله کشورمان با کشورهای توسعه یافته در زمینه خودروهای احتراقی، اما در زمینه خودروهای برقی، فاصله ما با دیگر سازندگان حداکثر حدود دو تا سه سال است و با کار و تلاش می‌توانیم به کیفیت جهانی برسیم. وی با تقدیر از کیفیت دانش فنی موجود در گروه مپنا، قرارداد مشترک کرمان موتور و مپنا را اتفاق مثبتی دانست که می‌تواند برای کشور و صنعت مبارک باشد. 

 در ادامه، مدیرعامل گروه مپنا ضمن ابراز خرسندی از قرارداد مپنا و کرمان موتور، با اشاره به توانمندی‌های دانش‌بنیان گروه مپنا در عرصه صنعت، همچنین برنامه‌ریزی‌ها و پیشرفت‌های کرمان موتور در دوران تأسیس نه چندان طولانی، گفت: امیدوارم در آتیه نزدیک شاهد ارائه خودروهای برقی با کیفیت برای عرضه عمومی باشیم.
عباس علی‌آبادی تصریح کرد: گروه مپنا از مدت‌ها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌ خودرو برقی نیز اقدامات مناسبی در گروه مپنا صورت گرفته است.
مدیرعامل گروه مپنا، گفت: تولید خودروهای برقی، موجب کاهش میزان آلایندگی زیست‌محیطی، مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود. 
وی ایجاد زیرساخت‌ خودرو برقی را دارای اهمیت دانست و گفت: لازم است زیرساخت‌ها همزمان به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شود، بنابراین علاوه بر برقی‌سازی خودروها، تمرکز بر ساخت ایستگاه‌های متعدد شارژ، شبکه و مرتبط کردن آنها با یکدیگر نیز مهم است.
وی تصریح کرد: بر اساس مستندات، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از سال ۲۰۳۰ میلادی عمده خودروها برقی خواهند بود و ما نیز لازم است در این زمینه گام‌های مفید و جدی برداریم.
علی‌آبادی با اشاره به ورود مپنا به عرصه باتری خودروهای برقی و نیز فعالیت‌های مپنا در زمینه دیگر ماژول‌ها خاطرنشان کرد: با وجود شناخت خوبمان از خودروهای احتراقی، فاصله کشورمان با صنایع خودروسازی پیشرفته دنیا در زمینه این گونه خودروها مقداری زیاد است، اما فاصله ما با خودروسازهای برقی برتر دنیا چندان زیاد نیست و وقت مناسبی است که با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، تحول مثبتی در زمینه برقی‌سازی ایجاد کنیم و می‌توانیم در رده‌های اول جهانی در این عرصه قرار بگیریم. 
مدیرعامل گروه مپنا، افزود: کشورهای توسعه یافته، با در نظرگرفتن حفظ محیط زیست و اقتصاد به سرعت به سمت برقی‌سازی پیش می‌روند و ما نیز در حال آماده‌سازی خود برای فراهم نمودن زیرساخت‌ها هستیم تا خودروسازها، برقی سازی خودروهای تولیدی‌ را هدف‌گذاری و اجرا کنند. وی ورود مپنا به برقی سازی را یک اقدام صحیح زیست محیطی و اساسی دانست و گفت: قطعا مپنا در این زمینه به صورت قدرتمند، کاربردی و با تمام ظرفیت ورود خواهد کرد. 

علی‌آبادی در پایان اظهار امیدواری کرد: نتیجه همکاری مپنا و کرمان موتور در زمینه ساخت خودرو برقی سبب رضایت بیشتر مردم شود.

 

 

روابط عمومی گروه مپنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: